သတင္း

ရဟန္းအုိႏွင့္ ယာဥ္အုိ(၁)

ကြၽႏုပ္တုိ႔သာသနာေတာ္၌ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ပုံသ႑ာန္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖင့္ရပ္တည္ေနသည္ကုိ ေတြ႕ရ၏။ အခ်ဳိ႕က ပရိယတၲိအတြက္၊ အခ်ဳိ႕က ပဋိပတၲိအတြက္၊ အခ်ဳိ႕က သာသနာေရးအတြက္၊ အခ်ဳိ႕က လူမ်ဳိးေရး အတြက္၊ အခ်ဳိ႕က ကုိယ္က်ဳိးစီးပြားအတြက္၊ အခ်ဳိ႕က အမ်ားေကာင္းစားေရး အတြက္၊ အခ်ဳိ႕က သာသနာအတြက္လည္းမဟုတ္၊ လူမ်ဳိးအတြက္လည္း မဟုတ္၊ ဘယ္အတြက္ရပ္တည္ေနမွန္းပင္ မသိၾကေပ။ မိမိလက္ထက္၌ မိမိမစြမ္းေဆာင္ႏုိင္လွ်င္၊ အနာဂတ္အတြက္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္သူကုိေတာ့ ေမြးမထုတ္ႏုိင္ခဲ့လွ်င္ေတာင္မွ ေမြးစားထားခဲ့ဖုိ႔လုိေပသည္။ ထုိသုိ႔မဟုတ္ ေသာ ဆရာေတာ္မ်ားကုိ က်ႏုပ္ေတြ႕ႀကဳံခဲ့ရဖူးေလသည္။

“နယ္ပုိင္ဆရာေတာ္ႀကီး”

က်ႏုပ္သည္ ႐ြာႀကီးတစ္႐ြာသုိ႔ တရားေဟာၾကြခဲ့ဘူး၏။ ရထားလမ္းသာေပါက္ၿပီး ကားလမ္းမေပါက္ေသာ ႐ြာႀကီးျဖစ္၏။ ရထားသံလမ္း၏ ဝဲယာတြင္ တည္႐ွိ၏။ က်ႏုပ္တုိ႔ ရထားဆုိက္လွ်င္ပင္ ႐ြာ႐ွိဝတ္အသင္းမ်ား ဘူတာ႐ုံ၌ အသင့္ေစာင့္ႀကဳိေန သည္ကုိေတြ႕ရ၏။ က်ႏုပ္နားေနေသာေက်ာင္း၏ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္ ႀကီးမွာ အသားညိဳညိဳ၊ အရပ္အေမာင္းေကာင္းေကာင္း ရပ္ရည္ဥပဓိကလည္း ၾကည္ညဳိဖြယ္ေဆာင္လွ၏။ ေထရ္ႀကီးဝါႀကီးဆရာေတာ္ႀကီးျဖစ္၍ သက္ေတာ္ႏွင့္ ႐ြယ္ေတာ္အရပင္ အလြန္အမင္း ခန္႔ျငားလ်က္႐ွိေပသည္။ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ နား႐ြက္ႀကီးမ်ားမွာ ေ႐ွးေခတ္႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား၏ နား႐ြက္ေတာ္မ်ားအလား ႐ွည္လ်ား က်ယ္ျပန္႔ဖြံ႕ထြားလွ၏။ ၾကည္ညဳိဖြယ္ အတိပင္။ သုိ႔ေသာ္ ထုိေက်ာင္း၌ ကုိရင္မ႐ွိ၊ ဦးဇင္းမ႐ွိ၊ ေက်ာင္းသားကပၸိယ မ႐ွိ၍ စုံစမ္းၾကည့္ရာ ထုိဆရာေတာ္ႀကီးအေၾကာင္းကုိ ဤသုိ႔ သိ႐ွိခဲ့ရ ေပသည္။

အိမ္ေျခႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္႐ွိေသာ႐ြာႀကီး၌ သူတစ္ပါးတည္းတစ္ေက်ာင္း တည္းသာ ႐ွိေစလုိ၍ တျခားေက်ာင္းမ်ားေပၚလွ်င္ လက္မခံ၊ သက္ဆုိင္ရာသုိ႔ ကန္႔ကြက္စာတင္ကာ အျပင္းအထန္ကန္႔ကြက္ေလသည္။ ဆန္လွဴအသင္း မ်ားႏွင့္ တျခားနယ္လွည့္ဓမၼကထိကမ်ားလာလွ်င္လည္း ေက်ာင္းမွာ ေနာက္တစ္ႀကိမ္မတည္းႏုိင္ေအာင္ ပညာျပေလသည္။ တရားေဟာဆရာ ေတာ္ မ်ားမွာ ထုိ႐ြာသုိ႔ တရားေဟာၾကြရမွာေၾကာက္႐ြံ႕ေနၾကေလသည္။ အာဂႏၲဳ ရဟန္းမ်ားမေပ်ာ္ေအာင္၊ အၿမဲေနရဟန္းမ်ား မေပ်ာ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္မႈ ေၾကာင့္ တစ္႐ြာလုံး၏ အၾကည္ညဳိပ်က္မႈကုိ ခံေနရေလသည္။ ေက်ာင္းဝုိင္းႀကီးကက်ယ္ဝန္းေသာ္လည္း ေက်ာင္းေဆာင္မ်ားက က်ဲလွ၏။ ေဆာက္လက္စ ေက်ာင္းေဆာင္ႀကီးမွာလည္း အၿပီးမသတ္ႏုိင္ တုိးလုိ႔တန္းလန္းျဖစ္ေနသည္ ကုိေတြ႕ရေလသည္။ ထုိ႐ြာသူ/ရြာသားမ်ား သည္ ၿမဳိ႕ေပၚ႐ွိစာသင္တုိက္မ်ား၊ ရိပ္သာမ်ားသုိ႔သာ အသင္းအဖြဲ႕လုိက္ အလွဴသြားလုပ္ၾကေလသည္။ ထုိဆရာေတာ္ႀကီး၏ နည္းဗ်ဴဟာမွာ ေလာသကဇာတ္ေတာ္လာ အတိတ္ ဝတၴဳမွ အ႐ွင္တိႆမေထရ္၏ ဗ်ဴဟာမ်ဳိးပင္ျဖစ္ေလသည္။ ၄င္းကုိ တစ္႐ြာလုံးက နယ္ပုိင္ဆရာေတာ္ႀကီးဟု ေခၚေဝၚၾကေလ၏။ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္မ်ား သည္ ရပ္႐ြာအက်ဳိး၊ သာသနာ အက်ဳိးကုိ သယ္ပုိးထမ္း႐ြက္ရာ၌ ေ႐ွ႕ဆုံးကပါဝင္ထုိက္ပါလ်က္၊ ကုိယ္ကုိယ္တုိင္က အလုပ္မလုပ္ဘဲ တရားဓမၼႏွင့္ေအးေအး လူလူေနထုိင္လုိပါက အလုပ္မလုပ္လုိပါက အလုပ္လုပ္သူမ်ားကုိ လက္ကမ္း ႀကဳိဆုိရမည္ျဖစ္ပါလ်က္ ယခုကဲ့သုိ႔ ေနာက္ကားမ်ား ေက်ာ္မတက္ႏုိင္ေအာင္ လမ္းပိတ္ဆုိ႔ ေမာင္းႏွင္ေနေသာ ယာဥ္အုိႀကီးမ်ားလုိ အပုိင္စီး ခြထုိင္ေနသည္မွာ သာသနာအတြက္ အႏၲရာယ္ ႀကီးလွေပသည္။ တစ္႐ြာတစ္ေက်ာင္းစနစ္သည္ အလုပ္မလုပ္ေသာ၊ အလုပ္လုပ္သူမ်ား ဝင္မလာေအာင္ ႀကဳိတင္ပိတ္ဆုိ႔ထားေသာ နယ္ပုိင္ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္သာ ႏွစ္ပါးသြားေနရပါမူ ႐ြာမ်ားႏွစ္နာလွ ေပသည္။

“ေျမပုိင္ဆရာေတာ္ႀကီး”

