ဥပသာဠကဇာတ္
ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္၌ မိစၦာအယူရွိေသာ ပုဏၰားႀကီးတစ္ေယာက္သည္ သူေသလွ်င္ သၿဂိႋဳဟ္မည့္ေနရာအတြက္ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် မသၿဂိႋဳဟ္ရေသးေသာ သုသာန္ေျမသစ္ကိုရွာေဖြၿပီး သားျဖစ္သူအားျပသေလသည္။ သူရွာေဖြေသာ သခ်ိႋဳင္းသစ္မွာ ဂိဇၥ်ကုဋ္ေတာင္ထိပ္ျဖစ္ေလသည္။ ေတာင္ေပၚမွ သားအဖႏွစ္ေယာက္ဆင္းလာသည္ကို ျမတ္စြာဘုရားကေစာင့္ႀကိဳေနေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားက ဒုကနိပါတ္၊ သႏၴတ၀ဂ္၊ ဥပသာဠကဇာတ္ေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူေလသည္။ လူမေသဖူးသည့္ ေျမေနရာဟူ၍ မရွိေၾကာင္း သည္ေနရာမွာပင္ သည္နာမည္ျဖင့္ေသသူ တစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကို သၿဂိႋဳဟ္ဖူးေၾကာင္း သစၥာေလးပါးသည္သာ မေသရာအစစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဟာျပေတာ္မူရာ သားအဖႏွစ္ေယာက္လံုး ေသာတာပန္တည္ေလသည္။
ဥရဂဇာတ္ – ရန္ေျပၿငိမ္းတရား
ေကာသလမင္း၏ အမတ္ႀကီးႏွစ္ေယာက္သည္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ မသင့္ျမတ္ၾကေပ။ ေတြ႔သည့္ေနရာ၌ ရန္ျဖစ္ၾကေလ၏။ တစ္ပါးသူကို မဆိုထားဘိ ေကာသလမင္းသည္ပင္ သင့္ျမတ္ေအာင္မလုပ္ႏုိင္ခ့ဲေပ။ ျမတ္စြာဘုရားက ပထမအမတ္ႀကီးအိမ္သို႔ ဆြမ္ခံၾကြၿပီးတရားေဟာရာ ေသာတာပန္တည္သြားေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ထိုေသာတာပန္အမတ္ႀကီးကို သပိတ္ပိုက္ခိုင္းကာ ဒုတိယအမတ္ႀကီးအိမ္သို႔ ေခၚသြားေလသည္။ ပထမအမတ္ႀကီးကလည္း ဒုတိယအမတ္ႀကီးအိမ္ထဲသို႔ သပိတ္ပိုက္လ်က္ ၀င္လိုက္လာေပသည္။ ဘုရားကတရားေဟာရာ ဒုတိယအမတ္ႀကီးလည္း ေသာတာပန္တည္ခ့ဲေလသည္။ ထို႔ေနာက္၌ စစ္သူႀကီးမ်ားလည္းျဖစ္ေသာ အမတ္ႀကီးႏွစ္ေယာက္သည္ ဘုရားေရွ႕တြင္ အခ်င္းခ်င္း၀န္ခ်ေတာင္းပန္ ကန္ေတာ့ၾကၿပီး၊ ဆြမ္းေတာ္ပြဲက်ကို ဘုရားေရွ႕မွာပင္ ပန္းကန္တစ္ခ်ပ္တည္း၌ ႏွစ္ေယာက္အတူစားၾကေလသည္။ (ဒုကနိပါတ္၊ဒဠွ၀ဂ္၊ဥရဂဇာတ္)။
သုဇာတဇာတ္
