(၅)
ကမၻာႀကီးနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးဝါဒီေတြ၊ ကုလသမဂၢနဲ႔ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံ ေတြ ေျပာၾကတာကေတာ့ လူနည္းစုက မြတ္ဆလင္(ဘဂၤါလီ)၊ လူမ်ားစုက ရခိုင္(ဗုဒၶဘာသာ)ေတြျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ျပည္ေျမာက္ပုိင္းမွာ ႐ုိဟင္ဂ်ာ(လူမ်ိဳး လိမ္)ေတြကုိ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္က လူမ်ိဳးသုဥ္းသတ္ျဖတ္မႈေတြ လုပ္ေနၾက တယ္ဆုိတဲ့ စြပ္စြဲ၊ တိုက္ခိုက္၊ အႏိုင္က်င့္၊ ဖိအားေပးမႈေတြပါ။
တကယ္တမ္း တကယ့္လက္ေတြ႕ ေျမျပင္အေနအထားမွာက် ဘူးသီး ေတာင္၊ ေမာင္ေတာနယ္မွာ လူနည္းစု အၾကမ္းဖက္ခံေတြဆုိတာ ေဒသခံ ရခိုင္ေတြျဖစ္ေနၿပီး လူမ်ားစု အၾကမ္းဖက္သမားေတြကေတာ့
ဘဂၤါလီေတြ ျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
အငူေမာ္ကေန ရေသ့ေတာင္ဘက္ကုိ တုိးထြက္သြားၿပီဆုိတာနဲ႔ ဆင္ပိုက္၊ ေအာင္ဗလ၊ ခ်ိန္ခါလိန္၊ ကုိးတန္ေကာက္အစရွိတဲ့ ရြာေတြ တစ္ရြာ ၿပီးတစ္ရြာ ျဖတ္သြားရသလုိ တပ္ဖြဲ႕ဝင္ အင္အားအနည္းငယ္သာရွိတဲ့ ရဲကင္းစခန္းငယ္ တခ်ိဳ႕တို႔ကုိလည္း ရေသ့ ေတာင္-ေမာင္ေတာ လမ္းေၾကာတစ္ေလွ်ာက္ ေတြ႕ရပါတယ္။
တပ္စခန္း ေတြဝင္စီးခံခဲ့ရတဲ့အခ်ိန္တုန္းက ရခိုင္ရြာေတြမွာရွိတဲ့ ေဒသခံနဲ႔ တကယ့္လူ နည္းစုဟိႏၵဴေတြကုိ ဘဂၤါလီေတြက ၿခိမ္းေျခာက္၊ သတ္ျဖတ္မႈေတြရွိခဲ့ၿပီး ရဲကင္းစခန္းရွိရာ အခ်ိန္မီထြက္ေျပး ႏုိင္ခဲ့လို႔ အသက္ခ်မ္းသာရာရတဲ့ ဟိႏၵဴ မိသားစုဝင္တခ်ိဳ႕ကုိလည္း ေတြ႕ခဲ့ရပါ တယ္။
အမွတ္(၁) နယ္ျခားေစာင့္ရဲကြပ္ကြဲမႈအဖြဲ႕၊ အင္းဒင္စခန္းရွိတဲ့ အင္းဒင္ ရြာကုိ ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ တျခားရြာကေန ထြက္ေျပးလာတဲ့ ဟိႏၵဴအိမ္ ေထာင္စု ၉ စုရဲ႕ မိသားစုဝင္ေတြကုိ ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ျဖစ္ပြားေနတဲ့အခ်ိန္တုန္းက ဘဂၤါလီကုလားေတြက သူတုိ႔(ဟိႏၵဴေတြ)ကုိ အ ျပင္မထြက္ဖို႔နဲ႔၊ ဟုိသတင္းဒီသတင္းေတြ မေျပာဖို႔၊ ေျပာရင္ သတ္ပစ္မယ္ လို႔ ႀကိမ္းေမာင္းၿခိမ္းေျခာက္တာေၾကာင့္ အင္းဒင္ရဲကင္းစခန္းရွိရာဆီ မနည္းလြတ္ေအာင္ ထြက္ေျပးလာခဲ့ရေၾကာင္း၊ အင္းဒင္ကုိ ေရာက္လို႔သာ သူတုိ႔မိသားစုဝင္ေတြ ခုလုိ အသက္ရွင္ ခဲ့ရေၾကာင္း ဟိႏၵဴလူမ်ိဳး ကုိေရႊေမာင္ က ရွင္းျပၿပီး ဒကုလားရွိရင္ မေနရဲဘူးဒ လို႔လည္း သူ႔ရဲ႕အေၾကာက္တရားကုိ ရင္ဖြင့္ပါတယ္။
