(ဆရာေတာ္ဦးဝီရသူႏွင့္ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ေရးရႈျမင္ခ်က္)
ေမး – အရွင္ဘုရား ေစာေစာက ေျဖသြားတဲ့အထဲမွာလည္းပဲ ပါပါတယ္ဘုရား။ မဃေဒဝက်မ္းႀကီးအေၾကာင္း ေပါ့ဘုရား။ အဲဒီက်မ္းႀကီးကုိ အရွင္ဘုရားက သင္တန္းေတြ ပို႔ခ်တာလည္းေတြ႕ရပါတယ္ဘုရား။ အရွင္ဘုရားေဟာတဲ့ တရားေတြထဲမွာလည္း မဃေဒဝအလကၤာထဲက အဆံုးအမေလးေတြကို ေဟာ ေလ့ရွိတာကိုေတြ႕ရပါတယ္ဘုရား။ အဲဒီ မဃေဒဝလကၤာအေၾကာင္း အႏွစ္ခ်ဳပ္ေလးသံုးသပ္ေပးပါဦးဘုရား။
ေျဖ – ဦးဇင္းတို႔ သက်သီဟက စာသင္တန္းနဲ႔ စာခ်တန္းလို႔ ရွိတာေပါ့။ စာခ်တန္းသံုးက်မ္းလံုးေအာင္မွ ဘိဝံသ ဘြဲ႕ရတာ။
စာသင္တန္းေအာင္ၿပီး စာခ်တန္းတက္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ မဃေဒဝစာအုပ္ကို စေလ့လာျဖစ္တာေပါ့။ ေလ့လာျခင္းအေၾကာင္းကေတာ့ ကိုယ္က ကဗ်ာစပ္တာဝါသနာပါလို႔ပါ။
ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဟိုက်မ္းမွာ မဃေဒဝအပိုဒ္ေလးေတြ႕၊ ဒီစာေစာင္မွာ မဃေဒဝအပိုဒ္ေလး ေတြ႕ေပါ့ေလ။ မဃေဒဝက တအားေကာင္းတဲ့အခါက်ေတာ့ မဃေဒဝကို ႐ူးသြပ္ေနတာေပါ့ေလ။
ဒါေပမဲ့ ဦးဇင္းရဲ႕ အရည္အခ်င္းနဲ႔ မဃေဒဝကို လိုက္မမီခဲ့ဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဦးဇင္း မဃေဒဝစာအုပ္ႀကီးဖတ္ၿပီး စိတ္ဓာတ္က်သြားတယ္။ အဲဒီက်သြားတဲ့စိတ္ဓာတ္ေလး ဘယ္ကျပန္ ရွင္သန္လာသလဲဆိုေတာ့ ဆရာေတာ္ဦးရာဇေပါ့ေနာ္။
သူက တရားေဟာတဲ့အခါက်ေတာ့ မဃေဒဝလကၤာေတြ ရြတ္ရြတ္ၿပီးေဟာတာေပါ့။ ေဟာၿပီးရင္လည္း သူက ေျပာေသးတယ္။ ဒါ က်ဳပ္ေထာင္ထဲမွာ က်က္ခဲ့တာလို႔။ အဲဒီအခ်ိန္ကတည္းက ငါလည္း ေထာင္က်ရင္ မဃေဒဝအလြတ္က်က္မယ္ကြလို႔ စိတ္ထဲမွတ္ထားတာေပါ့။ ဆရာေတာ္ေထာင္ထဲမွာ မဃေဒဝက်က္ခဲ့တာကို သြားအားက်ခဲ့တာေပါ့။ အဲဒါနဲ႔ ဦးဇင္းလည္း ေထာင္က်တာနဲ႔ မဃေဒဝစာအုပ္သြင္းေပးဖုိ႔ တန္းၿပီးမွာလိုက္ေတာ့တာေပါ့။
ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ မဃေဒဝက်မ္းႀကီးက အင္မတန္အႏွစ္သာရ ျပည့္ဝတဲ့က်မ္းႀကီးေပါ့။ ဘယ္ေလာက္အထိ အႏွစ္သာရျပည့္ဝသလဲဆိုရင္ ပိဋကတ္သံုးပံု အားလံုးကို ၿခံဳငံုမိတာေပါ့။