က်ႏုပ္၏ မိတ္ေဆြ မုိးကုတ္ၿမဳိ႕ ဓမၼရံသီ ရိပ္သာမွ ဆရာေတာ္ဦးသုနႏၵသည္ မႏၲေလးၿမဳိ႕တြင္ ေက်ာင္းသားအ႐ြယ္ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ ယဥ္ေက်းမႈသင္တန္းေက်ာင္း ဖြင့္လွစ္လုိသည့္ ဆႏၵ႐ွိသည့္အေၾကာင္း က်ႏုပ္ဒကာ မုိးကုတ္ေ႐ႊဆုိင္ပုိင္႐ွင္ ကုိဝင္းေမာင္ကုိ မိန္႔ေတာ္မူေလသည္။ က်ႏုပ္ဒကာကုိဝင္းေမာင္ကလည္း ဆရာေတာ္အား ေထာက္ခံအားေပးရင္း ေက်ာင္းေျမေနရာ စုံစမ္းေပးေလသည္။ က်ႏုပ္ဒကာ ကုိဝင္းေမာင္၏ အိမ္အနီးနားတြင္ ေက်ာင္းဝင္းႀကီးတစ္ခု လစ္လပ္ေနသည္ ကုိ ေတြ႕ရေလသည္။ ေက်ာင္းဝင္းႀကီးမွာ သုံးေလးဧကေလာက္ပင္ က်ယ္ဝန္း ေလသည္။ ဝါးလုံးမ်ားျဖင့္ ဝင္းထရံကုိ ခပ္က်ဲက်ဲကာထားၿပီး သာသနာ့ အလံမ်ားစုိက္ထူထားေပသည္။ ထုိေက်ာင္းဝုိင္းပုိင္႐ွင္ဆရာေတာ္မွ က်ႏုပ္ ဒကာကုိဝင္းေမာင္ႏွင့္ ဆရာဒကာမ်ားအျဖစ္ ရင္ႏွီးကြၽမ္းဝင္၍ ကုိဝင္းေမာင္ က ထုိဆရာေတာ္အား ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ထုိဆရာေတာ္က ဝမ္းသာအားရပင္ အလုပ္လုပ္မည့္သူမ်ားျဖစ္၍ က်ႏုပ္တုိ႔ႏွင့္ေတြ႕ခ်င္ ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားသျဖင့္ က်ႏုပ္တုိ႔သြားၾကေလသည္။ ထုိဆရာေတာ္ႏွင့္ အလုပ္သေဘာေျပာၾကသည့္အခါ အလုပ္လုပ္မွာကုိ ႀကဳိဆုိေသာ္လည္း ေျမေနရာေပးလည္း မေပးႏုိင္ လွဴလည္းမလွဴႏုိင္ဟုဆုိေလသည္။ သူ၏ သေဘာမွာ သူ႔ဝင္းအတြင္း ေက်ာင္းလာေဆာက္၊ စခန္းလာဖြင့္ပါ သုိ႔ေသာ္ သူေက်ာင္းေဆာက္ႏုိင္သည့္အခါ ေက်ာင္းကုိဖ်က္၍ ျပန္ယူသြားရမည္ဟု ဆုိလုိေပသည္။ ထုိဆရာေတာ္မွာ စာသင္တုိက္လည္းမဟုတ္၊ ရိပ္သာလည္း မဟုတ္၊ ေခတ္မီအသုံးအေဆာင္ဇိမ္ခံပစၥည္းမ်ား ဆုိဖာမ်ားျဖင့္ တခမ္းတနား ေနေသာဆရာေတာ္ျဖစ္ေလသည္။ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ႏွင့္ လုပ္ငန္းသေဘာအရ ဆက္ဆံေနရ၍ ေက်ာင္းဝင္းရထားျခင္းျဖစ္ေလသည္။ သူ႔ေက်ာင္းေျမကုိ တန္ရာတန္ေၾကးေရာင္းလွ်င္လည္း က်ႏုပ္တုိ႔က ေပးမည္အမွန္ပင္။ ထုိသုိ႔ ေရာင္းခ်ျခင္းကုိ အျပစ္မျမင္သည့္အျပင္ ေက်းဇူးပင္ တင္ရေပဦးမည္။ မလွဴႏုိင္လွ်င္လည္း ေရာင္းသင့္ေပသည္။ မေရာင္းလွ်င္လည္း မဖိတ္ေခၚ သင့္ေပ။ က်ႏုပ္မွာ စကားေျပာရာ၌ မ်က္ႏွာပူ၍ အျပင္ထြက္ေနလုိက္ေပ သည္။ ေက်ာင္းဝင္းအက်ယ္ႀကီးသည္ သာသနာအတြက္ အမွန္တကယ္ အလုပ္လုပ္မည့္သူလက္ထဲသုိ႔ ေရာက္သြားလွ်င္ ေက်နပ္ပါသည္။ သုိ႔မဟုတ္ လွ်င္မူ သာသနာအတြက္ ေျမပုပ္ေျမေဆြးျဖစ္ေနမည္ကုိ စုိးရိမ္ေနပါေပ သည္။ ကုိယ္လည္း မလုပ္ႏုိင္ လုပ္မည့္သူမ်ားကုိလည္း မေဝမွ်ႏုိင္ ျဖစ္ေန ႐ွာသည့္ ေျမပုိင္ဆရာေတာ္ႀကီးပါတကား။

“မဟာယာနထူေထာင္ေနသူမ်ား”