၂ဝ၁၇ ခု၊ ေအာက္တိုဘာ ၁ ရက္ေန႔၊ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ကေန ႀကိမ္ ေခ်ာင္းရြာကုိ ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ဘဂၤါလီကုလားေတြ ဓားနဲ႔ဝုိင္းခုတ္လို႔ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ေတြၾကားထဲက အသက္ျပန္ရွင္လာတဲ့ လူနည္းစု ၿမိဳတိုင္း ရင္းသားအမ်ိဳးသားတစ္ဦးကုိ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က် ေတြ႕ျမင္ခဲ့ရျပန္ပါတယ္။
ၾသဂုတ္ ၂၅ ရက္ေန႔၊ နယ္ျခားေစာင့္တပ္စခန္းေတြ ဝင္စီးခံခဲ့ရၿပီးတဲ့ ေနာက္ ဘဂၤါလီကုလားေတြက အင္အား ၇ဝဝ ေလာက္နဲ႔ ခံုတုိင္ၿမိဳရြာကုိ ဝင္ေရာက္မီး႐ႈိ႕ၿပီး ကုိေနေအာင္လို႔ေခၚတဲ့ ၿမိဳတိုင္းရင္းသားတစ္ဦးကုိလည္း ဓားနဲ႔ ဝိုင္းခုတ္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿမိဳလူမ်ိဳး ကုိေနေအာင္ဟာ ၾသဂုတ္ ၂၈ ရက္ေန႔မွာ ဘဂၤါလီေတြရဲ႕ ဓားနဲ႔ခုတ္ တုိက္ခိုက္ျခင္းကုိ ခံခဲ့ရၿပီး ညာ ဘက္လက္ေမာင္း၊ တံေတာင္ဆစ္နဲ႔ ေၾကာေတြမွာ ဓားဒဏ္ရာေတြကုိ ရခဲ့ တာပါ။ ကုိေနေအာင္ကုိ တပ္မေတာ္ တာဝန္ရွိသူေတြက ဘူးသီးေတာင္ ေဆး႐ံုကုိ ပုိ႔ေဆာင္ခဲ့ၿပီး ေဆးကုသမႈ ခံယူႏုိင္ခဲ့တာေၾကာင့္ အသက္ရွင္ခဲ့ တယ္လုိ႔ သိရေပမဲ့ ဘဂၤါလီကုလားေတြ ဝင္ေရာက္မီး႐ႈိ႕ခဲ့ၾကတဲ့ ခံုတိုင္ၿမိဳ ရြာမွာေတာ့ ၿမိဳလူမ်ိဳးေတြ ဆက္ၿပီးမ ေနရဲၾကေတာ့ပါဘူး။ ရဲကင္းစခန္းရွိတဲ့ ႀကိမ္ေခ်ာင္းရြာမွာပဲ လူနည္းစုၿမိဳလူမ်ိဳးေတြ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထုိင္ေနတာ ေတြ႕ ခဲ့ရပါတယ္။ (ခုေတာ့ ခံုတိုင္ရြာမွာ အိမ္ေတြ ျပန္ေဆာက္ေပးေနၿပီဆုိတဲ့သ တင္း ၾကားရပါတယ္)။
ရခိုင္ျပည္ေျမာက္ပုိင္းမွာ ရခိုင္၊ ဟိႏၵဴ၊ ၿမိဳစတဲ့ ေဒသခံတုိင္းရင္းသား ေတြရဲ႕ဘဝဟာ ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ်ဆုိသလုိ စိတ္မလံုၿခံဳမႈေတြ၊ စုိးရိမ္ေခ်ာက္ခ်ားမႈ ေတြနဲ႔ ရွင္သန္ေနရတာပါလားလုိ႔ပဲ ေတြးမိလိုက္ပါေတာ့တယ္။
(၆)
ဒီေနရာမွာ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳးေတြ တစ္စထက္တစ္စ တုိးပြားလာတဲ့ ရခိုင္ ေျမာက္ပုိင္းမွာ ဟုိအရင္တုန္းကေရာ ဒီဘဂၤါလီေတြနဲ႔ ရခိုင္ေတြနဲ႔ ေရာေႏွာ ၿပီးေနခဲ့ၾကတာပဲ အၾကမ္းဖက္တိုက္ ခိုက္မႈေတြ မၾကာခဏ ျဖစ္ခဲ့လို႔လား၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာေဒသတစ္ေလွ်ာက္ ရြာစဥ္ေတြမွာ ေနထုိင္ ၾကတဲ့ ဘဂၤါလီေတြအကုန္လံုးက အ ၾကမ္းဖက္ေတြ ျဖစ္ေနလို႔လားဆုိၿပီး ေမးစရာတစ္ခုရွိပါတယ္။