အားလံုးကို ၿခံဳငံုမိတဲ့အတြက္ ေလာကီပိုင္းေတြလည္းပါတယ္။ ေလာကုတၱရာပိုင္းေတြလည္းပါတယ္။ မဃေဒဝေလ့လာ႐ံုနဲ႔တင္ စြယ္စံုရပုဂၢိဳလ္တစ္ပါး ျဖစ္သြားႏုိင္တယ္။
ဓာတ္တို႔၊ နတ္တို႔ ဝိဇၨာတို႔ ေဗဒင္တို႔ကအစ မဃေဒဝမွာပါတာေလ။ ေဗဒင္နကၡတ္ဆိုရင္ ၿဂိဳဟ္စီး ၿဂိဳဟ္နင္းတို႔ကအစပါတာေပါ့။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ တရားဥပေဒပိုင္းမွာဆိုရင္ မႏုက်ယ္ဓမၼသတ္တို႔ဘာတို႔ အဲဒါ ေတြကအစ အကုန္ပါတယ္။
သူ႕အခန္းက႑အလိုက္ၾကည့္ မယ္ဆိုရင္လည္း ႏုိင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ တဲ့အခန္းမွာ ႏုိင္ငံေရးေတြ၊ သံေဝဂါကာရခန္းဆိုရင္လည္း ေတာထြက္ၿပီး တရားက်င့္ႏိုင္ေလာက္ေစတဲ့ သံေဝဂတရားစာေတြေပါ့၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သာသနာျပဳမယ္ဆိုရင္လည္း ရွင္ေကာင္း၊ ရဟန္းေကာင္းေတြအတြက္ လိုအပ္ခ်က္ေတြေပါ့၊ ေနာက္ သာသနာ့ေဘာင္မွာ ေနတဲ့အခါမွာလည္းပဲ အျပစ္မေရာက္ေအာင္ ဝိနည္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အာပတ္ေတြအျပစ္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးလည္း ရဟန္း႐ိုးတို႔၊ ရဟန္းယုတ္တို႔၊ ရဟန္းဆိုးတို႔ အဲဒါေတြကို ခြဲျခားျပသထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဓမၼာစရိယေအာင္ၿပီးတဲ့ သံဃာတုိင္း ဒီမဃေဒဝက်မ္းႀကီးကို ဘယ္သြားသြား ေဆာင္ထားသင့္တာေပါ့။
ေမး – မဃေဒဝအဖြင့္က်မ္းဆိုၿပီး ေရးၾကတဲ့စာအုပ္ေတြလည္း ေတြ႕ဖူးပါတယ္ဘုရား။ အရွင္ဘုရားအေနနဲ႔ေရာ အဲဒီလိုမ်ိဳးေရးဖို႕ အစီအစဥ္ရွိပါသလားဘုရား။
ေျဖ – အရင္တုန္းကရွိတယ္။ မဃေဒဝႀကီး ေလ့လာၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာ ဦးဇင္းက စာအုပ္တစ္အုပ္ထုတ္ဖို႔ကို ေထာင္ထဲမွာ စိတ္ကူးခဲ့တာေပါ့ေနာ္။
“ေလာကေရွ႕ေဆာင္ ျမတ္ဗုဒၶ”တဲ့။ အဲဒီအေၾကာင္းကို ဦးဇင္း တအားေရးခ်င္တာ။ ဗုဒၶအေၾကာင္း(ဗုဒၶဝင္)ကို ေရးသြားမွာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ပိဋကတ္ထဲမွာပါတဲ့ဇာတ္ေတာ္ေတြ၊ မဃေဒဝမွာပါတဲ့ ဇာတ္ေတာ္ေတြကိုရွင္းျပရင္း မဃေဒဝက ဒီလိုဆိုတယ္ဆိုၿပီး အႏွစ္ခ်ဳပ္ေရးျပဖို႔ အစီအစဥ္ ရွိတာေပါ့။
