သတင္း

ဒီမိုကေရစီကို အသေရမဖ်က္မိေအာင္ ေစာင့္ထိန္းပါ (အပုိင္း-၂ နိဂုံး)

(ဆရာေတာ္ဦး၀ီရသူႏွင့္ ေမးသမွ်၊ ေျဖသမွ်)

ေမး- မတ္လ ၂၈ ရက္ေန႔ကျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ကုလသမဂၢလူ႕အခြင့္အေရးေကာင္စီကိုတင္သြင္းမယ့္ လူ႕အခြင့္အေရးဆုိင္ရာ အစီရင္ခံစာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲမွာ မခ်ယ္ရီဇာေဟာင္က ၂၀၁၅ NLD အစိုးရတက္လာၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္က ပိုၿပီးေတာ့ အားေကာင္းလာမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားေပမယ့္ အဲဒီဘက္မွာ မရပ္တည္ဘဲ ျပႆနာေတြ ႀကံဳေတြ႕ေနရတာ ေတြ႕ရတယ္လို႔ ေျပာထားပါတယ္။ အရွင္ဘုရားဆိုရင္လည္း တရားေဟာခြင့္ တစ္ႏွစ္ပိတ္ခံထားခဲ့ရတယ္။ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ကို ေစာင့္ၾကည့္ေနတာေတြ၊ ထိန္းခ်ဳပ္ေနတာေတြရဲ႕ အက်ိဳးဆက္အေနနဲ႔ ဘာေတြျဖစ္လာႏုိင္လဲဘုရား။

ေျဖ- အက်ိဳးဆက္အေနနဲ႔ေတာ့ တျဖည္းျဖည္း မိမိရဲ႕ ၾသဇာေတြက်ဆင္းသြားၿပီးေတာ့ မိမိကို ေထာက္ခံတဲ့ ဦးေရေတြ ေလ်ာ့သြားမွာေပါ့။ ျပည္သူေတြကေတာ့ သည္းခံအားေကာင္းေနတုန္းေပါ့ေနာ့။ အတုိင္းထက္အလြန္ ဖိိႏွိပ္တာမ်ိဳး လုပ္လာရင္ေတာ့ ျပည္သူက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ခဲ့တဲ့ ျပည္သူ႔အစုိးရကုိ ျပည္သူကပဲ ဒဏ္ခတ္ပါလိမ့္မယ္။
ေမး- ဆိုရွယ္မီဒီယာေတြကို ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ သန္းေျခာက္ေထာင္ေက်ာ္ သံုးၿပီး ေစာင့္ၾကည့္ရန္အဖြဲ႕ေတြဖြဲ႕ထားတယ္ဆိုေပမယ့္ သံဃာေတြကို ေစာ္ကားတဲ့အေကာင့္ေတြနဲ႔ သတင္းမွားကို ထုတ္လႊင့္ေနတဲ့အေကာင့္ေတြကိုေတာ့ ေတြ႕ေနရတုန္းပါပဲဘုရား။ တစ္ဖက္မွာလည္းပဲ အရွင္ဘုရားတို႔ အေကာင့္ေတြက်ေတာ့ ဖယ္ရွားခံရတယ္။ အဲဒါဘာေၾကာင့္ ျဖစ္မယ္လို႔ ထင္ပါသလဲဘုရား။

ေျဖ- အဲဒါကေတာ့ အာဏာတည္ၿမဲေရးလမ္းစဥ္လို႔ေခၚတာေပါ့ေနာ္။ စစ္ဆင္ေရးတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ မင္းေလာင္းသုတ္သင္ေရးစစ္ဆင္ေရးေပါ့။ မင္းေလာင္းေပၚမယ္ေဟ့ဆိုေတာ့၊ က်န္စစ္သား ပဋိသေႏၶယူေတာ့၊ အေနာ္ရထာက ကိုယ္၀န္ေဆာင္မိခင္ေတြ လိုက္ႏွိမ္နင္းတာတို႔၊ က်န္စစ္သာ မီးဖြားျပန္ၿပီဆိုေတာ့ မီးဖြားစကေလးငယ္နဲ႔ မိခင္ေတြကို လိုက္ၿပီး ႏွိမ္နင္းတာတို႔၊ က်န္စစ္သား ႏြားေက်ာင္းသားအရြယ္ေရာက္ၿပီ ဆိုျပန္ေတာ့ ႏြားေက်ာင္းသားေတြ သုတ္သင္တာတို႔ ဒါမ်ိဳးေတြ လုပ္ခဲ့တာကိုး။ အခုလည္း အဲဒီအတုိင္းပဲ၊ အာဏာတည္ၿမဲေရးအတြက္ ေငြက်ပ္ ၆၄၂၆ သန္းကို သံုးစြဲလာသလားလို႔ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္လာတယ္။

အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဦးဇင္းတို႔က ေျပာခ်င္တာက အမ်ိဳးသားေရးကို ႏွိမ္နင္းဖို႔တစ္ခုတည္းနဲ႔ေတာ့ ေငြက်ပ္ အဲဒီေလာက္အမ်ားႀကီး အကုန္မခံပါနဲ႔လို႔။ အဲဒီ ေငြက်ပ္သန္းေပါင္း ၆၄၂၆ သန္းကို ျပည္သူအတြက္ ဂရာမင္းဘဏ္လို ျပည္သူအက်ိဳးရွိမယ့္ စီမံကိန္းတစ္ခုခု အတိအက်ေဖာ္ေဆာင္ေပးမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ၀ီရသူေဖ့ဘုတ္စ္တို႔၊ ၀ီရသူ၀က္ဘ္ဆိုဒ္တို႔ လံုး၀ မျမင္မေတြ႕ေစရပါဘူးလို႔။ ၀ီရသူလိုင္းေပၚမွာ လံုး၀မရွိေစရပါဘူးလို႔။ ဒါေၾကာင့္ သန္းေပါင္းေျခာက္ေထာင္ေက်ာ္သံုးၿပီး ၀ီရသူကို ႏွိမ္နင္းခ်င္တာဆိုရင္ အဲဒီအစား ျပည္သူလူထု အက်ိဳးရွိရာရွိေၾကာင္း စီမံကိန္းေလးတစ္ခုေလာက္ အဲဒီေငြေတြနဲ႔ ေဖာ္ေဆာင္ေပးပါလို႔ တုိက္တြန္းခ်င္တာေပါ့ေနာ္။

ေမး- ဆိုရွယ္မီဒီယာလို႔ ေျပာလိုက္ရင္ Facebook ေပါ့ဘုရား။ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ Facebook ထဲကေန အျပင္ကို မထြက္ႏုိင္ၾကေတာ့ဘူးျဖစ္လာတယ္။ Facebook ထဲမွာပဲ တ၀ဲ၀ဲလည္လည္ျဖစ္ေနၾကတဲ့ လူငယ္ေတြ မ်ားသထက္မ်ားလာပါတယ္ဘုရား။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ကဆိုရင္ ဒီဂ်စ္တယ္ဘိန္းလို႔ ယူဆတဲ့ အက္ပလီေကးရွင္းေတြကို ေလ်ာ့ခ်ဖို႔ အစီအစဥ္ေတြလည္း ထုတ္ေဖာ္ခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဆိုေတာ့ Facebook အလြန္အကၽြံသံုးတာ၊ ဒါကိုပဲ တကယ္လို႔ စိတ္ထဲ စြဲထင္လာတာေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လူငယ္ေတြ၊ လူငယ္ေတြဆိုတဲ့ေနရာမွာ အရွင္ဘုရားကို ယံုၾကည္ေလးစားၾကတဲ့ ရဟန္းသံဃာအငယ္ေတြေရာေပါ့ဘုရား၊ သူတို႔အတြက္ အရွင္ဘုရားရဲ႕ ဆိုရွယ္မီဒီယာသံုးတာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဆံုးမၾသ၀ါဒစကားကိုလည္း မိန္႔ေပးပါဦးဘုရား။

ေျဖ – ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္မွာေတာ့ ဆိုရွယ္မီဒီယာသံုးခြင့္မရွိဘူးလို႔ တားျမစ္ထားတာ၊ ပိတ္ပင္ထားတာ မရွိဘူးေပါ့ေနာ္။ ဒါေပမယ့္ နစၥဂီတနဲ႔ပတ္သက္တာေတြပါလာရင္ မသံုးေကာင္းဘူးေပါ့ေနာ့။ ေနာက္တစ္ခုက သိကၡာပုဒ္ကို ပ်က္ယြင္းေစတဲ့ အေရးအသားေတြ၊ သူတစ္ပါးနစ္နာေအာင္ ေျပာတာေတြ၊ ဆိုၾကပါစို႕ ၾကမ္းတမ္းတဲ့စကားလံုးေတြေရးတာေတြရယ္၊ သူတစ္ပါး ဂုဏ္သိကၡာကို ဖ်က္လိုဖ်က္စီးအေရးအသားေတြရယ္ အဲဒါေတြကိုေရွာင္ၾကဥ္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီ Facebook က သာသနာျပဳလုပ္ငန္းအတြက္လည္း အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူျပဳပါတယ္။ အမ်ိဳးသားေရးလုပ္ငန္းအတြက္လည္း အေထာက္အကူျပဳပါတယ္။ ဘာသာတရားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးလည္း အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူျပဳပါတယ္။အဲေတာ့ မိမိ ၀ိနည္းစည္းကမ္းေဘာင္အတြင္းကေနပဲ Facebook ကို အက်ိဳးရွိရွိ အသံုးခ်ပါလို႔ ေျပာခ်င္တာေပါ့။

ေမး- the Voice က AFPကို ကိုးကားၿပီး ေဖာ္ျပထားတဲ့ သတင္းတစ္ပုဒ္ေတြ႕ရပါတယ္ဘုရား။ ဘဂၤါလီအေရး တပ္ခ်ဳပ္ရဲ႕မွတ္ခ်က္ကို ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ေ၀ဖန္ဆိုတဲ့သတင္း ေခါင္းစဥ္နဲ႔ပါဘုရား။ အဲဒီသတင္းမွာ မတ္လ ၂၅ ရက္ေန႔က ကခ်င္ျပည္နယ္ေရာက္ေနတဲ့ တပ္ခ်ဳပ္က ဘဂၤါလီမ်ားဟာ ျမန္မာတုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ တူညီတဲ့ ၀ိေသသလကၡဏာ၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ိဳး တစ္ခုမွ မရွိဘူးဆိုၿပီး ေျပာခဲ့လို႔ဆိုပါတယ္။ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အရွင္ဘုရားအေနနဲ႔ ဘာမ်ားေျပာခ်င္ပါသလဲဘုရား။