ခုေနာက္ပုိင္းမွာ တစ္ဘက္နဲ႔တစ္ဘက္ မယံုၾကည္မႈသံသယေတြ၊ စိတ္မလံုၿခံဳမႈေတြ ပုိတုိးလာခဲ့တဲ့အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ အၾကမ္းဖက္သမားေတြရဲ႕ ေသြးထုိးလႈံ႕ေဆာ္မႈ၊ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ၊ ေမာ္လဝီဆရာေတြရဲ႕ စည္း႐ံုးသိမ္းသြင္းမႈနဲ႔ အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် ဘဂၤါလီေတြကုိယ္တုိင္က ရခုိင္ေျမကုိ သူတုိ႔ေျမအျဖစ္ အပုိင္သိမ္းလိုမႈေတြ ေၾကာင့္လို႔ ေဒသခံတိုင္းရင္းသားေတြက သူတုိ႔အျမင္ကုိ ရွင္းျပၾကပါတယ္။
လူဦးေရေပါက္ကြဲမႈျဖစ္ေပၚေနၿပီး သူ႔လူဦးေရနဲ႔ ညီမွ်လံုေလာက္တဲ့ စိုက္ပ်ိဳးေျမဧရိယာ ရွားပါးလွတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔စာလုိက္ရင္ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ စပါးပဲစုိက္စိုက္၊ ဘာပဲစိုက္စုိက္၊ ေရလုပ္ငန္းပဲလုပ္လုပ္ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ အလြယ္တကူ လုပ္ကုိင္စားေသာက္လို႔ ရပါတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနမွာ ကုိယ့္တိုင္းရင္းသားစစ္စစ္ မဟုတ္တဲ့ ဘဂၤါလီေတြက ရခုိင္ေျမမွာ အဆင္ေျပစြာလုပ္ကုိင္စားေသာက္ၿပီး အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် ဒီေရဒီေျမ ဒီလယ္ ဒီႏြားေတြကုိ သူတုိ႔ခ်ည္းပဲ အပိုင္စီးခ်င္လာၾကတယ္။ ဒီအတြက္ တခ်ိဳ႕ ဘဂၤါလီကုလား လူဦးေရမ်ား ျပားတဲ့ ရြာေတြမွာ လူနည္းစု ရခိုင္ေတြ ဆက္မေနႏုိင္ေအာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးမႈေတြ လုပ္လာၾကပါတယ္။
အၾကမ္းဖက္ ေခါင္းေဆာင္ေတြက ေမယုေတာင္တန္းေပၚမွာ အၾကမ္း ဖက္သင္တန္းေတြေပးၿပီး ကုလားရြာေတြက ဘဂၤါလီေတြကို အၾကမ္းဖက္ သင္တန္းတက္ဖို႔ ဖိအားေပးၾကတယ္၊ တကယ္လို႔ မတက္ဘူးဆုိရင္ ၿခိမ္း ေျခာက္သတ္ျဖတ္မႈေတြ လုပ္တယ္။ တစ္ဘက္မွာက်ေတာ့လည္း ေမာ္လဝီ ဆရာေတြကုိယ္တုိင္က အၾကမ္းဖက္ေခါင္းေဆာင္ေတြအလုိက် အၾကမ္း ဖက္သင္တန္းေတြ တက္ေရာက္ဖို႔ ရြာသားေတြကုိ စည္း႐ံုးေပးၿပီး နယ္ေျမ သိမ္းစီမံခ်က္ေတြ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ႏႈိးေဆာ္လာပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ဒီႏိုင္ငံ မွာမရွိတဲ့ လူမ်ိဳးလိမ္(႐ုိဟင္ဂ်ာ)အေရးအတြက္ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ဖိအားေတြနဲ႔ ပါ ေပါင္းလိုက္တဲ့အခါ ဘဂၤါလီအၾကမ္းဖက္ေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈေတြ ခုိင္မာ အားေကာင္းလာၿပီး ေဒသခံရခိုင္ေတြအတြက္ စုိးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈေတြ၊ အ သက္အႏၲရာယ္ မလံုၿခံဳမႈေတြ ျဖစ္လာၾကရေတာ့တာပါပဲ။
ဒအဓိကက (အၾကမ္းဖက္သမား ေတြနဲ႔) ခ်ိတ္မိသြားတာလည္း
တစ္ခ်က္ေပါ့။ ေနာက္ၿပီး အင္အားမ်ားလာတဲ့အခါက်ေတာ့ ေရကုိေျမကုိ ပုိင္ခ်င္လာတယ္။ တျခားႏိုင္ငံေတြမွာလည္း ရွိခဲ့တာပဲ။ တုိင္းရင္းသားေတြကုိ ေက်ာ္ၿပီးေတာ့ မြတ္ဆလင္ႏုိင္ငံျဖစ္ေအာင္ လုပ္သြားတယ္။ ဒီစခန္းေတြကုိ ဝင္ၿပီးေတာ့ တုိက္တယ္ဆုိကတည္းက ဒီမွာရွိတဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြကုိ ဘာမွ မမႈေတာ့ဘူး။ အဲဒီစခန္းေတြ က်သြား လုိ႔ရွိရင္ ဒီမွာရွိတဲ့ ကုိယ့္တုိင္းရင္းသားေတြက ေခြးေျပးဝက္ေျပး
အလုိလို ေပ်ာက္သြားလိမ့္မယ္ဆုိတဲ့သေဘာေပါ့။
သူတုိ႔ စလုပ္တဲ့ေန႔က တပည့္ေတာ္တုိ႔ေက်ာင္းကုိ တပ္ရင္းတစ္ရင္း ေရာက္လာလုိ႔။ မဟုတ္ဘူးဆုိရင္ ဒီေက်ာင္းလည္း ပါမွာ။ ပထမတစ္ႀကိမ္ တုန္းကလည္း ဒီေက်ာင္းက နာမည္ထြက္သြားတာပဲ။ ဒုတိယတစ္ႀကိမ္က် ေတာ့လည္း တပ္ရင္းတစ္ရင္းကေရာက္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ အခ်ိတ္အဆက္မိသြားလို႔ သူတုိ႔(အၾကမ္းဖက္ေတြ) ဘာမွ မလုပ္ေတာ့ဘူး။ အဲဒီလို လုပ္မရတဲ့အခါက်ေတာ့ သူတုိ႔(ဘဂၤါလီအၾကမ္းဖက္သမားေတြ)က ဘာလုပ္လဲဆုိေတာ့ မုိင္းေတြေထာင္တာ။ မုိင္းေထာင္တာ ဟုိေထာင့္ေကြ႕ေလး(ႀကိမ္ေခ်ာင္းရြာအဝင္အနီး)မွာ ေထာင္တယ္။ ေနာက္ ၿပီး အေနာက္ကြင္းနားေလးမွာ ေထာင္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ေဆး႐ံုေရွ႕တံခါး ေပါက္ေရွ႕တည့္တည့္မွာ ေထာင္တာ။
သူတုိ႔က အကြက္ခ်ၿပီးေတာ့ လုပ္တာ ေလ။
ေလာင္းဒံုမွာ (အၾကမ္းဖက္တိုက္ခုိက္မႈ) ျဖစ္တယ္၊ ေလာင္းဒံုမွာျဖစ္ရင္ ဒီကအဖြဲ႕ လိုက္မွာေပါ့။ လုိက္လို႔ရွိရင္ ဟုိနားအထြက္မွာ မုိင္းေပါက္မယ္။ မုိင္းေပါက္လုိ႔ရွိရင္ သူတုိ႔ ေဆး႐ံုကုိသြား မယ္။ ေဆး႐ံုမွာ ထပ္ေပါက္မယ္။ အဲလုိ အခ်က္အခ်ာ၊ အခ်ိတ္အဆက္နဲ႔ လုပ္တာ၊ သူတုိ႔။ ေတာ္ေတာ္ဥာဏ္မ်ားတာ။
