ေဆာင္းပါး

ကမာၻေက်ာ္ဆရာေတာ္၏ ကမာၻမေက်ာ္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ား (၃၀)

ကမာၻေက်ာ္ဆရာေတာ္၏ ကမာၻမေက်ာ္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ား (၃၀)

“ေလာကအႀကိဳက္ ေလာဘစရိုက္ မထိုက္ေလသူ”

သတၱဝါတုိင္း စရိုက္ကိုယ္စီရွိၾကပါသည္။ လူသားတုိ႔၏စရိုက္သည္ တိရစၧာန္မ်ား၏စရိုက္မ်ားကဲ့သုိ႔ သိသာထင္ရွားသည္လည္း ရွိ၏။ မသိသာမထင္ရွားသည္လည္း ရွိ၏။ အခ်ဳိ႕မွာ ျပဳျပင္လြယ္သေလာက္ အခ်ဳိ႕မွာ ျပဳျပင္၍မရေလာက္ေအာင္ ခက္ခဲေပသည္။ ထိုသို႔ခက္ခဲရာတြင္ အျပဳျပင္မခံ၍ ျပဳျပင္မရသည္လည္း ရွိ၏။ ကာယကံရွင္ကိုယ္တုိင္က ျပဳျပင္လုိပါလ်က္ ျပဳျပင္၍ မရသည္လည္း ရွိ၏။ စာေရးသူလည္း ထို႔အတူပင္။ အမ်ားအျမင္မေတာ္သည့္ အမူအရာမ်ား အမ်ားမႀကဳိက္ႏွစ္သက္သည့္ အျပဳအမူမ်ား မ်ားျပားစြာရွိေလသည္။

စာေရးသူစီးသည့္ဖိနပ္သည္ စာေရးသူ၏ေျခေထာက္ထက္ ႀကီးမားေနတတ္၏။ ေျခဖေနာက္အျပင္ဘက္သို႔ လက္တစ္ဆစ္ႏွစ္ဆစ္ခန္႔ ထြက္ေနတတ္ေပသည္။ အမ်ားစုက ေထာက္မျပရက္ၾကေသာ္လည္း ရင္းနီးသူမ်ား ေထရ္ႀကီးဝါႀကီးမ်ားက ေထာက္ျပတတ္ေပသည္။ အခ်ဳိ႕မွာ ေပ်ာ္ေစပ်က္ေစအားျဖင့္ ခပ္ေသာေသာေျပာျပတတ္ေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕က မာမာထန္ထန္ေထာက္ျပတတ္ၾက၏။ မိမိအက်ဳိးလိုလားသူမ်ားျဖစ္ေနသျဖင့္ ေက်းဇူးတင္မဆံုးေပ။ ေလဆိပ္၌ သက္တူရြယ္တူ တိပိဋကဆရာေတာ္တစ္ပါးက ‘ဘာလုိ႔ မေတာ္တဲ့ဖိနပ္ကို စီးရတာလဲ’ဟု ခပ္တည္တည္ေမးဖူး၏။ ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါးကလည္း ‘ဖိနပ္အေတာ္ရွားသလား’ဟု ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့ဖူး၏။ တပည့္မေလးတစ္ဦးက ‘ဖိနပ္ျမင္တာနဲ႔တင္ ဘုန္းဘုန္းမွန္း တန္းသိတယ္’ဟု ရယ္သြမ္းေသြး၍ ေျပာဆိုခဲ့ဖူး၏။ ‘ဟုတ္တယ္။ ဒို႔ဘုန္းဘုန္းက ေျခေထာက္အျပင္ဘက္ လက္တစ္ဆက္ထြက္တဲ့ဖိနပ္မွ စီိးတာ’ဟု ဝိုင္းဖြဲ႔ေျပာစဥ္ အဆိုျပဳၾက ေထာက္ခံၾကႏွင့္ စေနာက္တတ္ၾကသည္လည္း ရွိ၏။ အမွန္မွာ စာေရးသူက အေနေတာ္ဖိနပ္သာ စီးလိုသူျဖစ္ပါသည္။ ဖိနပ္လွဴသူမ်ားက အေသးဆံုးထင္၍ ဝယ္ခဲ့ေသာ္လည္း စာေရးသူကိုယ္တုိင္က ေျခေထာက္ေသးေနေသာေၾကာင့္ မေတာ္ျခင္းျဖစ္၏။ အသစ္ခ်စီးကာစ၌ သဲႀကဳိးမ်ား တင္းေနသျဖင့္ ေတာ္သကဲ့သို႔ရွိေသာ္လည္း သားေရဖိနပ္မ်ားျဖစ္သျဖင့္ ၾကာေလေခ်ာင္ေလျဖစ္ကာ ဖေနာင့္အျပင္ဘက္သုိ႔ ဖိနပ္ကထြက္သြားလုိက္ ဖိနပ္ထိပ္ဖ်ားသုိ႔ ေျခဖ်ားက တိုးဝင္သြားလုိက္ျဖင့္ ေျခေထာက္ကေရွ႕ေရာက္ေလ ဖိနပ္ကေနာက္ထြက္ေလ ျဖစ္ခဲ့ရျခင္းပင္။ မေတာ္သည့္ဖိနပ္မွန္းသိေသာ္လည္း ႏွေျမာသျဖင့္ ဆက္စီးမိရာမွ အျမင္မေတာ္သည့္အဆင့္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ေျခေထာက္ႏွင့္ေတာ္သည့္ဖိနပ္ဝယ္ခုိင္းလုိက္လွ်င္လည္း ‘ဒါအေသးဆံုးပဲ’ဟုလည္းေကာင္း၊ ‘ေတာ္ပါတယ္ဘုရား စီးၾကည့္ပါဦး’ဟု ဆိုသူမ်ားႏွင့္သာ ေတြ႔ႀကဳံေနရေလ၏။ ယခုစီးေနသည့္ ဖိနပ္လည္း ထုိ႔အတူပင္။ စာေရးသူက နံပါတ္ ၉မွာလုိက္ရာ တပည့္ေလးက နံပါတ္ ၁၀ ဝယ္လာေလသည္။ ‘ကိုးပါဆိုေန’ဟု ျမည္တြန္သည့္အခါ ‘ဘုန္းႀကီးေျခေထာက္ႏွင့္ နံပါတ္ကိုး ဘယ္လုိမွမျဖစ္ႏိုင္ဘူးထင္လုိ႔ပါဘုရား’ဟု ျပန္ေလွ်ာက္ထားေလ၏။ မျဖစ္ေခ်ဘူး အထင္ျဖင့္ မစိုးရိမ္သို႔လွမ္းမွာရာ မစိုးရိမ္ကလည္း နံပါတ္ ၁၀ပင္ ထည့္ေပးလုိက္ေပသည္။ ‘ကုိးပါဆိုေန’ဟု လွမ္းေငါက္ရာ ‘ဘုန္းႀကီးစီးေနက်ပါဘုရား’ဟု ေျဖသြားေလ၏။ ဤသို႔ျဖင့္ စာေရးသူမွာ ကိုယ့္အျပစ္ႏွင့္ကိုယ္ အျမင္မေတာ္ ဆင္ေတာ္ႏွင့္ခေလာက္ဆိုသကဲ့သို႔ အမ်ားျပည္သူမ်က္စိဆံပင္ေမြးစူးဖြယ္ အမူအရာတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ရေလေတာ့၏။