ေမး- ေနာက္ အရွင္ဘုရား အားရေက်နပ္မႈရွိတယ္ဆိုတဲ့ “ေထရဝါဒတိုက္ပြဲ” စာအုပ္မွာ ပိဋကတ္က်မ္းရင္း ၂ဝ ေက်ာ္၊ အျခားစာအုပ္နဲ႔ တိပ္ေခြက ၁၁ ခုေက်ာ္ ကိုးကားေရးသားခဲ့တာေတြ႕ရပါတယ္ဘုရား။ အခ်ိန္ကလည္း မဟာစည္ရိပ္သာက ထြက္ခါစအခ်ိန္ဆိုေတာ့ အဲဒီစာအုပ္မွာ စာေတြ႕နဲ႔လက္ေတြ႕ ဘယ္ဟာက ပိုမ်ားလဲဘုရား။ ေနာက္ ၿပီးေတာ့ အဲဒီစာအုပ္မွာပဲ ဘာေၾကာင့္ က်မ္းေတြအမ်ားႀကီးသံုးၿပီး ေရးသားထားတာပါလဲဘုရား။
ေျဖ – လက္ေတြ႕က လအနည္းငယ္ေလးဆိုေပမယ့္လို႔ အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူျပဳပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶက ဝိပႆနာအတြက္ ပြင့္လာတာကိုး။ ဝိပႆနာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အဘိဓမၼာေနရာေတြက်ေတာ့ စာေတြ႕နဲ႔ နားလည္တယ္ဆိုတာဟာ အေပၚယံပဲ။ လက္ေတြ႕ေလ့လာမွ ဥာဏ္ထဲမွာ ထင္းခနဲ၊ ရွင္းခနဲ လင္းသြားတာ။
ဝိပႆနာကို မ်ားမ်ားအားထုတ္ေလ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕တရားေတာ္ေတြကို နက္နက္နဲနဲ နားလည္ေလ၊ ျမတ္စြာဘုရားကို နက္နက္႐ႈိင္း႐ႈိင္း တိုးၿပီးၾကည္ညိဳေလ၊ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ သာသနာေတာ္ကို အသက္ေသြးေတြနဲ႔ ေပးဆပ္ၿပီး ကာကြယ္ခ်င္စိတ္ေတြ တိုးေလေပ့ါ။
က်မ္းေတြကိုးရတာကေတာ့ ခ်န္ပီယံကို အလဲထိုးဖို႕အတြက္ေတာ့ သာမန္ဝီရိယနဲ႔ မရႏုိင္ဘူးေလ။ အဲဒီတုန္းက ဦးဇင္းက ၁၂ ဝါပဲရေသးတယ္။ ရဟန္းေပါက္စကိုး။ ကိုယ္ကိုင္တြယ္ရမည့္ေနရာက်ေတာ့ တကယ့္အဓိပတိ ဒိတ္ဒိတ္က်ဲႀကီးျဖစ္ေနတာေပါ့။ အဲဒီအတြက္ဦးဇင္းက ၇ႏွစ္ေလာက္အခ်ိန္ယူၿပီးေတာ့ စာလည္းလုပ္၊ ေလ့လည္းေလ့လာ အားထုတ္ခဲ့ရတာေပါ့။
ေမး – စာေရးဆရာဘဝကို ဒီေလာက္ဆိုရင္နည္း နည္းနည္းၿခံဳငံုမိပါၿပီဘုရား။ လတ္တေလာျဖစ္ပ်က္ေနတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး နည္းနည္းေမးခြင့္ျပဳပါဘုရား။
ေျဖ – ေအး၊ ေမးပါ။
ေမး – ဇြန္လ ၂၇ ရက္ေန႔က အီးဒ္ေန႔ ေမတၱာသဝဏ္လႊာဆိုၿပီး အရွင္ဘုရား ထုတ္ျပန္ခဲ့တာေတြ႕ရပါတယ္ ဘုရား။
အဲဒီမွာ မြတ္ဆလင္ေတြကို သံုးမ်ိဳး အမ်ိဳးအစားခြဲျပထားပါတယ္ဘုရား။ ျမန္မာ့ေျမကိုခ်စ္တဲ့မြတ္ဆလင္၊ ခ်စ္ပံုမရတဲ့ မြတ္ဆလင္နဲ႔ ဂ်ီဟတ္ဝါဒီေတြရယ္လို႔ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေျပာလို႔ရမယ္ထင္ပါတယ္ဘုရား။ အဲဒီထဲက အမွတ္တစ္ မြတ္ဆင္ျဖစ္ဖို႔ မြတ္ဆလင္ေတြကိုယ္တုိင္ ဘယ္လိုအားထုတ္မႈလုပ္သင့္လဲ။