တပည့္ေတာ္တုိ႔ ေက်ာင္းေတာင္ ကံေကာင္းလို႔ဒလို႔ ႀကိမ္ေခ်ာင္းရြာ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္က ကြၽန္ေတာ္တုိ႔အဖြဲ႕ကုိ ဦးေဆာင္စီစဥ္လာတဲ့
ဆရာေတာ္မ်ားကုိ အေၾကာင္းစံုရွင္းျပခဲ့ ပါတယ္။
၂ဝ၁၆ ေအာက္တုိဘာ ၉၊ ဘဂၤါလီအၾကမ္းဖက္မႈေနာက္ပိုင္း၊
၂ဝ၁၇ ၾသဂုတ္ ၂၅ အၾကမ္းဖက္မႈေနာက္ပိုင္း ရခုိင္ျပည္ေျမာက္ပုိင္းမွာ ေဒသခံရခိုင္ေတြနဲ႔ ဘဂၤါလီေတြ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာအတူ ယွဥ္တြဲေနထုိင္ဖို႔ဆုိတဲ့စကား ျဖစ္ႏုိင္၊ မျဖစ္ႏုိင္ အားလံုးကုိယ္ခ်င္းစာစိတ္နဲ႔ စဥ္းစားၾကည့္ေစခ်င္တာပါ။ တကယ္လုိ႔ ဒီရြာေတြမွာ ဘဂၤါလီေတြနဲ႔ ရခိုင္ ေတြ အရင္လုိ အတူတူျပန္ေနမယ္ဆုိရင္ေရာ တစ္ဘက္ႏိုင္ငံဘက္
ထြက္ေျပးရာကေန ျပန္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤါလီေတြထဲမွာ အၾကမ္းဖက္သမားေတြ၊ အၾကမ္းဖက္အားေပး အစြန္းေရာက္ေတြ ပါဝင္မလာဘူးလို႔ေရာ ဘယ္သူက တာဝန္ယူ အာမခံေပးႏိုင္မွာတဲ့လဲ။
ဘဂၤါလီအၾကမ္းဖက္သမားေတြ ျပႆနာရွာလုိ႔ စခဲ့တဲ့ ဒီရခိုင္အေရး ဟာ ေဒသခံေတြနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ေတာ့ တကယ့္ကုိ ဆုပ္လည္းစူး စား လည္း ႐ူးပါ။
(၇)
ရခုိင္ေျမကေန ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေတြ ျပန္လာၿပီးေနာက္ပုိင္း ေအာက္တိုဘာ လဆန္းပုိင္းထဲမွာပဲ ဗြၽွဗ အစြန္း ေရာက္အၾကမ္းဖက္ေတြက ဘဂၤါလီ ေတြ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံကုိ ထြက္ေျပးဖို႔အ တြက္ ဖိအားေပး လႈံ႔ေဆာ္မႈေတြရွိေန ၿပီး အၾကမ္းဖက္ဖို႔အတြက္ လူအင္ အားစုေဆာင္းေနတယ္ဆုိတဲ့ သတင္း ေတြကုိ ၾကားရပါတယ္။
ျမန္မာအစုိးရအေနနဲ႔ ဒုကၡသည္မ်ား ျပန္လည္လက္ခံေရးနဲ႔ လူသား ခ်င္းစာနာေထာက္ထားမႈဆုိင္ရာ အကူအညီမ်ား ေပးအပ္ေရး လုပ္ေဆာင္ သြားဖို႔ အတိအလင္းေၾကညာထားခ်ိန္မွာ ရခုိင္ျပည္နယ္ဆုိင္ရာ အႀကံေပး ေကာ္မရွင္ကုိ ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ ကုိဖီအာနန္ကလည္း ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္လအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံက ထြက္ေျပးလာတဲ့ ဘဂၤါလီ (မူရင္းမွာ ႐ုိဟင္ဂ်ာလို႔ေဖာ္ျပထား) မြတ္ဆလင္ဒုကၡသည္ ငါးသိန္းေက်ာ္ဟာ ဒုကၡသည္စခန္းေတြဆီသြားရမွာ မဟုတ္ဘဲ ေနရပ္ကုိသာ ျပန္ရမယ္လုိ႔ ေအာက္တုိဘာ ၁၃ ရက္ေန႔က ေျပာ ၾကားသြားတာ ရွိပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္အစုိးရနဲ႔ တာဝန္ရွိသူေတြဘက္က ရခိုင္ျပည္နယ္အေရး