အျခားတစ္ခုကား ေမ့တတ္ျခင္းပင္။ ခရီးတစ္ခါသြားလွ်င္ တစ္ခုေတာ့ေမ့က်န္တတ္ခဲ့ေလ၏။ အမ်ားအားျဖင့္ မ်က္မွန္ေမ့က်န္ျခင္းပင္။ အေရးေတာ္ပုံကာလမွာပင္ မ်က္မွန္ဆယ္လက္ ေဆာင္ထားရာ ႏွစ္လက္သာ က်န္ေတာ့ေလသည္။ တန္ဖိုးနည္းမ်က္မွန္အေပါစားမ်ားျဖစ္ေန၍ ေတာ္ေပေသးေတာ့၏။ မယ္ေတာ္ႀကီးတစ္ပါးက မ်က္မွန္ဘူးမ်ား မၾကာခဏလွဴေလ့ရွိ၏။ တစ္ဘူးေပ်ာက္လွ်င္ တစ္ဘူးဟုဆိုကာ အပိုေဆာင္း၍ပင္ လွဴထားေလသည္။ မ်က္မွန္ဘူးပါ ေမ့က်န္တတ္သျဖင့္ မယ္ေတာ္ႀကီးလည္း စိတ္မရွည္ရွာေပ။ မၾကာခဏ ေမ့ေပ်ာက္စဥ္က ‘လည္ပင္းႀကဳိးဆြဲေပးထားရမလုိျဖစ္ေနၿပီ’ဟု ညည္းညဴတတ္ေသာ္လည္း အၿမဲတန္းေမ့က်န္တတ္သည့္အခါ မ်က္မွန္စကားပင္ မေျပာေတာ့ရွာေပ။ ေလယာဥ္ေပၚႏွင့္ ကားေပၚမွာ ေမ့က်န္သည္က မ်ား၏။ လူ႔စိတ္ကလည္း အဆန္းပင္။ယပ္ေတာင္၊ ေနရာထုိင္(အခင္း)၊ မ်က္မွန္အေဟာင္း ေမ့က်န္ေနခဲ့လွ်င္ ျပန္ရတတ္ေသာ္လည္း မ်က္မွန္အသစ္ ဘူးအသစ္က်န္ခဲ့လွ်င္ ျပန္မရေတာ့ေပ။ ေလယာဥ္ေပၚမွ ရန္ကုန္ေလဆိပ္သို႔ ဆင္းလာသည့္အခိုက္ မ်က္မွန္ေမ့က်န္မွန္း သိခဲ့ရ၏။ ခ်က္ခ်င္းသတင္းပို႔ေသာ္လည္း ရွာမေတြ႔ဟု ဆိုေလသည္။

ေဘာလ္ပင္ေမ့က်န္ခဲ့သည္က ျပႆနာမရွိေပ။ စာေရးသူသည္ ငါးဆယ္က်ပ္တန္ ေဘာလ္ပင္အေပါစားေလးမ်ားကိုသာ ကိုင္ေဆာင္ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္ပင္။ တန္ဖိုးႀကီးေဘာလ္ပင္မ်ား မေရးတတ္သည္လည္း ပါသည္။ ေမ့က်န္တတ္သျဖင့္ အေပါစားေလးမ်ားသာ သံုးစြဲတတ္ျခင္းလည္း ပါေလသည္။