ေျဖ – အမွတ္တစ္မြတ္ဆလင္ေတြျဖစ္ဖို႔က မိမိမွီတင္းေနထုိင္တဲ့ေဒသက ဌာေနတုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ သဟဇာတျဖစ္ဖို႔အေရးႀကီးတာေပါ့။ သူတို႔နဲ႔သဟဇာတျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္ သူတို႔ယဥ္ေက်းမႈေတြ ကိုေလးစားဖို႔ လိုတာေပါ။ အဲဒီလို လူမႈေရးမွာ အလိုက္တသိနဲ႔ သူတစ္ပါးရဲ႕ ဘာသာတရားကို ေလးစားမႈရွိတယ္ဆိုရင္ကို အဲဒီမြတ္ဆလင္ေတြကို မိတ္ေဆြေကာင္းလို႔ သတ္မွတ္လုိ႔ရပါၿပီ။
အဲဒီအဆင့္ေရာက္ေအာင္ အားထုတ္ၾကပါလုိ႔ တိုက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။
ေမး – မန္းမဘသက မဘသအမည္ ဆက္သံုးဖို႕နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ျပည္ထဲေရးကို စာတင္ထားတာေတြ႕ပါတယ္ဘုရား။ အဲဒီအေျခအေနကေရာ ထူးျခားမႈရွိပါသလားဘုရား။ ဘယ္လိုအေျခ အေနမ်ိဳးမွာ ရွိပါသလဲဘုရား။
ေျဖ – ျပည္ထဲေရးကေတာ့ ဒီစာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေခၚယူေတြ႕ဆံုေမးျမန္းတာလည္းမရွိဘူး။ စာေရာက္ရွိတဲ့အ ေၾကာင္း အေၾကာင္းျပန္တာလည္း မရွိေသးပါဘူး။
ဒါေပမဲ့ ဒီစာ ျပည္ထဲေရးကိုေရာက္တယ္။ ျပည္ထဲေရးနဲ႔တြဲၿပီး မိတၱဴအပုိ႔ခံရတဲ့ ဌာနေတြကေတာ့ ျပည္ထဲေရးကိုပို႔ထားတဲ့ ဥပေဒေၾကာင္းေတြကို ျပန္ဆန္းစစ္မိသြားတာေပါ့။ ဆန္းစစ္မိသြားေတာ့ ၂ဝ/၉ဝ တစ္ခုတည္းနဲ႔ တစ္နည္းအားျဖင့္ေျပာရရင္ သံဃာ့လုပ္ထုံုးလုပ္နည္းဥပေဒတစ္ခုတည္းနဲ႔ ကိုင္တြယ္လို႔ မရႏုိင္ဘူးဆိုတဲ့ အသိေတြေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ဝင္သြားတာေပါ့။
ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အရမ္းကာေရာေတာ့ သူတို႔လုပ္လို႔မရေတာ့ဘူးေပါ့ေလ။
ေမး – သာသနာေရးဝန္ႀကီး သူရဦးေအာင္ကိုက သာသနာေတာ္သန္႔ရွင္းေရးလုပ္မယ္လို႔ ေျပာထားတာေတြ႕ရ ပါတယ္ဘုရား။ ဆိုေတာ့ သာသနာေတာ္ဟာ တကယ္ပဲ သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ဖို႔ လိုအပ္ေနသလားဘုရား။ လုပ္မယ္ ဆိုရင္ ဘယ္ကစလုပ္ရမလဲဘုရား။