က်ႏုပ္မစုိးရိမ္နာယကဘုန္း ႀကီးျဖစ္ခါစကျဖစ္သည္။ ဆြမ္းခံၾကြစဥ္ တစ္ေန႔တြင္ ဆြမ္းဒကာႀကီးႏွင့္ စကားေကာင္းေန၏။ ထုိစဥ္ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး တုိက္ထဲၾကြလာသည္ကုိ ေတြ႕လုိက္ရ၏။ ထုိရဟန္းေတာ္သည္ ကတၲီပါၿခဳံထည္ အနီေရာင္ၿခဳံၿပီး ေကာင္တာ႐ွိ ဆြမ္းဒကာႀကီး၏ သမီးထုိင္သည့္စားပြဲသုိ႔ တန္းၾကြလာ၏။ ဆြမ္းဒကာမမွာ ႐ုတ္တရက္ႀကီးျဖစ္ေန၍ ေၾကာင္အန္းအန္းႏွင့္ မွင္သက္မိေန၏။ ၿပီးမွေနရာဖယ္ေပးၿပီး မတ္တပ္ရပ္ေနေလ၏။ ထုိရဟန္း ေတာ္က လက္ထဲမွာ အသင့္ယူလာေသာ အရာဝတၴဳမ်ားကုိ ထုတ္ျပေနေလ သည္။ ဆြမ္းဒကာမမွာ ႏွာေခါင္း႐ႈံ႕ေနေလ၏။ ထုိ႔ေနာက္ ရဟန္းေတာ္က ဘာေျပာသည္မသိ၊ ဆြမ္းဒကာမက က်ႏုပ္ႏွင့္စကားေျပာေနေသာ သူမ၏ ဖခင္ကုိ လွမ္းေခၚေလေတာ့သည္။ ဆြမ္းဒကာႀကီးမွာ ထုိသူတုိ႔ဘက္သုိ႔ ေက်ာေပးထား၍ ဘာမွ်မသိမျမင္႐ွာေပ။ အေျခအေနရိပ္စားမိေသာ က်ႏုပ္က ဆြမ္းဒကာႀကီးအား ထုိရဟန္းေတာ္ကုိ က်ႏုပ္ထံသုိ႔ ပင့္ခဲ့ဖုိ႔ရန္ မွာလုိက္ေလသည္။ ထုိဆရာေတာ္ၾကြလာသည့္အခါ ကတၲီပါၿခဳံထည္ ကလည္း အနီေရာင္ျဖစ္၍ အေရာင္ေတာက္ပေန၏။ ဝတ္ဆင္ထားေသာ သကၤန္းမ်ားမွာလည္း သစ္သစ္လြင္လြင္ခ်ည္းပင္။ သက္ေတာ္(၃၅)ရဟန္း သိကၡာ(၄)ဝါရၿပီဆုိ၏။ က်ႏုပ္က ဆန္ျပဳတ္ကပ္ၾကပါရန္ တုိက္တြန္းလုိက္ သည့္အခါ ဆြမ္းဒကာႀကီးက ႐ုိေသစြာျဖင့္ ႏြားႏုိ႔ဆန္ျပဳတ္ ကပ္႐ွာ၏။ အက်ဳိးအေၾကာင္းေမးၾကည့္သည့္အခါ ရန္ကုန္ကျဖစ္ေၾကာင္း၊ အလွဴခံလာ ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းေဆာက္လက္စ အၿပီးမသတ္ႏုိင္၍ ေငြလုိအပ္ေန ေၾကာင္း ေျပာျပေနသည္။ ၿပီးလွ်င္ အသင့္ယူလာေသာ သာသနာဝင္ မွတ္တမ္းႏွင့္ ေက်ာင္းေဆာင္ဓာတ္ပုံမ်ားကုိျပေလသည္။ က်ႏုပ္က တစ္အိမ္ဝင္ တစ္အိမ္ထြက္ အလွဴခံျခင္းကုိ လူေတြက အထင္ေသးေၾကာင္း တကယ့္လုိအပ္သည္မွန္လွ်င္ ၿမဳိ႕နယ္သံဃနာယက အဆင့္ဆင့္ထံမွ ေထာက္ခံခ်က္ယူၿပီး အလွဴခံဌာနဖြင့္လုိကဖြင့္၊ မဖြင့္လုိက ကားငွားၿပီး အသံခ်ဲ႕စက္ျဖင့္ အလွဴခံေစလုိေၾကာင္း ေျပာျပလုိက္ပါသည္။ ထုိရဟန္း ေတာ္လည္း ဆြမ္းဒကာကပ္ေသာ ဆန္ျပဳတ္၊ အေၾကာ္ စသည့္ ခဲဖြယ္တုိ႔ကုိ ၿမိန္ရည္ယွက္ရည္ ဘုဥ္းေပးၿပီး ျပန္ၾကြသြားေပသည္။ ဆြမ္းဒကာႀကီးမွာ ေက်ာင္းဒကာ၊ ရဟန္းဒကာလည္းျဖစ္ ဘုရားေဂါပကလည္းျဖစ္၊ ပရိယတၲိ သာသနဟိတအသင္းႀကီး၏ သင္းမ လူႀကီးလည္းျဖစ္၍ အသံေဖာင္ေဖာင္ ျဖင့္ ရန္ေထာင္လုိစိတ္မ႐ွိေပ၊ သုိ႔ျဖစ္ေစကာမူ သည္လုိ အလွဴခံမ်ဳိးကုိေတာ့ စက္ဆုပ္႐ြံ႐ွာသည္မွာ အမွန္ပင္။