ေျဖ – အဲဒါ ဦးဇင္းကရင္ျပည္နယ္မွာတုန္းကလည္း ရခိုင္အေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ထည့္ေဟာခဲ့ဖူးတယ္။ ဆူးေလမွာေဟာတုန္းကလည္းပဲ အနည္းအက်ဥ္းပါတာေပါ့။ ဘယ္လိုမွ စရိုက္ခ်င္းလည္းမတူ၊ ယဥ္ေက်းမႈခ်င္းလည္းမတူ၊ ဘာသာစကားခ်င္းလည္းမတူ၊ ကိုးကြယ္ရာခ်င္းလည္းမတူ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္တဲ့သူက တကယ့္ကို ယဥ္ေက်းသိမ့္ေမြ႕ႏူးညံၿပီး တကယ့္ စိတ္ေကာင္းေစတနာေကာင္းနဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရားကို တန္ဖိုးထားတဲ့ တုိင္းရင္းသူတုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ေဆြမ်ိဳးလိုက္စပ္ေနတာကို ရာရာစစလို႔ ေျပာခ်င္တာေပါ့ေနာ့။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ တန္ရာ တန္ရာပဲ ေတာင္းဆိုသင့္တာေပါ့ေလ။ ဆိုၾကပါစို႔၊ လူတုိင္းသိေနတာပဲ။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာ အမ်ိဳးေတြရွိတယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က အမ်ိဳးေတြက သူတို႔ဆီလာပါလို႔ ဖိတ္ေခၚတယ္၊ ခဏခဏျပန္လာဖို႔ ေျပာၾကတယ္။ အဲေတာ့ အနီးစပ္ဆံုး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈျခင္းလည္းတူ၊ စရိုက္ျခင္းလည္းတူ၊ ဘာသာစကားခ်င္းလည္းတူ၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ရာလည္း တူေနတာႀကီးကိုပဲ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔ အမ်ိဳး မစပ္ဘဲနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္တဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔လာၿပီး အမ်ိဳးစပ္ေနတာႀကီးက တကယ့္ကို အံ့ၾသဖို႔ ေကာင္းေနတာေပါ့။ အဲေတာ့ ကုလသမဂၢဆိုတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြေရာ၊ ႏုိင္ငံတကာဆိုတဲ့သူေတြေရာ အားလံုးဟာ သူတို႔ အက်ိဳးစီးပြားကို မထိခိုက္ဘူး၊ သူတို႔အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ဘဂၤါလီအေရးဟာ အေရးပါေနတဲ့အတြက္ မေကာင္းေက်ာင္းပို႔ လုပ္ေနၾကတာေပါ့ေလ။

ေမး- ဘဂၤါလီနဲ႔ပတ္သက္လို႔ မေကြးတုိင္းေဒသႀကီး၊ သရက္ခရိုင္ မင္းလွမွာ ၂၃ ရက္အတြင္း ဘဂၤါလီ ၃၄ ဦး၊ ပို႔တဲ့သူ ၉ ဦးထိ ဖမ္းမိခဲ့တယ္။ ရန္ကုန္မွာလည္းပဲ တာေမြမွာ မတ္လ ၂၇ ရက္ေန႔ကပဲ ခိုး၀င္ဘဂၤါလီတစ္ဦး ဖမ္းမိခဲ့ေသးတယ္။ ရန္ကုန္လိုေနရာမ်ိဳးထိ စိမ့္၀င္ေနတာရယ္၊ ေနာက္ ခိုး၀င္ေတြ တစ္စထက္ တစ္စပိုပိုမ်ားလာတာရယ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘာေျပာခ်င္ပါလဲဘုရား။

ေျဖ- ဒီအစိုးရတက္ခါစတုန္းကေတာ့ သေဘာေကာင္းသလိုလိုဘာလိုလိုနဲ႔ ေမာင္းတံဂိတ္ေလးေတြ ဖြင့္ေပးလိုက္တာေပါ့။ ၿမိဳ႕၀င္ေၾကးတို႔၊ ဘီးခြန္တို႔ေဆာင္ရတဲ့ဂိတ္ကေလးေတြေပါ့။ ႏွစ္ရာ၊ ငါးရာ အစရွိသျဖင့္ အခြန္ေဆာင္ၿပီး ျဖတ္သြားေနရတဲ့သူေတြအတြက္ကေတာ့ ဒါဟာ အင္မတန္မွကို ထူးကဲတဲ့ အခြင့္အေရးႀကီးေပါ့၊ ရခဲတဲ့အခြင့္ႀကီးဆိုၿပီးေတာ့ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာျဖစ္ၿပီးေတာ့ ၾကည္ႏူး ပီတိျဖစ္ေနၾကတာေပါ့။ တကယ္ေတာ့ ေမာင္းတံဂိတ္ ဖြင့္ေပးလိုက္တာ ေခါင္းစဥ္သာျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေမာင္းတံဂိတ္ေနာက္ကြယ္မွာ စစ္ေဆးေရးဂိတ္ေတြ ညဆိုရင္ စစ္ေဆးခြင့္မရွိေတာ့ဘူး၊ ဂိတ္လံုး၀ ပိတ္ပစ္လိုက္တယ္၊ အတားအဆီးလံုး၀မရွိေတာ့ဘဲနဲ႔ တံခါးမရွိဓားမရွိ ၀င္ခြင့္ျပဳေနသလိုႀကီးကို ျဖစ္ေနတယ္။ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ေမာင္းတံဂိတ္ေတြပိတ္ေပးလိုက္တဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ရဲ႕ေနာက္ကြယ္မွာ တံခါးမရွိဓားမရွိ ၀င္လို႔ရႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ အခြင့္အလမ္းေတြ ကပ္ပါလာေနသလား။