ႏုိင္ငံတကာအျမင္ေကာင္းေအာင္၊ ႏိုင္ငံတကာဖိအားေတြ ေလ်ာ့က်ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေနရတယ္လို႔ဆုိႏုိင္ေပမဲ့ ဘာအကာအကြယ္၊ ဘာလက္နက္၊ ဘာအေရးေပၚဆက္သြယ္မႈမွ မရွိတဲ့ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာနယ္၊ ေတာရြာေတြက ေဒသခံေတြအတြက္ေတာ့ သူတုိ႔ဆီကုိ
ဘဂၤါလီေတြျပန္လာမယ့္အေရးက မဆံုးႏိုင္တဲ့အေၾကာက္တရားေတြကုိပဲ ေမြးဖြားေပးေနဦးမယ္ဆုိတာ ကြၽန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ခံစားၾကည့္လို႔ရပါတယ္။
တကယ္တမ္း အၾကမ္းဖက္ခံရၿပီဆုိတာနဲ႔ အရင္ဆံုးအသတ္ခံရ၊ အရင္ဆံုး လည္လွီးခံရ၊ အရင္ဆံုး ထြက္ေျပးရတာ ေဒသခံရခိုင္ေတြပဲျဖစ္ၿပီး တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးခ်ဳပ္ကိုယ္တုိင္ ဒေမာင္ေတာအၾကမ္းဖက္မႈမွာ လံုၿခံဳေရး အျပည့္အဝမေပးႏိုင္ခဲ့လုိ႔ ေဒသခံေတြကုိ ေတာင္းပန္ေၾကာင္းဒ စက္တင္ဘာ ၂၁ ရက္ေန႔က ထုတ္ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ မျဖစ္မေနထည့္တြက္ စဥ္းစားသြားရမွာက ံင်အသမငခေူ ဴနါေခပ လုိ႔ေခၚတဲ့ သမုိင္းရဲ႕ဆုိးေမြကုိ ဆက္ခံခဲ့ရတာေၾကာင့္ ရွင္းလုိ႔မဆံုးႏုိင္ေအာင္ ျဖစ္ေနတဲ့ ရခိုင္အေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လက္ရွိ ၿဴီ အစုိးရအေနနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ထိ ျပတ္သားႏိုင္မလဲဆုိတာနဲ႔ ျပည္သူေတြကုိယ္တုိင္က အစုိးရအေပၚ ဘယ္ေလာက္ထိ
တြန္းအားေပး ႏုိင္မလဲဆုိတဲ့ အခ်က္ကုိပါ။
အားလံုးသိၾကၿပီးျဖစ္တဲ့အတုိင္း ေခတ္အဆက္ဆက္ အစုိးရေခါင္း ေဆာင္ပုိင္းနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိသူေတြဟာ ကုိယ့္အာဏာမဲတစ္ျပားနဲ႔ အသျပာေငြ ရရွိေရးအတြက္ ခုိးဝင္ဘဂၤါလီေတြနဲ႔ နယ္စပ္မ်ဥ္းေတြကုိ လံုေလာက္ ထိေရာက္တဲ့ တင္းက်ပ္ေဆာင္ရြက္မႈေတြ မလုပ္ခဲ့ဘဲ ရခုိင္အေရးကုိ ဒီအတုိင္း ပစ္ထားခဲ့တယ္လို႔ ဆုိခ်င္ပါတယ္။
အစုိးရပိုင္းတာဝန္ရွိသူေတြဘက္ က ေမ့ေလ်ာ့ေပါ့ဆမႈေတြရွိေနခ်ိန္မွာ လူဦးေရေပါက္ကြဲမႈေတြျဖစ္ေနတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က ဘဂၤါလီေတြက
ရခုိင္ဘက္ကုိ အတားအဆီးမဲ့ ခုိးဝင္လာၿပီး ျပည္တြင္းျပည္ပႏိုင္ငံေရးအေျခအေန၊ ႏိုင္ငံတကာအသုိင္းအဝုိင္းရဲ႕