တုိးခ်ဲ႕ရပ္ကြက္မ်ား၌ ေက်ာင္းေျမဝယ္၍လြယ္ကူသျဖင့္ ေက်ာင္းေထာင္လုိ ေသာရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ႐ွိစုမဲ့စုေလးမ်ား ထုခြဲ၍ လည္းေကာင္း၊ ေက်း႐ြာမ်ား ၿမဳိ႕ျပမ်ားသုိ႔ အလွဴခံ၍လည္းေကာင္း၊ သူ႔ထက္ငါဦးရာ စနစ္ျဖင့္ ေက်ာင္းေထာင္လာသည္ကုိေတြ႕ရေပသည္။ စာသင္တုိက္ဖြင့္လုိ၊ ရိပ္သာဖြင့္လုိ၊ သာသနာအတြက္ အလုပ္လုပ္လုိ၍ မဟုတ္ဘဲ ကုိယ့္ေက်ာင္းကုိယ္ကန္ျဖင့္ တစ္သီးတစ္သန္႔ ရပ္တည္လုိသည္ ေတာထြက္ရ ဟန္းေတာ္မ်ားက မ်ားေပသည္။ ၄င္းတုိ႔၏ ရပ္တည္မႈမွာ သာသနာအတြက္ ရပ္တည္ျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ၊ ဇိမ္ယဇ္ျခင္း၊ စည္းစိမ္ခံျခင္း၊ မဟာယာန ပုံစံခ်ဳိး လုိျခင္းျဖင့္သာ ရပ္တည္ေနသည္ကုိ ေတြ႕ရေပသည္။ ဆြမ္းခံၾကြမည္ ဆြမ္းစားၾကြမည္၊ စာေရးတံမဲအလွဴခံၾကြမည္၊ တီဗီၾကည့္မည္၊ ေဘာလုံးပြဲ ၾကည့္မည္၊ ဗီဒီယုိၾကည့္မည္၊ ခ်ဲတြက္မည္၊ ခ်ဲဂဏန္းေပးမည္၊ ဧည့္သည္ေမြး မည္၊ လုိအပ္လွ်င္ ဘုရားဖူးလုိက္ပုိ႔မည္၊ ရပ္ေဝး အလွဴခံ ၾကြမည္၊ သူ႔အတြက္ ေတာ့ ဘုရားဝတ္တက္ေကာင္းတက္မည္၊ ပုတီးစိပ္ ေကာင္းစိပ္မည္၊ ပရိတ္ရြတ္ေကာင္းရြတ္မည္၊ သည္မွ်သာျဖစ္သည္။ သည္ထက္ပုိသူမ်ားလည္း ႐ွိေသးသည္။ အၿမဲေန ဧည့္သည္မ်ား ေမြးျမဴထားၿပီး တိတ္တိတ္ပုန္း ႏွစ္ပါးသြားေန၊ သိကၡာအတြက္မရပ္တည္၊ ရိကၡာ အတြက္ရပ္တည္ေနၿပီး ဝိဇၨာဥာဏ္မဲ့စြာျဖင့္ လိပ္ျပာမသန္႔ေသာ သာသနာကုိ ထူေထာင္ေနသူမ်ား ျဖစ္ပါ၏။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပမည္။)
ဝီရသူ(မစုိးရိမ္)
(မဟာဝီရ အမွတ္(၂၄) ၁၃၇၉ ခု၊ နယုန္လ၊ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဇြန္လထုတ္ပါ ေဆာင္းပါးအား ကူးယူေဖာ္ျပသည္။)