ခုဆို အေနာက္တံခါးတစ္ခုတည္းမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ကေလး၊တမူးဘက္မွာလည္း စစ္ေဆးေရးဂိတ္ေတြ မရွိေတာ့ဘူးျဖစ္သြားတာကို ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီေတာ့ အရင္တုန္းကဆိုရင္ စစ္ေဆးေရးဂိတ္ေတြ ရွိတယ္။ စစ္ေဆးတယ္။ ဒီကေန႔က်ေတာ့ ကားေပၚကေတာင္ ဆင္းစရာမလိုဘူး၊ ကားေမာင္းသူက ကားနံပါတ္ဘယ္ေလာက္ပါ၊ ဘယ္ကိုသြားမွာပါ သတင္းပို႔ရံုေလးပဲ ပို႔ရေတာ့တယ္။ ဒီအတြက္ သူတို႔ တံခါးမရွိဓားမရွိ ၀င္ခြင့္ရသြားၿပီးေတာ့ ျပည္မႀကီးထဲမွာပဲ ခဏခဏဖမ္းမိတဲ့အဆင့္ကို ေရာက္သြားတာေပါ့။
ဆိုလိုတာက တံခါးေတြကုိ ဖြင့္ေပးတယ္၊ လြတ္လြတ္လပ္လပ္၀င္ခြင့္ရသြားတယ္၊ တာ၀န္သိျပည္သူ ေတြေၾကာင့္ ျပန္ဖမ္းမိတယ္ဆိုေတာ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ ျပည္၀င္ခြင့္ေပးေနတယ္ဆိုတဲ့ အႀကံအစည္ႀကီးက ထင္ရွားလာတာေပါ့။

ေမး- ခိုး၀င္ေတြနဲ႔ပတ္သက္လာရင္ ေရွ႕မွာလည္း သတင္းေပးတဲ့သူေတြ၊ ရဲနဲ႔ပူးေပါင္းၿပီး ဖမ္းဖို႔ႀကိဳးစားတဲ့သူေတြကို ျပန္ၿပီး အေရးယူထားတာေတြလည္း ရွိေနေတာ့ ခိုး၀င္ဘဂၤါလီေတြရဲ႕ ရန္ကို ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ဘယ္လိုကာကြယ္သင့္ပါသလဲဘုရား။

ေျဖ- ျပည္သူေတြကေတာ့ အတုိင္းထက္အလြန္တာ၀န္ေက်ခဲ့ၿပီ။ ျပည္သူေတြရဲ႕ အခန္းက႑က ကုန္ဆံုးသြားၿပီ။ သေဗၺသတၱာ ကမၼႆကာအျဖစ္နဲ႔ပဲ မ်က္ႏွာလႊဲရမယ့္အဆင့္ကို ေရာက္သြားတာေပါ့။ အရင့္အရင္အစိုးရေတြလက္ထက္တုန္းက ၀န္ထမ္းေတြ၊ အရာရွိေတြ အဂတိလိုက္စားတဲ့သူပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေငြေၾကးယူၿပီးေတာ့ပဲျဖစ္ျဖစ္ ခိုးသြင္းတဲ့သူေတြ ရွိခဲ့တာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ အစိုးရရဲ႕ ေပၚလစီမဟုတ္ဘူး။ အစိုးရရဲ႕ မူ၀ါဒမဟုတ္ဘူး။ ဒီကေန႔က်ေတာ့ ေပၚလစီနဲ႔မူ၀ါဒကိုက လာပါလာပါ၊ မသိမသာေလး လာခဲ့ပါလို႔ ဖိတ္ေခၚေနသလိုႀကီးျဖစ္ေနတာေပ့ါေနာ့။

ေမး- ဒီတစ္ပတ္အတြက္ ၾသ၀ါဒစကားေလးလည္း မိန္႔ၾကားေပးပါဦး။

ေျဖ- သြားေလသူအတြက္ လြမ္းေလာက္စရာမရွိသလုိ၊ လာေလသူအတြက္လည္း မက္ေလာက္စရာမရွိပါဘူး။
ဒါေၾကာင့္ အေျပာင္းအလဲအေပၚမွာ အမ်ားႀကီးေမွ်ာ္လင့္မထားပါနဲ႔။ ပုံမွန္အတုိင္းပဲ အမ်ဳိး ဘာသာ သာသနာအေရး ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ၾကပါ။ အမ်ဳိး ဘာသာ သာသနာလုံၿခဳံေရးအတြက္ မ်က္ေျခမျပတ္ ေစာင့္ၾကည့္အကဲခတ္တာမ်ဳိး အၿမဲမျပတ္ ျပဳလုပ္ၾကပါလုိ႔ပဲ တုိက္တြန္းပါရေစ။

ၿငိမ္းခ်မ္းသာ- ဆက္သြယ္ေမးျမန္းသည္။

 

“ဒီမိုကရေစီကို အသရေမဖျက်မိအောင် စောင့်ထိန်းပါ (အပိုင်း-၂ နိဂုံး)”
====================================
(ဆရာတော်ဦးဝီရသူနှင့် မေးသမျှ၊ ဖြေသမျှ)