တစ္ပါးတည္းေနရသည့္အခါ သေဘာက်ဖြယ္အာရံုႏွင့္ေတြ႔လွ်င္လည္း ၿပဳံးတတ္၏။ ရြတ္ဖတ္ေနစဥ္ အာရံုဝင္လာလွ်င္လည္း ၿပဳံးတတ္၏။ စာေရးသူၿပဳံးေနသည့္အမူအရာထူးကိုၾကည့္၍ ‘ဆရာေတာ္ ဘာေတြမ်ားသေဘာက်’ဟု ေမးေလွ်ာက္သည္ႏွင့္ႀကဳံရသည္က မ်ားေလသည္။ ေလာေလာလတ္လတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ျဖစ္ေနလွ်င္ ေျပာျပ၍လြယ္ကူေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕အခ်က္အလက္မ်ားမွာမူ ေျပာမထြက္ေလာက္ေအာင္ လွ်ဳိ႕ဝွက္ခက္ခဲေနေပသည္။ ထုိအခါမ်ဳိး၌ ‘ဒီလိုေပါ့ကြာ’ဟု စကားျဖတ္လုိက္ရေလ၏။

တစ္ကိုယ္တည္းစကားေျပာျခင္း၊ ရယ္ရႊင္ျခင္းမ်ားလည္း ျပဳလုပ္တတ္ေပသည္။ စာသင္သားဘဝ၌ စာအုပ္ႏွင့္စကားေျပာရာမွ အက်င့္ပါသြားျခင္း ျဖစ္ႏိုင္၏။ ‘ဟာ ဟုတ္ၿပီ ငါနားလည္ၿပီ’ ‘ဘာေတြမွန္းလည္း မသိပါဘူးကြာ’ ‘ေတာ္ၿပီ ေက်ာ္ၿပီကြာ ရႈပ္တယ္’ စသည္ျဖင့္ အနက္အဓိပၸါယ္ကို စဥ္းစားကာ တစ္ေယာက္တည္းစကားေျပာခဲ့ျခင္း၏ အျပစ္ပင္တည္း။ အိုးဘိုမွာေနရစဥ္ စာေရးသူ၏အခန္းထဲ ေၾကာင္မႀကီးတစ္ေကာင္ေပါက္လာရာမွ တစ္ႏွစ္လွ်င္ သံုးသားခန္႔ ပံုမွန္ေၾကာင္ေပါက္သည္ႏွင့္ ႀကဳံခဲ့ရေလ၏။ ထိုေၾကာင္ေလးမ်ားမ်က္စိဖြင့္စအရြယ္တြင္ စာေရးသူက အသံေပးေလ့ရွိပါသည္။ သခင္မွန္းသိေအာင္ အသံေပးျခင္းျဖစ္၏။ ‘ေဟ့ေကာင္ေတြ’ဟု ေအာ္ေခၚသည့္အသံျဖစ္၏။ ေနာင္အခါ ‘ေဟ့ေကာင္ေတြ ေခါင္ေကြး’ဟု တိုးခ်ဲ႕ေခၚလာေပေတာ့၏။ ေၾကာင္ကေလးမ်ားက သူတုိ႔ကို အႏၲရာယ္ျပဳမည့္အသံမဟုတ္သျဖင့္ အသံၾကားလွ်င္ နားစြင့္ရံုမွတစ္ပါး ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔ျခင္း အလ်ဥ္းမရွိေပ။ ထိုသို႔ေအာ္ေခၚေနက်စကားလံုးသည္ စာေရးသူႏႈတ္ထဲစြဲေနကာ ေခြးေတြျမင္လည္း ထိုသို႔ေအာ္ေခၚေနမိတတ္၏။ ေၾကာင္ေတြ က်ီးေတြ ခ်ဳိးငွက္ေတြ ျမင္ရလွ်င္လည္း ေအာ္ေခၚေနမိတတ္၏။ တစ္ခါတရံမွာလည္း သူ႔အလိုလို လႊတ္ကနဲထြက္သြားတတ္ေပသည္။ သူတစ္ပါးျမင္လွ်င္ တစ္ေယာက္တည္းစကားေျပာေနသည္ဟုလည္းေကာင္း၊ အျခားေသာ မၾကားဝံ့မနာသာ မွတ္ခ်က္ခ်မႈမ်ဳိးကိုလည္းေကာင္း ခံယူရရွိမည္ အမွန္ပင္။

တရားပြဲသြားရာလမ္းတစ္ေလွ်ာက္တြင္ ေက်းဇူးရွင္ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ပံုေတာ္ကို ဖူးျမင္ရလွ်င္ “ဆရာေတာ္ဘုရား ဆရာေတာ္ဘုရား”ဟု ႏႈတ္ျဖင့္ေရရြတ္ေနမိတတ္ေပသည္။ ကားဆရာက ေနာက္လွည့္ၾကည့္သည့္အခါမွ သေဘာေပါက္သြားေလ၏။ စာေရးသူက လက္အုပ္ခ်ီထားေသာေၾကာင့္တည္း။ ၾကည္ညဳိဖြယ္ရာပင္ျဖစ္ေစ၊ အံ့ၾသဖြယ္ရာပင္ျဖစ္ေစ၊ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာပင္ျဖစ္ေစ ႏႈတ္မွလႊတ္ကနဲ ေရရြတ္တတ္သလို ႏႈတ္ႏွင့္အၿပဳိင္ပင္ လက္အုပ္ခ်ီမိတတ္သည္မွာလည္း အေၾကာင္းမသိသူမ်ားအတြက္ စိတ္မသက္သာစရာျပႆနာတစ္ခု ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ထင္ျမင္မိေပသည္။