အနာထပိဏ္သူေဌးႀကီး၌ စရိုက္ၾကမ္းေသာ၊ မာနႀကီးေသာ ၊ ဆိုဆံုးမခက္ေသာ ေခြ်းမတစ္ေယာက္ရွိေလသည္။ ထိုေခြ်းမ၏အမည္မွာ သုဇာတာျဖစ္ၿပီး ၀ိသာခါေက်ာင္းအမႀကီး၏ ညီမအရင္းျဖစ္ေလသည္။ သူမသည္ မယား၀တၱရားမေက်ပြန္၊ လင္ႏွင့္ ေယာကၡမမ်ားကိုလည္း မရိုေသ၊ အိမ္ေစမ်ားအေပၚ၌လည္း ေမာက္မာၿပီး၊ မိသားစုႏွင့္လည္း မသင့္ျမတ္ေပ။ ျမတ္စြာဘုရား ဆြမ္္းစားၾကြလာသည္ကိုပင္ လာေရာက္ရွိခိုးရေကာင္းမွန္း မသိဘဲ၊ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားေနေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားတရားေဟာေနစဥ္ ဆဲသံဆိုသံၾကား၍ ေမးေတာ္မူၿပီးေနာက္ သုဇာတာကိုေခၚေတြ႔ေလသည္။ မယားခုနစ္မ်ိဳးကိုေဟာျပရာမွ ေသာတာပန္တည္သြားေလသည္။ ေသာတာပန္တည္ၿပီးေနာက္ “ဘုရင္မလို မယားမ်ဳိးမျဖစ္လုိၿပီ၊ ကြ်န္မလို မယားမ်ဳိးသာျဖစ္လိုပါသည္” ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ (တိကနိပါတ္၊ ပဒုမ၀ဂ္၊ သုဇာတဇာတ္)
ဤဇာတ္ေတာ္မွာ ဆြမ္းစားၾကြေတာ္မူရင္း တရားေဟာေတာ္မူေၾကာင္းျပဆိုေလသည္။
ထို႔အတူ ဒုကနိပါတ္၊သႏၴတ၀ဂ္၊ သုသီမဇာတ္၌ ျမတ္စြာဘုရားအလွဴၾကြရင္း တရားေဟာေတာ္မူသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ ဒုကနိပါတ္ ဗီရဏဘာထမၻက၀ဂ္၊ ဘရုဇာတ္၌ ေကာသလမင္းလာဘ္စားၿပီး တိတၳိတို႔ကိုေနရာခ်ေပးခ့ဲျခင္းေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက သံဃာမ်ားလႊတ္ေသာ္လည္းမရ၊ အဂၢသာ၀ကႏွစ္ပါးလႊတ္ေသာ္လည္း ေကာသလမင္းကအေတြ႔မခံ၍ ကိုယ္ေတာ္တိုင္နန္းေတာ္သို႔ၾကြ၍ မင္းက်င့္တရားဆယ္ပါးကို ေဟာေတာ္မူခ့ဲသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ ေကာင္းသလမင္းႏွင့္ မလႅိကာတို႔ မၾကာခဏရန္ျဖစ္ၾကသျဖင့္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္နန္းတြင္းသို႔ၾကြကာ စတုကၠနိပါတ္ ကာလိဂၤ၀ဂ္၊ သုဇာတဇာတ္၊၀ီသတိနိပါတ္၊ ဘလႅာတိယဇာတ္တို႔ိကို ေဟာေတာ္မူခ့ဲသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ အိုဇာတာမေကာင္းရွာေသာ အပစ္အပယ္ခံ အထီးက်န္ အိုပယ္ဆင္မႀကီး ဘဒၵ၀တီအတြက္ ဥေတနမင္းနန္းေတာ္သို႔ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ၾကြ၍ သတၱကနိပါတ္၊ ဒဠႇဓမၼဝဂ္၊ ဒဠႇဓမၼဇာတ္ေတာ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အသီတိနိပါတ္ မဟာကုဏာလဇာတ္၌ ကပိလႏွင့္ ေကာလိယ ႏွစ္ျပည္ေထာင္မင္းတို႔စစ္ခင္းပြဲ၌ ဧကနိပါတ္ သေမၼာဒမာနဇာတ္ႏွင့္ ရုကၡဓမၼဇာတ္၊ စတုကၠနိပါတ္ ဒုဒၵဳဘဇာတ္၊ ပဥၥကနိပါတ္ လဋဳကိကဇာတ္၊ေတရသကနိပါတ္ ဖႏၵနဇာတ္ေတာ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတရားမ်ားကို မိုးေကာင္းကင္တိမ္လႊာၾကားမွ တိုက္ရိုက္ ေဟာၾကားေတာ္မူသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ ဧကနိပါတ္၊ လိတၱ၀ဂ္၊ မဟာသာရဇာတ္ေတာ္၌ ေကာသလမင္း၏ ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ ျမတ္စြာဘုရား၏ခြင့္ျပဳခ်က္ကိုရယူကာ ရွင္အာနႏၵာသည္ နန္းတြင္းသူတို႔အား သင္တန္းပို႔ခ်ျခင္း၊ တရားေဟာျခင္းမ်ား ေန႔စဥ္ျပဳလုပ္ေသာအားျဖင့္ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ ဧကနိပါတ္၊ အတၳကာမ၀ဂ္၊ မကသဇာတ္ႏွင့္ အာရာမဒူသကဇာတ္တို႔ကို ျမတ္စြာဘုရားခရီးၾကြေတာ္မူရင္း ေဟာေတာ္မူခ့ဲသည္ကို လည္းေကာင္း၊ ဒြါဒသကနိပါတ္၊ဘဒၵသာလဇာတ္ေတာ္၌ ဥာတတၳစရိယ (အမ်ိဳးသားေရး)အတြက္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခ့ဲသည္ကို လည္းေကာင္း၊ ဒြါဒသကနိပါတ္ မဟာကဏွဇာတ္၌ ေလာကတၳစရိယ (ေလာကသားတို႔အတြက္) ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခ့ဲသည္ကို လည္းေကာင္း ေတြ႔ရွိရေပသည္။
ဗုဒၶက်င့္သံုးသည့္လမ္းစဥ္
ေကာသလမင္းႀကီး၏သားျဖစ္သူ ၀ိဋဋဴဘ နန္းတက္ေသာအခါ သာကီ၀င္မင္းမ်ိဳးတို႔ကို မ်ိဳးသုဥ္းေအာင္သတ္ျဖတ္ဖု႔ိ ႀကံရြယ္ၿပီး စစ္တပ္ခ်ီ၍ ကပိလ၀တ္ျပည္သို႔ သြားေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ကပိလ၀တ္ျပည္နယ္စပ္ရွိ ဇီးပင္ေအာက္တြင္ သီတင္းသံုေနေတာ္မူေလသည္။ အခ်ိန္မွာ နံနက္ဆြမ္းခံၾကြခ်ိန္ျဖစ္၍ ဇီးပင္မွာအရိပ္မေကာင္းသျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားအားေနေရာင္ထိုးေနေပသည္။ ၀ိဋဋဴဘစစ္တပ္ႀကီးေရာက္လာသည့္အခါ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေတြ႔ေလသည္။ ထိုအခါ ၀ိဋဋဴဘက သာ၀တၳိျပည္နယ္စပ္၌ရွိေသာ ပေညာင္ပင္ႀကီးကို လက္ညိဳးညႊန္ကာ ေနပူႀကီးထဲမွာ အရိပ္ရွိေသာ ေညာင္ပင္ရိပ္ကိုမခိုဘဲ အရိပ္မရွိသည့္ဇီးပင္ေအာက္မွာ သီတင္းသံုးရျခင္းအေၾကာင္းကို ေမးေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားက “ေဆြရိပ္ မ်ိဳးရိပ္ဟာ ေအးျမပါတယ္ ” ဟုေျဖေတာ္မူေလသည္။ ဆိုလိုရင္းမွာ ေညာင္ပင္ႀကီးသည္ အရိပ္ေအးျမသည္မွန္ေသာ္လည္း ရန္သူ႔နယ္ေျမမွာရိွေသာေၾကာင့္ မလံုၿခံဳ၊ ဇီးပင္ေလးသည္ အရိပ္မရေသာ္လည္း ေဆြမ်ိဳးတို႔၏ တုိင္းျပည္မွာရွိေသာေၾကာင့္ ေအးျမလံုၿခံဳသည္ကို ရည္ရြယ္၍ “ ေဆြရိပ္ မ်ိဳးရိပ္က ေအးျမသည္ (ဥာတကာနံ ဆာယာ နာမ သီတလာ)” ဟု မိန္႔ေတာ္မူျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ၀ိဋဋဴဘလည္း ဘုရားရွင္သည္ သူ၏ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္တို႔ကို လာေရာက္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖစ္ေပလိမ့္မည္ဟု ယူဆကာ တပ္ဆုတ္သြားခ့ဲေပသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဒုတိယအႀကိမ္ တတိယအႀကိမ္တိုင္ေအာင္ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္တို႔ကို ရန္သူ႔ေဘးမွ ကာကြယ္ေပးေတာ္မူခ့ဲေပသည္။ စတုတၳအႀကိမ္ခ်ီတက္လာသည့္အခါမွသာ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္တို႔၏ အတိတ္ကံ၀ဋ္ေၾကြးကို ျမင္ေတာ္မူကာ လက္ေလွ်ာ့ခ့ဲျခင္း၊ ဥေပကၡာျပဳေတာ္မူျခင္းျဖစ္ေလသည္။ (ဒါဒသကနိပါတ္၊ ဘဒၵသာလဇာတ္)
ေလာကအတြက္ ျမတ္ဗုဒၶ
ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေလာကသားအားလံုးအတြက္ အနားမေန အအားမေနဘဲ ဖလသမာပတၱိသုခခ်မ္းသာကို စြန္႔လႊတ္ေတာ္မူ၍ ႀကိဳးစားပမ္းစားေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခ့ဲေပသည္။ ဘုရားျဖစ္ခါစ တစ္ဆယ့္ရွစ္ယူဇနာေ၀းေသာ မိဂဒါ၀ုန္သို႔ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ၾကြေတာ္မူ၍ ပဥၥ၀ဂၢီတို႔အားလည္းေကာင္း၊ ဥရုေ၀လေတာသို႔ ၾကြေတာ္မူ၍ ရေသ့တစ္ေထာင္တို႔အားလည္းေကာင္း၊ ရွင္မဟာကႆပအား သံုးဂါ၀ုတ္တိုင္ေအာင္ ခရီးဦးႀကိဳဆိုျခင္းကို ျပဳေတာ္မူ၍လည္းေကာင္း၊ ပကၠဳသာတိအမ်ိဳးသားအား ညတြင္းျခင္း ေလးဆယ့္ငါးယူဇနာ ခရီးသို႔ ၾကြေတာ္မူ၍လည္းေကာင္း၊ မဟာကပၸိနမင္းအား ယူဇနာတစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ္တိုင္ေအာင္ ခရီးဦးႀကိဳဆိုျခင္းကိုျပဳေတာ္မူ၍လည္းေကာင္း၊ အဂၤုလိမာလအား ညတြင္းျခင္း သံံုးယူဇနာခရီးသို႔ ၾကြေတာ္မူ၍လည္းေကာင္း၊ အာဠာ၀ကဘီလူးအား ယူဇနာသံုးဆယ္ခရီးသို႔ ၾကေတာ္မူ၍လည္းေကာင္း၊ နတ္ျဗဟၼာကုေဋရွစ္ဆယ္အတြက္ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္၌ ၀ါတြင္းသံုးလပတ္လုံုး အဘိဓမၼာတရားေဟာၾကားေတာ္မူ၍လည္းေကာင္း၊ ဗကျဗဟၼာအမွဴးရွိေသာ ျဗဟၼာတစ္ေသာင္းအတြက္ ျဗဟၼာ့ျပည္တိုင္ေအာင္ၾကြေတာ္မူ၍လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း အ၀န္းသံုးပါးတို႔၌ ေဒသစာရီၾကြေတာ္မူလ်က္ ဥပနိႆယႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ လူတို႔အား သရဏဂံု၊သီလ၊ မဂ္ဖိုလ္တို႔ကို ခ်ီးေျမႇာက္ေတာ္မူေပသည္။ လူ နတ္ျဗဟၼာသာမကဘဲ ဂဠဳန္ နဂါး ဆင္ ဖား စသည့္ သတၱ၀ါအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို အပင္ပန္းခံကာ အစြမ္းကုန္က်င့္ေတာ္မူေလသည္။ (ဒြါဒသကနိပါတ္၊ မဟာကဏွဇာတ္)
ဘုရားသားေတာ္ႏွင့္ ဘုရားလမ္းစဥ္
ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ်ားကို ေနပူခံ အပင္ပန္းခံကာ အႀကိမ္ႀကိမ္ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူခ့ဲသည္ကို ေတြ႔ျမင္ခ့ဲရေပၿပီ။ ထိုအခါ ဘုရားသားေတာ္မ်ားျဖစ္ေသာ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ကို္ယ့္လူမ်ိဳးအတြက္ အႀကိမ္မည္မွ် ေဆာင္ရြက္ၿပီးၾကၿပီနည္း။ အဘယ္သို႔ေဆာင္ရြက္ခ့ဲၾကေလသနည္း။ ဤသို႔ေစာေၾကာၾကည့္ရန္ အခ်ိန္က်ေရာက္လာၿပီျဖစ္ေလသည္။ လမ္းသစ္ထြင္ဖို႔ ဆိုသည္ကို အသာထား၍ ျမတ္စြာဘုရားေဖာက္ေတာ္မူ၍ ေလွ်ာက္ေတာ္မူခဲ့သည့္ လမ္းေဟာင္းကိုပင္ က်ႏုပ္တို႔ေကာင္းေကာင္းေလွ်ာက္လွမ္းခ့ဲပါသေလာ။ ဘုရားခ်မွတ္သည့္လမ္းစဥ္ဟူေသာ လုပ္ငန္းကိုလုပ္ပါမွသာ ဘုရားသားေတာ္ဟူေသာ ဂုဏ္ပုဒ္က ပို၍ပီျပင္မည္ျဖစ္ေပသည္။
ေက်ာင္းထိုင္သာသနာျပဳနည္းသည္ ငါးမ်ားျခင္းႏွင့္တူလွ၏။ ငါးကိုလူကေစာင့္ေနၿပီး ငါးလာမည္မလာမည္မွာ လံုး၀မေသခ်ာလွေပ။ လာလွ်င္ရမည္။ မလာလွ်င္မရႏုိင္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိေရာက္ေသာ သာသနာျပဳနည္းမဟုတ္ေပ။ ၿမႇဳံးေထာင္၊ ပိုက္တန္း၊ ေမွ်ာေထာင္၊ကြန္ပစ္ သာသနာျပဳနည္းမ်ားကိုလည္း အစြမ္းကုန္ျပဳသင့္လွေပသည္။ ေက်ာင္းမွာ ဗုဒၶစာေပႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ သင္တန္းမ်ိဳးစံုဖြင့္သင့္လွေပသည္။ အရပ္ထဲရြာထဲသို႔ဆင္းရမည္။ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားသို႔ၾကြရမည္။ ဓမၼာရံုမ်ားသို႔ၾကြေရာက္ရေပမည္။ ႏုိင္ငံျခားသာသနာျပဳရဟန္းေတာ္မ်ားဆိုလွ်င္ တစ္အိမ္တက္ဆင္း၊ တံခါးေခါက္စနစ္ျဖင့္ အိမ္တိုင္ရာေရာက္သာသနာျပဳႏုိင္ရေပမည္။ ICRC ကမၻာ့ၾကက္ေျခနီအဖြဲ႕သည္ အက်ဥ္းသားမ်ား၊ ဒုကၡသည္မ်ားကို ရပ္ရြာထိဆင္း၍ ကူညီေစာင့္ေရွာက္သလိုပင္ ဘုရားသားေတာ္မ်ားသည္ ဓမၼကို ရပ္ထဲရြာထဲသို႔ဆင္း၍ ျဖန္႔ခ်ိရေပမည္။ ဘုရားေက်ာင္းကန္ႏွင့္ ေ၀းကြာသူကို နီးစပ္ေအာင္၊ အေရာက္အေပါက္နည္းသူကို မ်ားလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရေပမည္။ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ား၊ လူလတ္လူႀကီးမ်ားတိုင္ေအာင္ အရြယ္အႏွံ႕ျဖန္႔ၾကက္၍ သာသနာျပဳႏုိင္ရေပမည္။ လူတိုင္းလူတိုင္း၏ရင္ထဲ၌ ဘုရားအဆံုးအမမ်ားကို ဌပနာသြင္းေပးရေပမည္။ ဓမၼေစတီတည္ေပးရေပမည္။
က်ႏုပ္သည္ တြံေတးၿမိဳ႕နယ္မွ ဆရာေတာ္တစ္ပါး စာသင္ေက်ာင္းမ်ားသို႔ ၾကြ၍ သာသနာျပဳေတာ္မူေၾကာင္း ၾကားခ့ဲရဖူး၏။ အစပထမတြင္ စာက်က္ပံု က်က္နည္းကိုသင္ျပေပးၿပီး၊ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ တရားေတာ္မ်ားကို အေျခခံမွစ၍ နည္းနည္းခ်င္း ပို႔ခ်ေပးသည္။ ဇာတ္နိပါတ္ သုတၱန္မ်ားကေျပာေသာ အဆံုးအမမ်ားကို ပံုျပင္တစ္ပုဒ္သဖြယ္ ေျပာျပသည္ဟု သိရေလသည္။ ဆရာ/ဆရာမမ်ား ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အသည္းစြဲဆရာေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ေနေလ၏။ ပိုက္ကြန္ပစ္သာသနာျပဳနည္းကို လက္ေတြ႕က်င့္သံုးသူပါတကား။
ယေန႔ကမၻာ၌ လူသားတို႔သည္ ကိုယ္စီကိုယ္ငွ ေသာကဖိစီးလွ်က္ရွိၾက၏။ လူသားတို႔ေသာကမီးကို အမွန္တကယ္ၿငိမ္းေစႏုိင္သည္မွာ ဓမၼပင္ျဖစ္ေလသည္။ ေသာကအပူမီးကို တရားေရစင္ျဖင့္ ၿငိႇမ္းသတ္ေပးရမည္။ အပူသည္မ်ားဘ၀မွ ခ်မ္းေျမ႕ေသာဘ၀သို႔ ပို႔ေဆာင္ေပးရမည္။ ဤသည္မွာ ဗုဒၶအလိုက် သာသနာျပဳနည္းျဖစ္ေလသည္။