မေး- မတ်လ ၂၈ ရက်နေ့ကပြုလုပ်ခဲ့တဲ့ ကုလသမဂ္ဂလူ့အခွင့်အရေးကောင်စီကိုတင်သွင်းမယ့် လူ့အခွင့်အရေးဆိုင်ရာ အစီရင်ခံစာနဲ့ပတ်သက်တဲ့သတင်းစာရှင်းလင်းပွဲမှာ မချယ်ရီဇာဟောင်က ၂၀၁၅ NLD အစိုးရတက်လာပြီးတဲ့နောက်ပိုင်းမှာ လွတ်လပ်စွာပြောဆိုခွင့်က ပိုပြီးတော့ အားကောင်းလာမယ်လို့ မျှော်လင့်ထားပေမယ့် အဲဒီဘက်မှာ မရပ်တည်ဘဲ ပြဿနာတွေ ကြုံတွေ့နေရတာ တွေ့ရတယ်လို့ ပြောထားပါတယ်။ အရှင်ဘုရားဆိုရင်လည်း တရားဟောခွင့် တစ်နှစ်ပိတ်ခံထားခဲ့ရတယ်။ လွတ်လပ်စွာပြောဆိုခွင့်ကို စောင့်ကြည့်နေတာတွေ၊ ထိန်းချုပ်နေတာတွေရဲ့ အကျိုးဆက်အနေနဲ့ ဘာတွေဖြစ်လာနိုင်လဲဘုရား။

ဖြေ- အကျိုးဆက်အနေနဲ့တော့ တဖြည်းဖြည်း မိမိရဲ့ သြဇာတွေကျဆင်းသွားပြီးတော့ မိမိကို ထောက်ခံတဲ့ ဦးရေတွေ လျော့သွားမှာပေါ့။ ပြည်သူတွေကတော့ သည်းခံအားကောင်းနေတုန်းပေါ့နော့။ အတိုင်းထက်အလွန် ဖိနှိပ်တာမျိုး လုပ်လာရင်တော့ ပြည်သူက ရွေးချယ်တင်မြှောက်ခဲ့တဲ့ ပြည်သူ့အစိုးရကို ပြည်သူကပဲ ဒဏ်ခတ်ပါလိမ့်မယ်။

မေး- ဆိုရှယ်မီဒီယာတွေကို စောင့်ကြည့်ဖို့ သန်းခြောက်ထောင်ကျော် သုံးပြီး စောင့်ကြည့်ရန်အဖွဲ့တွေဖွဲ့ထားတယ်ဆိုပေမယ့် သံဃာတွေကို စော်ကားတဲ့အကောင့်တွေနဲ့ သတင်းမှားကို ထုတ်လွှင့်နေတဲ့အကောင့်တွေကိုတော့ တွေ့နေရတုန်းပါပဲဘုရား။ တစ်ဖက်မှာလည်းပဲ အရှင်ဘုရားတို့ အကောင့်တွေကျတော့ ဖယ်ရှားခံရတယ်။ အဲဒါဘာကြောင့် ဖြစ်မယ်လို့ ထင်ပါသလဲဘုရား။

ဖြေ- အဲဒါကတော့ အာဏာတည်မြဲရေးလမ်းစဉ်လို့ခေါ်တာပေါ့နော်။ စစ်ဆင်ရေးတစ်ရပ်အနေနဲ့ ပြောရမယ်ဆိုရင်တော့ မင်းလောင်းသုတ်သင်ရေးစစ်ဆင်ရေးပေါ့။ မင်းလောင်းပေါ်မယ်ဟေ့ဆိုတော့၊ ကျန်စစ်သား ပဋိသန္ဓေယူတော့၊ အနော်ရထာက ကိုယ်ဝန်ဆောင်မိခင်တွေ လိုက်နှိမ်နင်းတာတို့၊ ကျန်စစ်သာ မီးဖွားပြန်ပြီဆိုတော့ မီးဖွားစကလေးငယ်နဲ့ မိခင်တွေကို လိုက်ပြီး နှိမ်နင်းတာတို့၊ ကျန်စစ်သား နွားကျောင်းသားအရွယ်ရောက်ပြီ ဆိုပြန်တော့ နွားကျောင်းသားတွေ သုတ်သင်တာတို့ ဒါမျိုးတွေ လုပ်ခဲ့တာကိုး။ အခုလည်း အဲဒီအတိုင်းပဲ၊ အာဏာတည်မြဲရေးအတွက် ငွေကျပ် ၆၄၂၆ သန်းကို သုံးစွဲလာသလားလို့ မေးခွန်းထုတ်စရာဖြစ်လာတယ်။
အဲဒါနဲ့ပတ်သက်ပြီး ဦးဇင်းတို့က ပြောချင်တာက အမျိုးသားရေးကို နှိမ်နင်းဖို့တစ်ခုတည်းနဲ့တော့ ငွေကျပ် အဲဒီလောက်အများကြီး အကုန်မခံပါနဲ့လို့။ အဲဒီ ငွေကျပ်သန်းပေါင်း ၆၄၂၆ သန်းကို ပြည်သူအတွက် ဂရာမင်းဘဏ်လို ပြည်သူအကျိုးရှိမယ့် စီမံကိန်းတစ်ခုခု အတိအကျဖော်ဆောင်ပေးမယ်ဆိုလို့ရှိရင် ဝီရသူဖေ့ဘုတ်စ်တို့၊ ဝီရသူဝက်ဘ်ဆိုဒ်တို့ လုံး၀ မမြင်မတွေ့စေရပါဘူးလို့။ ဝီရသူလိုင်းပေါ်မှာ လုံးဝမရှိစေရပါဘူးလို့။ ဒါကြောင့် သန်းပေါင်းခြောက်ထောင်ကျော်သုံးပြီး ဝီရသူကို နှိမ်နင်းချင်တာဆိုရင် အဲဒီအစား ပြည်သူလူထု အကျိုးရှိရာရှိကြောင်း စီမံကိန်းလေးတစ်ခုလောက် အဲဒီငွေတွေနဲ့ ဖော်ဆောင်ပေးပါလို့ တိုက်တွန်းချင်တာပေါ့နော်။