စာေရးသူသည္ အစအေနာက္ သန္သူျဖစ္ပါသည္။ မေထရ္ႀကီးမ်ားကိုလည္း စေနာက္တတ္ပါသည္။ မႀကဳိက္သူမ်ားက ‘မင္း အေမ’ဟု ျပန္မိန္႔သည္ႏွင့္ၾကဳံရတတ္ပါသည္။အေၾကာင္းသိသူမ်ားက သေဘာေပါက္ကာ တဟားဟား ရယ္ေမာေနတတ္ပါသည္။ႏိုင္ငံေရးတစ္ဖက္ပိတ္မ်ားကို ကလိရသည္က ေပ်ာ္စရာေကာင္းပါသည္။ ၎တုိ႔သည္ သူတို႔ႏွင့္အျမင္ျခင္းမတူလွ်င္ ဘုရားကိုပင္ ခ်န္ထားၾကသူမ်ားမဟုတ္ေပ။ ေထရ္ႀကီးဝါႀကီးမ်ားကို ပယ္ပယ္နယ္နယ္ ေစာ္ကားေနၾကသည့္ ၎တို႔ကို ကလိရသည္မွာ ခက္လွသည္မဟုတ္ပါ။ ‘မတင္ေရႊ’ဟူသည့္ စကားတစ္လံုးတည္းျဖင့္ လံုေလာက္ပါသည္။ စာေရးသူက ကလိ၊ သူတို႔က မခံခ်င္၊ မခံခ်င္၍ ဆဲ၊ အဆဲခံရ၍ ေပ်ာ္၊ ေပ်ာ္၍ ကလိ၊ ကလိ၍ ဆဲ ႏွင့္ ေဖ့ဘုတ္ခ္ရပ္ဝန္းသည္ စာေရးသူအတြက္ ေပ်ာ္ရႊင္စရာကမၻာေလးတစ္ခု၊ ေလ့က်င့္ေရးကစားကြင္းေလးတစ္ခုအလား စည္ကားေနေလေတာ့၏။

စာေရးသူမွာ ထုိင္ၿပီးလ်င္ မထခ်င္သည့္ ေရာဂါဆုိးတစ္မ်ဳိး႐ွိပါသည္။ ထုိင္သည္ဆုိေသာ္လည္း ထုိင္႐ံုသက္သက္ကား မဟုတ္ပါ။ အေရးႀကီးသည့္ အလုပ္တစ္ခုခုကို ထုိင္လ်က္လုပ္ေနျခင္းကို ဆုိပါသည္။ မွန္ပါသည္။ စာေရးေနလွ်င္ မထခ်င္ေတာ့ပါ။ ဆီးလည္း ေအာင့္ထားတတ္ပါသည္။ ေရလည္း ထမေသာက္ျဖစ္ပါ။ ဖုန္းလာလ်ွင္ျဖစ္ေစ၊ ဧည့္သည္လာလွ်င္ျဖစ္ေစ အလုပ္လုပ္ေနရာမွ ထ၍ သြားရသည္ကို အလြန္တရာ ၿငီးေငြ႕သူျဖစ္ပါသည္။ ထုိအေၾကာင္းတရားေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕ လွဴခ်င္တန္းခ်င္သည့္ အလွဴ႐ွင္မ်ား လက္လံသြားသည္လည္း ႐ွိပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ အာလာပ သလႅာပ မာေၾကာင္းသာေၾကာင္း မိတ္ဆက္စကားေလးမွ မေျပာဘဲ အလွဴေငြလက္ခံ ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္းျပန္ေပးၿပီး အခန္းထဲျပန္၀င္သြားေသာေၾကာင့္တည္း။ မည္သူမဆုိ ရင္းႏွီးမႈရ႐ွိေအာင္ အလ်င္လုပ္ရသည္ မဟုတ္ပါလား။ ပိုဆုိးသည္မွာ ေတြ႔ကာစဧည့္သည္မ်ားကို တဲ့တိုး(ဒဲ့ဒိုး)ႀကီး ၾသ၀ါဒေပးမိတတ္ျခင္းပင္။ ရန္ကုန္မွ ဒကာရင္းတစ္ဦးက စာေရးသူထံ ၀င္ေရာက္ဖူးေျမာ္ဖုိ႔ သူ၏အမ်ဳိးသမီးကို လႊတ္လုိက္ပါသည္။ သူ႔အမ်ဳိးသမီးႏွင့္အတူ ကထိန္အလွဴ႐ွင္မ်ားလည္း ပါလာပါသည္။ စစ္ကုိင္း ကထိန္သြားခင္းလွ်င္ မႏၲေလး မစိုးရိမ္၀င္ဖူးဖုိ႔ စာေရးသူထံ ၀င္ခုိင္းလုိက္ျခင္းပင္။ သူ၏အမ်ဳိးသမီးမွာ စာေရးသူႏွင့္ ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္ေသာ္လည္း အတူပါလာသည့္ ဧည့္သည္မ်ားက စာေရးသူႏွင့္ ယခုမွေတြ႕ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူက “ကထိန္ပဲခင္းေနာ္ ဖဲမ႐ုိက္ရဘူး၊ စစ္ကုိင္းကထိန္က ဖဲ႐ိုက္တာ နာမည္ႀကီးတယ္”ဟု ေျပာလုိက္ရာ သူတို႔အားလံုး မ်က္လံုးအျပဴးသားႏွင့္ က်န္ခဲ့ပါေတာ့သည္။ အုိးဘုိပါသြားၿပီးကတည္းက စစ္ကိုင္းကထိန္အေၾကာင္း ဘာမွမသိရေတာ့ဘဲ ေျပာလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထုိအစဥ္အလာႀကီး ႐ွိေသးသေလာ မ႐ွိေတာ့ၿပီေလာ မသိရေသာ္လည္း အ႐ုိးခံ ဒါယိကာမမ်ားမွာ ပိႆာေလးႏွင့္ ထိပ္တည့္တည့္ အထုခံလိုက္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ၀င္ဖူးခုိင္းသူ ဒါယကာႀကီးက ဤကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ စာေရးသူအား ေျပာမဆံုးေပါင္ ေတာသံုးေတာင္ ျဖစ္ခဲ့ရေလေတာ့၏။ မႏၲေလးမွ သူေဌးတစ္ဦးကလည္း စာေရးသူ၏ တပည့္တစ္ပါးအား “ဆရာေတာ္က ႐ုိးတယ္ေနာ္ မိတ္ျဖစ္ေဆြျဖစ္ေလးေတာင္ မေျပာတတ္ဘူး” ဟု မွတ္ခ်က္ေပးခ့ဲဖူူးပါသည္။