ဒကာႀကီးတစ္ေယာက္ကိုလည္း ေတြ႕ဖူး၏။ ထိုဒကာမႀကီးသည္ လီေရွာတိုင္းရင္းသားျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶသာသနာမေရာက္သည့္ အလြန္ေခါင္းပါးသည့္ နယ္စြန္နယ္ဖ်ားအရပ္ေဒသမ်ားသို႔ သာသနာအေရာက္ပို႔ေနသူ ျဖစ္ေလသည္။ သား မယားပစ္၊ အိုးအိမ္ပစ္ဘ၀ျဖင့္ စြန္႔စားသာသနာျပဳေနသူျဖစ္၏။ အလြန္ေခါင္ေသာ အရပ္ရွိ မဖြံ႕ၿဖ္ိဳးေသာ လူသားမ်ားသည္ တရားငတ္မြတ္လွ်က္ေနၾကေပသည္။ သူတို႔ထံလာေရာက္စည္းရံံုးသူမ်ားမွာလည္း တရားျပစည္းရံုးျခင္းမဟုတ္ဘဲ အစားျပစည္းရံုးျခင္းျဖစ္၍ တရားအငတ္မေျပၾကေခ်။ သံဃာမ်ားၾကြေရာက္ ေဟာၾကားသည္မဟုတ္ဘဲ လူပုဂၢိဳလ္ေဟာေျပာရံုျဖင့္ပင္ အစုလိုက္ အၿပံဳလိုက္ ဗုဒၶဘာသာ ခံယူလာၾက၏။ ေရငတ္ေနသူအတြက္ ေရသာအေရးႀကီးသည္။ ေရတိုက္သူက အေရးမႀကီးေပ။ သူ႔အတြက္ေရသာ ပဓာနျဖစ္ေလ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ က်ႏုပ္တို႔သည္ မေရာက္သည့္ေနရာ အေရာက္ပို႔ရန္ ေရငတ္ေနသူကို ေရတိုက္ႏုိင္ရန္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔လည္းလိုေလ၏။
မီးႏုိင္ ေရႏုိင္
ယခင္က က်ႏုပ္တို႔သာသနာေတာ္သည္ ကမၻာသို႔ ထိုးေဖာက္ႏုိင္ခ့ဲ၏။ ကမၻာ့လူဦးေရ၏ ငါးပံုေလးပံုသည္ ဗုဒၶ၏တပည့္သာ၀ကမ်ားျဖစ္ခ့ဲ၏။ ကမၻာ့လူမ်ိဳးေပါင္းစံု ဘာသာေပါင္းစံုအား ရွစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏွဳန္းေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားက လႊမ္းမိုးထားသျဖင့္ ကမၻာႀကီးၿငိမ္းခ်မ္းခ့ဲ၏။ စစ္မီးဟူ၍ ေျပာပေလာက္ေအာင္မရွိခ့ဲ။ ယခုအခါတြင္မူ ဗုဒၶဘာသာ၀င္လူဦးေရသည္ ကမၻာ့လူဦးေရ၏ ငါးပံုတစ္ပံုပင္မရွိၿပီ။ ကမၻာႀကီးလည္း စစ္မီးသင့္လွ်က္ရွိ၏။ ယခင္က ေရမ်ားေရႏုိင္ခ့ဲၿပီး ယခုအခါ၌ မီးမ်ားမီးနိုင္ျခင္းသေဘာပင္။ ဆံုးရွံဳးခ့ဲေသာ ဗုဒၶနယ္ေျမမ်ားတြင္ စစ္မီးအစားထိုး၀င္ေရာက္ခ့ဲေပၿပီ။ စစ္သည္ မီး၏သေကၤတျဖစ္၍၊ ေရသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၏ အမွတ္လကၡဏာျဖစ္၏။ ဗုဒၶသာသနာက်ဆံုးျခင္းသည္ စစ္မီးေတာက္ေလာင္ျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပ်က္သုဥ္းျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။ ဗုဒၶဘာသာက်ရွံဳးေလ ကမၻာႀကီး စစ္မီးေတာက္ေလျဖစ္ေနေပၿပီ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေဖာ္ေဆာင္သူမ်ားမွာလည္း မီးကိုေရျဖင့္ၿငႇိမ္းသတ္ရမည့္အစား ပို၍ေလာင္ေအာင္ မီးစာထည့္ေပးသက့ဲသို႔ ရွိေလ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အမွန္တယ္လိုလားသူမ်ားသည္ ကမၻာမွာ ဗုဒၶဘာသာျပန္လည္ထြန္းကားေအာင္ ျပဳလုပ္သင့္ေပသည္။ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားသည္သာ အမွန္တကယ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေဆာင္က်ဥ္းႏုိင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။
က်ႏုပ္တို႔ႏုိင္ငံတြင္လည္း က်ႏုပ္တို႔သာသနာသည္ သာသနာပ ဘာသာျခားတို႔၏ ထိုးေဖာက္မွဳကို မရွဳမလွခံေနရ၏။ ကိုယ့္အိမ္ကိုယ့္ကြင္းတြင္ ကိုယ္ကတိုက္စစ္ဆင္ေနရမည့္အစား သူတစ္ပါး၏ ထိုးစစ္ကိုပင္ မခုခံႏုိင္ မကာကြယ္ႏိုင္ ျဖစ္ေနေပသည္။ ခံစစ္ျဖင့္သာယွဥ္ၿပိဳင္ေနရၿပီး၊ အရွံဳးႀကီးရွံဳးလ်က္ရွိေလ၏။ အနစ္နာဆံုးမွာ ႏုိင္ငံႏွင့္လူမ်ိဳး ျဖစ္ေပသည္။ ဗုဒၶသာသနာက်ရွံဳးရျခင္းမွာ ဗုဒၶတရားေတာ္က အရည္အေသြးမရွိ၍မဟုတ္ဘဲ၊ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ရဟန္းေတာ္တို႔ အျမင္က်ဥ္းျခင္း၊ ည့ံဖ်င္းျခင္းႏွင့္ မေအာင္ျမင္ေသာ ေက်ာင္းထိုင္သာသနာျပဳနည္းကို အေသဆုပ္ကိုင္ထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေလသည္။
ပိုက္ကြန္ပစ္ျခင္းျဖင့္ ငါးႀကီးႀကီးမားမားရသည္လည္းရွိ၏။ မ်ားမ်ားစားစားရသည္လည္းရွိ၏။ ငါးရွိသည့္ေနရာကိုသိဖို႔ ငါးရွိရာသို႔သြားဖို႔သာလို၏။ သမင္မုဆိုးသည္ သမင္သြားလမ္းကိုသိၿပီးမွ သမင္ဖမ္း၏။ က်ားမုဆိုး၊ သားမုဆိုးတို႔သည္လည္း ထို႔အတူပင္။ ထို႔ေၾကာင့္တရားမုဆိုးျဖစ္ေသာ က်ႏုပ္တို႔သည္ တရားျဖန္႔ခ်ိရမည့္ေနရာေဒသ၊ တရားငတ္မြတ္ေနသည့္ ေနရာေဒသ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလိုအပ္ေနသည့္ ေနရာေဒသမ်ားသို႔ အေရာက္သြားကာ အခ်ိန္ကိုက္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ ကြန္ပစ္သာသနာျပဳနည္းကို က်င့္သံုးသင့္လွေပၿပီ။ ဤသည္မွာ ဗုဒၶအလိုေတာ္က် သာသနာျပဳနည္းျဖစ္ပါ၏။
(အမွတ္(၂၃) ၁၃၇၉ ခုႏွစ္ ကဆုန္လ၊ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ေမလထုတ္ မဟာဝီရ ရသစုံမဂၢဇင္းမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။)
၀ီရသူ (မစိုးရိမ္)
17.10.2006
၁၃၆၈ ခု၊ သီတင္းကၽြတ္လဆုတ္ ၁၄ ရက္၊ အိုးဘိုဘဝတကၠသုိလ္(ေမာ္စကို)မွာ ေရးသားသည္။