မေး- ဆိုရှယ်မီဒီယာလို့ ပြောလိုက်ရင် Facebook ပေါ့ဘုရား။ လူတော်တော်များများဟာ Facebook ထဲကနေ အပြင်ကို မထွက်နိုင်ကြတော့ဘူးဖြစ်လာတယ်။ Facebook ထဲမှာပဲ တဝဲ၀ဲလည်လည်ဖြစ်နေကြတဲ့ လူငယ်တွေ များသထက်များလာပါတယ်ဘုရား။ ဘင်္ဂလားဒေ့ရှ်ကဆိုရင် ဒီဂျစ်တယ်ဘိန်းလို့ ယူဆတဲ့ အက်ပလီကေးရှင်းတွေကို လျော့ချဖို့ အစီအစဉ်တွေလည်း ထုတ်ဖော်ခဲ့တယ်လို့ သိရပါတယ်။ ဆိုတော့ Facebook အလွန်အကျွံသုံးတာ၊ ဒါကိုပဲ တကယ်လို့ စိတ်ထဲ စွဲထင်လာတာတွေနဲ့ပတ်သက်ပြီး လူငယ်တွေ၊ လူငယ်တွေဆိုတဲ့နေရာမှာ အရှင်ဘုရားကို ယုံကြည်လေးစားကြတဲ့ ရဟန်းသံဃာအငယ်တွေရောပေါ့ဘုရား၊ သူတို့အတွက် အရှင်ဘုရားရဲ့ ဆိုရှယ်မီဒီယာသုံးတာနဲ့ပတ်သက်တဲ့ ဆုံးမသြဝါဒစကားကိုလည်း မိန့်ပေးပါဦးဘုရား။

ဖြေ – ဝိနည်းသိက္ခာပုဒ်မှာတော့ ဆိုရှယ်မီဒီယာသုံးခွင့်မရှိဘူးလို့ တားမြစ်ထားတာ၊ ပိတ်ပင်ထားတာ မရှိဘူးပေါ့နော်။ ဒါပေမယ့် နစ္စဂီတနဲ့ပတ်သက်တာတွေပါလာရင် မသုံးကောင်းဘူးပေါ့နော့။ နောက်တစ်ခုက သိက္ခာပုဒ်ကို ပျက်ယွင်းစေတဲ့ အရေးအသားတွေ၊ သူတစ်ပါးနစ်နာအောင် ပြောတာတွေ၊ ဆိုကြပါစို့ ကြမ်းတမ်းတဲ့စကားလုံးတွေရေးတာတွေရယ်၊ သူတစ်ပါး ဂုဏ်သိက္ခာကို ဖျက်လိုဖျက်စီးအရေးအသားတွေရယ် အဲဒါတွေကိုရှောင်ကြဉ်မယ်ဆိုလို့ရှိရင် ဒီ Facebook က သာသနာပြုလုပ်ငန်းအတွက်လည်း အများကြီး အထောက်အကူပြုပါတယ်။ အမျိုးသားရေးလုပ်ငန်းအတွက်လည်း အထောက်အကူပြုပါတယ်။ ဘာသာတရားနဲ့ပတ်သက်ပြီးလည်း အများကြီး အထောက်အကူပြုပါတယ်။အဲတော့ မိမိ ဝိနည်းစည်းကမ်းဘောင်အတွင်းကနေပဲ Facebook ကို အကျိုးရှိရှိ အသုံးချပါလို့ ပြောချင်တာပေါ့။

မေး- the Voice က AFPကို ကိုးကားပြီး ဖော်ပြထားတဲ့ သတင်းတစ်ပုဒ်တွေ့ရပါတယ်ဘုရား။ ဘင်္ဂါလီအရေး တပ်ချုပ်ရဲ့မှတ်ချက်ကို ကုလသမဂ္ဂအတွင်းရေးမှူးချုပ်ဝေဖန်ဆိုတဲ့သတင်း ခေါင်းစဉ်နဲ့ပါဘုရား။ အဲဒီသတင်းမှာ မတ်လ ၂၅ ရက်နေ့က ကချင်ပြည်နယ်ရောက်နေတဲ့ တပ်ချုပ်က ဘင်္ဂါလီများဟာ မြန်မာတိုင်းရင်းသားတွေနဲ့ တူညီတဲ့ ဝိသေသလက္ခဏာ၊ ယဉ်ကျေးမှုမျိုး တစ်ခုမှ မရှိဘူးဆိုပြီး ပြောခဲ့လို့ဆိုပါတယ်။ အဲဒါနဲ့ပတ်သက်ပြီး အရှင်ဘုရားအနေနဲ့ ဘာများပြောချင်ပါသလဲဘုရား။