အလုပ္ႏွင့္သာ ဘုန္းကံထူေထာင္လုိၿပီး ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ဘုန္းကံထူေထာင္လိုစိတ္ အလ်ဥ္းမ႐ွိျခင္းသည္ပင္ ေခတ္အခါအရ အားနည္းခ်က္ႀကီးတစ္ခုျဖစ္သြားခဲ့ရေလေတာ့၏။  အမွန္မွာ စာေရးေနခ်ိန္ အလုပ္ထဲစ်ာန္၀င္ေနခ်ိန္ႏွင့္ ႀကံဳႀကိဳက္ခုိက္သာ ထုိကဲ့သုိ႔ျဖစ္ခဲ့ရျခင္းသာ၊ အလုပ္မမ်ားခ်ိန္တြင္မူ ရယ္ရယ္ေသာေသာပင္ ေျပာဆုိတတ္သူျဖစ္ပါသည္။

အလုပ္ထဲစ်ာန္၀င္ေနၿပီဆုိလ်င္ ေရေသာက္သည့္အလုပ္ကိုပင္ အင္မတန္၀န္္ေလးသည့္ အလုပ္တစ္ခုလို သေဘာထားကာ လံုး၀ေရမေသာက္ဘဲ အငတ္ေနတတ္သူျဖစ္ပါသည္။ ေလးနာရီမွ  ေျခာက္နာရီထိ ေရမေသာက္ ဆီးမသြားဘဲ တစ္ထုိင္တည္းအလုပ္လုပ္ေလ့႐ွိပါသည္။ ဤသည္မွာ အလုပ္ေဇာကပ္တတ္သည့္ စာေရးသူ၏ စ႐ုိက္ပင္။

ေခၽြးထြက္ေနလွ်င္လည္း ေခၽြးမသုတ္တတ္ပါ။ အေပၚရုံသကၤန္း ေလွ်ာက်ေနလွ်င္လည္း ျပန္မတင္တတ္ပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အေအးပက္ကာ မၾကာခဏ ေဆးေသာက္ရတတ္ပါသည္။ အေရးမႀကီးသည့္ အလုပ္ျဖစ္ေစကာမူ ထုိင္မိလ်င္ မထခ်င္ေတာ့ပါ။ ထုိင္ရာမထဘဲ ေနတတ္သည့္ အက်င့္ဆိုးတစ္ခု က်င့္သားရသြားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါမည္။ ထုိသို႔ေသာ အေသးအဖြဲအလုပ္ကေလးမ်ား လုပ္ေနသည့္အခ်ိန္၌မူ “ေဟ့ေကာင္ေတြ ေရေႏြးယူခဲ့ပါဟ”ဟု ေအာ္၍ ေတာင့္တတတ္ပါသည္။ အခ်ဳိ႕ကပ္ၸိယမ်ား တပည့္မ်ားက အလိုက္သိစြာ ေရေႏြးလာခ်ေပးတတ္သလို “ဘယ္အခ်ိန္႐ွိပါၿပီဘုရား”ဟု အျပင္ဘက္မွ ေအာ္၍သတိေပးသည္လည္း ႐ွိပါသည္။ “ေအး  ေအး”ဟု ျပန္ေျပာေသာ္လည္း ထုိင္ၿမဲထုိင္ လုပ္ၿမဲလုပ္လ်က္ပင္။