ပါဝင္စြက္ဖက္မႈ၊ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ တျခားႏိုင္ငံျပင္ပဇာတ္ေကာင္ ေတြ ပါဝင္လႈပ္ရွားမႈ၊ အားလံုးေပါင္းၿပီး ပုိမုိ႐ႈပ္ေထြးလာခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအတြက္ ရခိုင္အေရး အစိုးရအဆက္ဆက္မွာ တာဝန္မကင္းဘူးလို႔ ဆုိႏိုင္ၿပီး ဒီမုိကေရစီအစုိးရလက္ထက္ ေရာက္လာတဲ့ ဒီကေန႔အခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ NLDအစုိးရရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ရပ္တည္ခ်က္ဟာလည္း ရခိုင္အေရးအတြက္ အေရးႀကီးဆံုးအေန အထား ေရာက္လာခဲ့ပါၿပီ။
ဒီ ဘဂၤါလီအေရးျဖစ္ၿပီဆုိကတည္းက ႏိုင္ငံတကာက ေပးအပ္ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့ တဲ့ ဆုတံဆိပ္မ်ားနဲ႔ ႏုိဘယ္ဆုပိုင္ရွင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေပၚ ႏိုင္ငံ တကာ အသုိင္းအဝုိင္းရဲ႕ ဖိအားေပး၊ ေဝဖန္မႈေတြ ဘယ္ေလာက္ထိ
ျမင့္တက္ခဲ့တယ္ဆုိတာ အထူးေျပာစရာမ လုိေတာ့သလုိ ရခိုင္အေရးေၾကာင့္ NLD အစုိးရ ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ ဒီမုိ ကေရစီလမ္းေၾကာင္း ၾကန္႔ၾကာမႈ၊ အဟန္႔အတားျဖစ္ေစတဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့တယ္ ဆုိတာလည္း အားလံုးသိၾကပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ လက္ရွိအစုိးရတာဝန္ရွိသူေတြ ကုိ ပန္ၾကားလိုတာကေတာ့ ရခုိင္အေရးကိစၥမွာ ႏိုင္ငံတကာဖိအားေတြနဲ႔ ရခုိင္ျပည္သူေတြရဲ႕ ေသြးစက္ေတြကုိ အလဲအထပ္၊ အေလာင္းအစားမလုပ္ မိဖုိ႔ပါပဲ။
ဘဂၤါလီအၾကမ္းဖက္မႈေတြျဖစ္ခဲ့တုန္းက ရခိုင္ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦး ညီပုက အၾကမ္းဖက္ခံေဒသကုိ ရဟတ္ယာဥ္နဲ႔ ဆယ့္ငါးမိနစ္၊ မိနစ္ ၂ဝ ေလာက္ေရာက္သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အသက္နဲ႔ရင္းၿပီး ဒီေနရာကုိ လာခဲ့ရတာပါဒဆုိတဲ့စကားမ်ိဳး ေျပာခဲ့ဖူးတာ ရွိပါတယ္။ က်ီးလန္႔စာစား ေနရာ ေတြဆီက ေဒသခံတုိင္းရင္းသားေတြဆီ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးညီပု ခဏေလာက္ သြားေရာက္အားေပးတာေတာင္ အသက္နဲ႔လုၿပီး လာရတယ္လို႔ဆုိရင္ ဒီ ေနရာ ဒီရြာ ဒီေျမေတြမွာ အၾကမ္းဖက္ဘဂၤါလီေတြၾကား ေန႔စဥ္ ဘဝရွင္သန္ ေနရတဲ့ ေဒသခံေတြဆုိရင္ ဘယ္လို လုပ္ၾကမလဲ။