ဖြေ – အဲဒါ ဦးဇင်းကရင်ပြည်နယ်မှာတုန်းကလည်း ရခိုင်အရေးနဲ့ပတ်သက်ပြီး ထည့်ဟောခဲ့ဖူးတယ်။ ဆူးလေမှာဟောတုန်းကလည်းပဲ အနည်းအကျဉ်းပါတာပေါ့။ ဘယ်လိုမှ စရိုက်ချင်းလည်းမတူ၊ ယဉ်ကျေးမှုချင်းလည်းမတူ၊ ဘာသာစကားချင်းလည်းမတူ၊ ကိုးကွယ်ရာချင်းလည်းမတူ ဆန့်ကျင်ဘက် ဖြစ်တဲ့သူက တကယ့်ကို ယဉ်ကျေးသိမ့်မွေ့နူးညံပြီး တကယ့် စိတ်ကောင်းစေတနာကောင်းနဲ့ ကိုယ်ကျင့်တရားကို တန်ဖိုးထားတဲ့ တိုင်းရင်းသူတိုင်းရင်းသားတွေနဲ့ ဆွေမျိုးလိုက်စပ်နေတာကို ရာရာစစလို့ ပြောချင်တာပေါ့နော့။ တကယ်တမ်းကျတော့ တန်ရာ တန်ရာပဲ တောင်းဆိုသင့်တာပေါ့လေ။ ဆိုကြပါစို့၊ လူတိုင်းသိနေတာပဲ။ ဘင်္ဂလားဒေ့ရှ်မှာ အမျိုးတွေရှိတယ်။ ဘင်္ဂလားဒေ့ရှ်က အမျိုးတွေက သူတို့ဆီလာပါလို့ ဖိတ်ခေါ်တယ်၊ ခဏခဏပြန်လာဖို့ ပြောကြတယ်။ အဲတော့ အနီးစပ်ဆုံး ဘင်္ဂလားဒေ့ရှ်နဲ့ ယဉ်ကျေးမှုခြင်းလည်းတူ၊ စရိုက်ခြင်းလည်းတူ၊ ဘာသာစကားချင်းလည်းတူ၊ ကိုးကွယ်ယုံကြည်ရာလည်း တူနေတာကြီးကိုပဲ ဘင်္ဂလားဒေ့ရှ်နဲ့ အမျိုး မစပ်ဘဲနဲ့ ဆန့်ကျင်ဘက်ဖြစ်တဲ့ တိုင်းရင်းသားတွေနဲ့လာပြီး အမျိုးစပ်နေတာကြီးက တကယ့်ကို အံ့သြဖို့ ကောင်းနေတာပေါ့။ အဲတော့ ကုလသမဂ္ဂဆိုတဲ့ပုဂ္ဂိုလ်တွေရော၊ နိုင်ငံတကာဆိုတဲ့သူတွေရော အားလုံးဟာ သူတို့ အကျိုးစီးပွားကို မထိခိုက်ဘူး၊ သူတို့အကျိုးစီးပွားအတွက် ဘင်္ဂါလီအရေးဟာ အရေးပါနေတဲ့အတွက် မကောင်းကျောင်းပို့ လုပ်နေကြတာပေါ့လေ။

မေး- ဘင်္ဂါလီနဲ့ပတ်သက်လို့ မကွေးတိုင်းဒေသကြီး၊ သရက်ခရိုင် မင်းလှမှာ ၂၃ ရက်အတွင်း ဘင်္ဂါလီ ၃၄ ဦး၊ ပို့တဲ့သူ ၉ ဦးထိ ဖမ်းမိခဲ့တယ်။ ရန်ကုန်မှာလည်းပဲ တာမွေမှာ မတ်လ ၂၇ ရက်နေ့ကပဲ ခိုးဝင်ဘင်္ဂါလီတစ်ဦး ဖမ်းမိခဲ့သေးတယ်။ ရန်ကုန်လိုနေရာမျိုးထိ စိမ့်ဝင်နေတာရယ်၊ နောက် ခိုးဝင်တွေ တစ်စထက် တစ်စပိုပိုများလာတာရယ်နဲ့ပတ်သက်ပြီး ဘာပြောချင်ပါလဲဘုရား။