စာေရးသူသည္ အလုပ္လုပ္သည့္အခါ ဆႏၵေစာတတ္သည့္ အက်င့္ရွိပါသည္။ ေခါင္းေအးေအးထား၍ လုပ္ရမည့္အရာ၌ အေလာသံုးဆယ္လုပ္မိသည္မ်ဳိး ျဖစ္ပါသည္။ ေကာင္းသည္ရွိသလို မေကာင္းသည္လည္း ရွိပါသည္။ လုပ္ခ်င္ကိုင္ခ်င္ ျဖစ္ေျမာက္ခ်င္ ၿပီးစီးေစခ်င္သည့္ ဆႏၵမ်ားက လြန္ကဲေန၍ စိတ္မထိန္းႏိုင္ျခင္းလည္း ျဖစ္ပါမည္။ အခ်ိန္ေပးႏုိင္လွ်င္ ပို၍ျပည့္စံုခုိင္လံုအားေကာင္းႏိုင္ၿပီး ထိေရာက္ေအာင္ျမင္မႈ ႀကီးမားႏိုင္ပါလ်က္ ဆႏၵေစာျခင္းေၾကာင့္ ရသင့္သေလာက္ မရခဲ့ျခင္းမ်ား၊ လုပ္သေလာက္ အရာမထင္ျခင္းမ်ားႏွင့္ ႀကဳံရတတ္ပါသည္။ ဤအေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ စာေရးသူ၏ ငယ္သူငယ္ခ်င္းတစ္ပါးက ဤသို႔မွတ္ခ်က္ျပဳဖူးပါသည္။ “သေဘာလည္း မဆိုးဘူး၊ အေနအထုိင္လညး္ ေကာင္းတယ္၊ ဆႏၵေစာတတ္တာေလးတစ္ခုပဲ ေျပာစရာရွိတာ”ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ စာေရးသူ၏ ငယ္သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သည့္အျပင္ အိုးဘိုမွာ အတူေနခဲ့ရသည့္ အိုးဘိုေက်ာင္းဆင္းႀကီး ျဖစ္ပါသည္။

ဆႏၵေစာသည့္ အျပဳအမူအျပင္ ဇြတ္တရြတ္ႏုိင္သည့္ အျပဳအမူလည္း ရွိပါေသးသည္။ မိမိယံုၾကည္ရာ မတြန္႔မရြံ႕စတမ္း ျပဳလုပ္ေလ့ရွိသည္။ ယံုၾကည္ရာကို စြန္႔လႊတ္ေစလို၍ ေရႊေငြပံုေပးလည္း မစြန္႔လႊတ္ႏိုင္ေပ။ မယံုၾကည္ရာကို ေရႊေပးေစခုိင္းလ်ွင္လည္း မျပဳလုပ္တတ္ေပ။ ယံုၾကည္လွ်င္ အႏၲရာယ္ကို ရင္ဆုိင္ရပါေစ စြန္႔စားလုပ္ကိုင္ေလ့ရွိၿပီး မယံုၾကည္ရာကို မလုပ္သျဖင့္ လက္ထိပ္ခတ္ဖမ္းဆီးမည္ဆိုလွ်င္လည္း အဖမ္းခံဝံ့သူ ျဖစ္ပါသည္။ “က်ဳပ္က အိတ္စိုက္လူမုိက္ဗ်”ဟု မၾကာခဏ ေျပာၾကားတတ္ပါသည္။ ယံုၾကည္ရာကို ျပဳလုပ္ရမည္ဆိုလွ်င္ ေငြအကုန္အက်မ်ားလွ်င္ မ်ားပါေစ ေနာက္မဆုတ္တတ္ေပ။ အခမဲ့ လူမုိက္လုပ္ရံုမဟုတ္ဘဲ အိတ္စုိက္ၿပီး လူမိုက္လုပ္ရသည္ကို ဆိုလိုေပသည္။ မွန္ပါသည္။ ေစ်းတြက္တြက္ၾကည့္လွ်င္ မိမိအတြက္ အက်ဳိးအျမတ္မရွိသည့္အျပင္ အခ်ိန္ကုန္ျခင္း၊ လူပန္းျခင္း၊ ေငြစုိက္ရျခင္း၊ အမုန္းခံရျခင္း၊ အဆဲခံ၊ အၿခိမ္းေျခာက္ခံ၊ အႏၲရာယ္ျပဳခံရျခင္းမ်ားသာ ခံစားရပါသည္။ တစ္ခါတရံမူ “အစြန္းေရာက္” ဟု သတ္မွတ္ၾကသူမ်ားကို စိတ္မဆိုးဝံ့ေပ။ “ဟုတ္ေပမွာပဲ၊ တစ္ေလာကလံုးက ကိုယ္က်ဳိးရွိမွ လုပ္တတ္ၾကတာ၊ ငါက ကိုယ္က်ဳိးမရသည့္အျပင္ လူဆိုးအထင္ခံရတာပဲ အဖတ္တင္တဲ့အလုပ္ႀကီးကိုမွ ေဇာက္ခ်လုပ္ေနမိတာကိုး”ဟုလည္း နားလည္မႈေပးေနတတ္ေပသည္။ ဤအေၾကာင္းကို သူငယ္ခ်င္းတစ္ပါးက ယခုလိုမွတ္ခ်က္ခ်ဖူးပါသည္။ “သူမွန္တယ္ထင္ရင္ ဘာမွထည့္တြက္တာမဟုတ္ဘူး၊ သူဟာ အေျမႇာက္ႀကဳိက္သူမဟုတ္သလုိ ေျမႇာက္ေပးလုိ႔လည္း ရတဲ့သူမဟုတ္ဘူး”ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူ၏ အတြင္းသေဘာကို အေျခအျမစ္က်စြာ ေလ့လာၾကေသာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားက စာေရးသူ၏ ဇာတိၿမဳိ႕သို႔ သြားေရာက္စံုစမ္းရာမွ သိရွိခဲ့သည္မ်ားကို ေနာက္မွ ျပန္လည္ၾကားခဲ့ရသည့္ အျဖစ္အပ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ၎က စာေရးသူငယ္စဥ္အခါ စာသင္သားဘဝမွ အိုးဘိုဘဝတကၠသိုလ္အထိ သူေတြ႔ျမင္ခဲ့ေသာ ျဖစ္ရပ္ျဖစ္စဥ္မ်ားကို တစ္ခုစီ ခင္းက်င္းၿပီး အေသးစိတ္ေျဖၾကားခဲ့သည္ကို စာေရးသူက ျပန္လည္ၾကားရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ဆႏၵေစာျခင္းသည္ အက်ဳိးထက္ အျပစ္မ်ားသကဲ့သို႔ တစ္ဇြတ္ထိုးလုပ္ျခင္းသည္လည္း အက်ဳိးထက္ အျပစ္မ်ားပါသည္။ အဆိုပါစရိုက္ဆိုးမ်ား ေခါင္းပါးရာမွ အၿပီးတုိင္ပေပ်ာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ အေတြ႔အႀကဳံ(သမာဓိ)ႏွင့္ အသက္အရြယ္တုိ႔ လုိအပ္သည္ဟု ထင္ပါသည္။ ယခုအခါ ေခါင္းပါးသင့္သေလာက္ ေခါင္းပါးေနေပၿပီ။ အေၾကာင္းကား အေတြ႔အႀကဳံႏွင့္ အသက္အရြယ္က စကားေျပာလာေသာေၾကာင့္တည္း။