တိုင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္း ကုိယ္ခ်င္းစာၾကည့္ၾကဖို႔ပါ။
(၈)
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ျပည္သူေတြပါ။
ရခိုင္ရယ္ ဗမာရယ္မဟုတ္သလုိ ရွမ္းရယ္ မြန္ရယ္လည္း မျမင္ေစခ်င္ပါ ဘူး။ ဒီလိုပဲ ကုိယ့္တုိင္းရင္းသားအ ခ်င္းခ်င္း ကခ်င္ရယ္ ကယားရယ္ဆုိ ၿပီးလည္း မကြဲျပားေစခ်င္ပါဘူး။
ေနာက္တစ္ခု ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ျပည္ သူေတြဆုိတာ တစ္ခ်ိန္တုန္းက ပေဒ သရာဇ္ေတြ မဟုတ္သလုိ အာဏာရွင္ စနစ္ဆုိးမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ အၫြန္႔အဖူးေတြ ႐ုိက္ခ်ိဳးခံခဲ့ရ တာခ်င္းလည္း အတူတူပါပဲ။ ေခတ္စနစ္ဆုိးတစ္ခုေအာက္မွာ ရခိုင္ျပည္သူေတြ ဆင္းရဲက်ပ္တည္းမႈ၊ အဆင္မေျပမႈေတြနဲ႔ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတယ္ဆုိရင္ ျပည္မဘက္မွာရွိတဲ့ ေဝးလံေခါင္းပါးတဲ့ ေတာရြာေတြမွာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဗမာျပည္ သူေပါင္းမ်ားစြာဟာလည္း ဆင္းရဲက်ပ္တည္းမႈေတြ၊ မျပည့္စံုမႈေတြနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရင္ဆိုင္ျဖတ္သန္းေနရတုန္းပါပဲ။
ဒရခိုင္ၿပိဳရင္ ဗမာငုိရမယ္ဒဆုိတဲ့ စကား ရွိပါတယ္။ ခု ရခုိင္ျပည္မွာ အၾကမ္းဖက္ေတြ ဒုကၡေပးလို႔ ရခိုင္တုိင္းရင္းသားေတြ ငုိေနရေတာ့လည္း ဗမာ၊ ရွမ္း၊ ကရင္အားလံုး ရခုိင္ေတြနဲ႔ ထပ္တူ ဝမ္းနည္းနာက်င္ရတာပါပဲ။ ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ ရခိုင္ျပည္သူေတြကုိ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေတြ တတ္ႏုိင္သမွ်လည္း ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က် ကူညီေဖးမၾကပါ တယ္။
ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ေျမာက္ျမားစြာေသာ ဖိအားေပးထုိးႏွက္ခ်က္ေတြၾကား ေဒသခံရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ားစြာ ေျမစာပင္ျဖစ္ေနရတဲ့အေရးမွာ ကုိယ့္တိုင္း ရင္းသားေတြအခ်င္းခ်င္း အစုိးရ၊ တပ္ မေတာ္နဲ႔ ျပည္သူ ညီညီၫြတ္ၫြတ္ ဝိုင္းဝန္းတြန္းလွန္သြားဖို႔ပဲ ဆႏၵျပဳလုိက္ခ်င္ပါေတာ့တယ္။
မုိးေအာင္လင္းႏိုင္
(၂၀၁၇ ခု၊ ႏုိ၀င္ဘာလထုတ္ မဟာ၀ီရမဂၢဇင္း အမွတ္(၂၉)ပါ
မုိးေအာင္လင္းႏိုင္၏ ေဆာင္းပါးအား ဆရာေရနတ္သား၏ ဘာသာျပန္ႏွင့္တကြ ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးျခင္းျဖစ္သည္)