ဖြေ- ဒီအစိုးရတက်ခါစတုန်းကတော့ သဘောကောင်းသလိုလိုဘာလိုလိုနဲ့ မောင်းတံဂိတ်လေးတွေ ဖွင့်ပေးလိုက်တာပေါ့။ မြို့ဝင်ကြေးတို့၊ ဘီးခွန်တို့ဆောင်ရတဲ့ဂိတ်ကလေးတွေပေါ့။ နှစ်ရာ၊ ငါးရာ အစရှိသဖြင့် အခွန်ဆောင်ပြီး ဖြတ်သွားနေရတဲ့သူတွေအတွက်ကတော့ ဒါဟာ အင်မတန်မှကို ထူးကဲတဲ့ အခွင့်အရေးကြီးပေါ့၊ ရခဲတဲ့အခွင့်ကြီးဆိုပြီးတော့ ဝမ်းမြောက်ဝမ်းသာဖြစ်ပြီးတော့ ကြည်နူး ပီတိဖြစ်နေကြတာပေါ့။ တကယ်တော့ မောင်းတံဂိတ် ဖွင့်ပေးလိုက်တာ ခေါင်းစဉ်သာဖြစ်ပြီးတော့ မောင်းတံဂိတ်နောက်ကွယ်မှာ စစ်ဆေးရေးဂိတ်တွေ ညဆိုရင် စစ်ဆေးခွင့်မရှိတော့ဘူး၊ ဂိတ်လုံး၀ ပိတ်ပစ်လိုက်တယ်၊ အတားအဆီးလုံးဝမရှိတော့ဘဲနဲ့ တံခါးမရှိဓားမရှိ ဝင်ခွင့်ပြုနေသလိုကြီးကို ဖြစ်နေတယ်။ ပြောရမယ်ဆိုရင် မောင်းတံဂိတ်တွေပိတ်ပေးလိုက်တဲ့ ဆိုင်းဘုတ်ရဲ့နောက်ကွယ်မှာ တံခါးမရှိဓားမရှိ ဝင်လို့ရနိုင်တဲ့ အခွင့်အရေးတွေ အခွင့်အလမ်းတွေ ကပ်ပါလာနေသလား။
ခုဆို အနောက်တံခါးတစ်ခုတည်းမဟုတ်ဘဲနဲ့ ကလေး၊တမူးဘက်မှာလည်း စစ်ဆေးရေးဂိတ်တွေ မရှိတော့ဘူးဖြစ်သွားတာကို တွေ့ရတယ်။ အဲဒီတော့ အရင်တုန်းကဆိုရင် စစ်ဆေးရေးဂိတ်တွေ ရှိတယ်။ စစ်ဆေးတယ်။ ဒီကနေ့ကျတော့ ကားပေါ်ကတောင် ဆင်းစရာမလိုဘူး၊ ကားမောင်းသူက ကားနံပါတ်ဘယ်လောက်ပါ၊ ဘယ်ကိုသွားမှာပါ သတင်းပို့ရုံလေးပဲ ပို့ရတော့တယ်။ ဒီအတွက် သူတို့ တံခါးမရှိဓားမရှိ ဝင်ခွင့်ရသွားပြီးတော့ ပြည်မကြီးထဲမှာပဲ ခဏခဏဖမ်းမိတဲ့အဆင့်ကို ရောက်သွားတာပေါ့။
ဆိုလိုတာက တံခါးတွေကို ဖွင့်ပေးတယ်၊ လွတ်လွတ်လပ်လပ်ဝင်ခွင့်ရသွားတယ်၊ တာဝန်သိပြည်သူ တွေကြောင့် ပြန်ဖမ်းမိတယ်ဆိုတော့ ရည်ရွယ်ချက်ရှိရှိ ပြည်ဝင်ခွင့်ပေးနေတယ်ဆိုတဲ့ အကြံအစည်ကြီးက ထင်ရှားလာတာပေါ့။

မေး- ခိုးဝင်တွေနဲ့ပတ်သက်လာရင် ရှေ့မှာလည်း သတင်းပေးတဲ့သူတွေ၊ ရဲနဲ့ပူးပေါင်းပြီး ဖမ်းဖို့ကြိုးစားတဲ့သူတွေကို ပြန်ပြီး အရေးယူထားတာတွေလည်း ရှိနေတော့ ခိုးဝင်ဘင်္ဂါလီတွေရဲ့ ရန်ကို ပြည်သူတွေအနေနဲ့ ဘယ်လိုကာကွယ်သင့်ပါသလဲဘုရား။

ဖြေ- ပြည်သူတွေကတော့ အတိုင်းထက်အလွန်တာဝန်ကျေခဲ့ပြီ။ ပြည်သူတွေရဲ့ အခန်းကဏ္ဍက ကုန်ဆုံးသွားပြီ။ သဗ္ဗေသတ္တာ ကမ္မဿကာအဖြစ်နဲ့ပဲ မျက်နှာလွှဲရမယ့်အဆင့်ကို ရောက်သွားတာပေါ့။ အရင့်အရင်အစိုးရတွေလက်ထက်တုန်းက ဝန်ထမ်းတွေ၊ အရာရှိတွေ အဂတိလိုက်စားတဲ့သူပဲဖြစ်ဖြစ်၊ ငွေကြေးယူပြီးတော့ပဲဖြစ်ဖြစ် ခိုးသွင်းတဲ့သူတွေ ရှိခဲ့တာပေါ့။ ဒါပေမယ့် ဒါဟာ အစိုးရရဲ့ ပေါ်လစီမဟုတ်ဘူး။ အစိုးရရဲ့ မူဝါဒမဟုတ်ဘူး။ ဒီကနေ့ကျတော့ ပေါ်လစီနဲ့မူဝါဒကိုက လာပါလာပါ၊ မသိမသာလေး လာခဲ့ပါလို့ ဖိတ်ခေါ်နေသလိုကြီးဖြစ်နေတာပေ့ါနော့။

မေး- ဒီတစ်ပတ်အတွက် သြဝါဒစကားလေးလည်း မိန့်ကြားပေးပါဦး။

ဖြေ- သွားလေသူအတွက် လွမ်းလောက်စရာမရှိသလို၊ လာလေသူအတွက်လည်း မက်လောက်စရာမရှိပါဘူး။ ဒါကြောင့် အပြောင်းအလဲအပေါ်မှာ အများကြီးမျှော်လင့်မထားပါနဲ့။ ပုံမှန်အတိုင်းပဲ အမျိုး ဘာသာ သာသနာအရေး ဆက်လက်ဆောင်ရွက်ကြပါ။ အမျိုး ဘာသာ သာသနာလုံခြုံရေးအတွက် မျက်ခြေမပြတ် စောင့်ကြည့်အကဲခတ်တာမျိုး အမြဲမပြတ် ပြုလုပ်ကြပါလို့ပဲ တိုက်တွန်းပါရစေ။

ငြိမ်းချမ်းသာ- ဆက်သွယ်မေးမြန်းသည်။