စာေရးသူသည္ ေဒါသအာဃာတမ်ားကို ေမြးျမဴမထားျခင္း၊ အတၱမာနမ်ားကို လုပ္ငန္းခြင္ထဲ သြင္းမလာဘဲ ခဝါခ်ထားျခင္းတုိ႔ျဖင့္ မိမိစိတ္ကို ေစာင့္ထိန္းေလ့ရွိေသာ္လည္း မာနအလြန္ႀကီးသူ ျဖစ္ပါသည္။ ေမာက္မာျခင္း၊ ၿပဳိင္ဆုိင္ျခင္း၊ အသာစီးယူျခင္း၊ အထင္ေသးျခင္း၊ ႏွိမ္နင္းျခင္း၊ ဖိႏွိပ္ျခင္းမ်ား အလ်ဥ္းမရွိေသာ္လည္း အကိန္းဓာတ္ အငုတ္ဓာတ္အားျဖင့္ကား လြန္စြာႀကီးမားလွေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူမ်ားကို ေအာက္က်ဳိ႕ဆက္ဆံေလ့မရွိသလို မည္သည့္ေခါင္းေဆာင္ မည္သည့္အႀကီးအကဲကိုမွ် တကူးတကသြားေရာက္ေတြ႔ဆံုျခင္းမ်ဳိး၊ အကူအညီေတာင္းျခင္း၊ လက္ေဆာင္ေပးျခင္း၊ စာေရးျခင္းမ်ဳိး လံုးဝ မျပဳလုပ္ေပ။ မိမိအေပၚ မၾကည္ညဳိ၍ ဖဲခြာသြားသူမ်ား၊ မိမိထံ မေနလိုေတာ့၍ ထြက္ခြာသြားသူမ်ား၊ မိမိအား ဖိအားတစ္စံုတရာေပးျခင္း၊ အၾကပ္ကိုင္၊ ၿခိမ္းေျခာက္မႈျပဳျခင္း၊ အႏိုင္က်င့္ျခင္းမ်ားႏွင့္ ႀကဳံလာရလွ်င္လည္း ဂရုစိုက္ထည့္တြက္ျခင္းမ်ဳိး အလ်ဥ္းမရွိေပ။ “ဒီက မာနႀကီးပါတယ္ဆိုေနမွ သူက လာၿပဳိင္ေနေသး”ဟုလည္း စိတ္ထဲမွာပင္ တီးတိုးေျပာဆိုေနမိတတ္၏။ “ငါ့အေၾကာင္း မင္းမသိေသးဘဲကိုး”ဟု စိတ္ထဲမွာေတးကာ သူ႔ထက္သာေအာင္ လုပ္ျပေလ့ရွိေပသည္။ က်မ္းဂန္အလို ေသဝိတဗၺမာန- မွီဝဲထုိက္ေသာမာနဟု ဆိုရမည္ကဲ့သုိ႔ ရွိေပသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသူမ်ားႏွင့္ေတြ႔ဆံုသည့္အခါ၌မူ မိမိ၏ အတၱမာန အာဃာတမ်ား အရိပ္အေငြ႔မွ် မေတြ႔ၾကရေလေအာင္ ‘သူမဟုတ္သလို’ ေနျပတတ္ေပသည္။