ေျဖ – တကယ္တမ္းေျပာမယ္ဆိုရင္ ေနာက္က်ေနတာေပါ့။ ျမတ္စြာဘုရား
လက္ထက္မွာကတည္းကိုက ျမတ္စြာ ဘုရားကိုယ္ေတာ္တိုင္ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ခဲ့တာေတြ ရွိတယ္ေပါ့။ အဲဒီအေၾကာင္းေတြလည္း ဦးဇင္းစာေတြအမ်ားႀကီး ေရးထားတာရွိပါတယ္။
မဟာဝီရကုိပုိ႔ထားတဲ့ သဂီေရႊခြက္နဲ႔ ျခေသၤ့ဆီဆိုတာ အဲဒါေလး ေရးထားတာပါ။
သာသနာသန္႔ရွင္းေရးကို ေခတ္အဆက္ဆက္လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ သာသနာသန္႔ရွင္းေရးကို တကယ္လုပ္မယ္ဆိုရင္ ဦးဇင္းတို႔ လိႈက္လႈိက္လွဲလွဲကို ႀကိဳဆိုတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီဝန္ႀကီးလုပ္မယ့္ သာသနာသန္႔ရွင္းေရးဟာ ဗုဒၶအလုိက် သာသနာသန္႔ရွင္းေရးမျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ သာသနာသန္႔ရွင္းေရး ေခါင္းစဥ္တပ္ၿပီး သာသနာသန္႔ရွင္းေအာင္ မလုပ္ဘဲနဲ႔ သူတို႔ လုပ္ခ်င္တဲ့သူေတြေလာက္ပဲ ဒီေခါင္းစဥ္နဲ႔လုပ္သြားမယ္လို႔ စိတ္ထဲမွာေအာက္ေမ့ေနတာေပါ့။ အဲဒါႀကီးကေတာ့ မသင့္ေတာ္ဘူးေပါ့ေလ။
တကယ္သန္႔ရွင္းမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ့္အနီးနားကလူကို အရင္ဆံုးသန္႔ရွင္းဖို႔ လိုတာေပါ့။ ဒါမွ သူမ်ားေတြက အကုန္လက္ခံမွာေလ။
ႏုိ႕မဟုတ္ရင္ ငါတို႔သာ လာသန္႔ရွင္းေနတာ သူတို႔နားက ဆရာေတာ္ႀကီးေတြကေတာ့ ဘယ္လို၊ ဘယ့္ႏွယ္ဆိုရင္ သူလည္း ဘာမွမတတ္ႏုိင္ဘူးေလ။ အဲဒါေၾကာင့္ ကိုယ့္နားကလူေတြကို အရင္သန္႔ရွင္းပါ။
ေခါင္က မိုးလံုမွ တစ္အိမ္လံုး လံုၿခံဳမွာေလ။ ေခါင္ကို အရင္ဆံုး မိုးလံုေအာင္လုပ္ပါလို႔ တုိက္တြန္းခ်င္ပါ တယ္။
ေမး – အမ်ိဳးသားေရးသမားေတြအတြက္ ၾသဝါဒစကားကို နိဂံုးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ မိန္႔ေပးပါဦးဘုရား။
ေျဖ -အမ်ိဳးသားေရးညီေနာင္ေတြ၊ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမေတြ သိဒၶတၴလို ရည္မွန္းခ်က္ ႀကီးႀကီးမားမားထားၾကပါ။
သိဒၶတၴလိုရည္မွန္းခ်က္ ႀကီးႀကီးမားမားထားမွ သိဒၶတၴလို အရာရာစြန္႔လႊတ္ႏုိ္င္မွာ။ ဒီေခတ္ဒီအခါက သိဒၶတၴလို ႀကီးႀကီးမားမားစြန္႔လႊတ္မည့္သူေတြ အမ်ားႀကီးလိုအပ္ေနၿပီ။
ၿငိမ္းခ်မ္းသာ ဆက္သြယ္ေမးျမန္းသည္။