သူေဌးေတြၾကည္ညိဳေအာင္မေနသည့္အေၾကာင္း အားမလိုအားမရ ေလွ်ာက္ထားလာလွ်င္ မည္မွ်ခ်မ္းသာသည့္ သူေဌးႀကီးျဖစ္ပါေစ ‘သူ မၾကည္ညဳိလို႔ ငတ္မေသပါဘူးကြာ’ဟု တပည့္မ်ားကို ေျပာျပတတ္၏။ အမ်ဳိးသားေရးမလုပ္လွ်င္ ဘုန္းတန္ခိုးႀကီးမားႏိုင္ေၾကာင္း တပည့္မ်ားက ေလွ်ာက္ထားလာလွ်င္လည္း ‘ကိုယ္ဘုန္းႀကီးခ်င္တာနဲ႔ပဲ တုိင္းျပည္အေပၚ သစၥာေဖာက္ေပးရမွာလားကြ’ဟု ျပန္ေမးတတ္ေလ၏။ ‘အရွင္ဘုရားအဆဲခံေနရတာ မၾကည့္ရက္ဘူးဘုရား’ဟု ေလွ်ာက္ထားသူရွိလွ်င္လည္း ‘ထမိန္ၿခဳံလုိက္လွ်င္ ပါးစပ္ပိတ္သြားၾကမွာပါကြာ’ဟု ေျပာျပေလ့ရွိပါသည္။ ပရဟိတလုပ္ငန္းေတြ ပ်က္ကုန္မွာစုိး၍ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရားသားသက္သက္သာ ေဟာေစလိုေၾကာင္း ေတာင္းပန္လာၾကလွ်င္လည္း ‘ခံတပ္ၿပဳိရင္ အကုန္ငိုရမွာေနာ္’ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ‘ဘုရားအလုပ္ တရားအလုပ္လုပ္ေနသူကို ဘုရားတရားက ပစ္မထားပါဘူးကြာ’ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ‘ဒီကေလးေတြ ငတ္မွာစုိးတာနဲ႔ပဲ သာသနာကို မကာကြယ္ဘဲ ေနရေတာ့မွာလားကြ’ဟုလည္းေကာင္း မာနသံေလးမ်ားျဖင့္ ခပ္ေထ့ေထ့ျပန္ေျပာေလ့ရွိပါသည္။

ဟာသကားမ်ားၾကည့္ရသည့္အခါ၌ တစ္ပါးတည္း ဟားတုိက္ရယ္ေမာတတ္သလို ပူေဆြးဝမ္းနည္းဖြယ္မ်ား ၾကည့္ရလွ်င္လည္း တစ္ပါးတည္းငိုေၾကြးေနတတ္ေပသည္။ မ်က္ရည္မခုိင္ စိတ္မႏိုင္သည့္သေဘာပင္။ သို႔ေသာ္ ဆံုးရႈံးသြားခဲ့ၿပီးျဖစ္ေသာ တစ္စံုတရာအေပၚ လြမ္းဆြတ္ေၾကကြဲျခင္း ႏွေျမာတသျဖစ္ျခင္းမ်ဳိးလည္း အလ်ဥ္းမရွိေပ။ သူတစ္ပါးကို အျပစ္ဖုိ႔၍ ျမည္တြန္ေတာက္တီးျခင္းမ်ဳိးလည္း လံုးဝ မျပဳလုပ္တတ္ေပ။ အတိတ္ကိုမခံစားလိုေတာ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ထို႔အတူပင္ မေရာက္လာေသးေသာ လာဘ္လာဘမ်ား ေရာက္လာပါေစေတာ့ဟူ၍လည္း လာဘ္ကိုငဲ့၍ လူၾကည္ညဳိေအာင္ အလုိက္အထိုက္ေျပာျခင္း၊ ဘုရားရဟႏၲာလို ေနျပျခင္းမ်ဳိးလည္း လံုးဝ မရွိေပ။ စာေရးခ်ိန္ေရာက္လာလွ်င္ စာေရးသည္ကို ေတြ႔ရမည္၊ အိပ္ခ်ိန္ေရာက္လာလွ်င္ အိပ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရမည္၊ စားခ်ိန္ေရာက္လာလွ်င္ စားေနသည္ကို ေတြ႔ရမည္၊ ဖုန္းပြတ္ခ်ိန္ေရာက္လာလွ်င္ ဖုန္းပြတ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရမည္၊ စကားေျပာခ်ိန္ေရာက္လာလွ်င္ စကားေျပာေနသည္ကို ေတြ႔ရမည္၊ အရာရာအားလံုးသည္ ပကတိအသြင္ေဆာင္ေလ့ ရွိပါသည္။

လာဘကမ်ာ န သိကၡတိ၊ အလာေဘစ န ကုပၸတိ။

အဝိရုေဒၶါ စ တဏွာယ၊ ရေသသု နာႏုဂိဇၥၽတိ။

လာဘ္မ်ားေအာင္လည္း မက်င့္ပါ။

လာဘ္နည္းလွ်င္လည္း စိတ္မပ်က္ပါ။

ေလာကႀကီးႏွင့္ မဆန္႔က်င္ပါ။

ရသတဏွာ မႀကီးမားပါ။

ညစဥ္ ရြတ္ဖတ္ေနက်ျဖစ္ေသာ မဟာသမယသုတ္ ခုနစ္သုတ္၌ ပါဝင္ေသာ ပုရာေဘဒသုတၱန္လာ အထက္ပါစကားေတာ္ကို အၿမဲႏွလံုးသြင္းတတ္ေသာ အေလ့အက်င့္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

“ေလာကအႀကိဳက္ ေလာဘစရိုက္ မလိုက္လိုသူ” ၿပီးပါၿပီ။

ဝီရသူ(မစိုးရိမ္)

19.8.2020