သတင္း

ရဟန္းအုိႏွင့္ ယာဥ္အုိ(၂)

“မ်ဳိးဆက္သစ္တုိ႔ တုိးတက္ရစ္ဖုိ႔”

က်ႏုပ္တုိ႔သာသနာ၌ အရည္ အခ်င္း႐ွိေသာ အနာဂတ္၏ မ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္ ရဟန္းပ်ဳိမ်ားကုိ ေနရာေပးသည့္အေလ့အထ အစဥ္အလာသည္ ဘုရားလက္ထက္ကပင္ ႐ွိခဲ့ေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေဆြမ်ဳိးေတာ္စပ္ေသာ ႐ွင္ႀကီးေဒဝဒတ္ ကုိလည္း အဂၢသာဝကရာထူး မခ်ီးေျမွာက္ခဲ့၊ အသက္ႀကီးသည့္ ေထရ္ႀကီး ဝါႀကီး အညာသိေကာ႑ညမေထရ္ႀကီးကုိလည္း လက္ဝဲရံ၊ လက်ၤာရံေနရာ မေပးခဲ့ေပ။ အရည္အခ်င္းႏွင့္ ထုိက္တန္ေသာ ေနရာမ်ဳိးမွာ အရည္အခ်င္း ႐ွိသူသာ ေဆာင္႐ြက္ေစလုိေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔ ေဆာင္႐ြက္ႏုိင္ပါမွ သာ တစ္စထက္တစ္စ တုိးတက္လာမည္ျဖစ္ေပ၏။ အညာသိေက႑ည မေထရ္ႀကီးသည္၊ ႐ွင္သာရိပုၾတာ၊ ႐ွင္ေမာဂၢလာန္တုိ႔ထက္ ဝါႀကီးေသာ္ လည္း အခမ္းအနားမ်ား၌ ေနရာမရ႐ွာေပ၊ ဗုဒၶျမတ္စြာက ေ႐ွ႕ဆုံးကထုိင္ ေတာ္မူၿပီး၊ ႐ွင္သာရိပုၾတာကုိ လက်ၤာ၌လည္းေကာင္း၊ ႐ွင္ေမာဂၢလာန္ကုိ လက္ဝဲ၌လည္းေကာင္း ေနရာေပးေတာ္မူေပသည္။ အညာသိေကာ႑ည မေထရ္ႀကီးကုိကား ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ေနာက္ေက်ာတည့္တည့္မွာသာ ေနရာေပး ေလသည္။ ထုိအခါ အဂၢသာဝကမ်ားက ႐ွင္ေကာ႑ညမေထရ္ႀကီးကုိ အားတုံ႔အားနာျဖစ္ေလ့႐ွိၾကေပသည္။ ထုိအျခင္းအရာကုိသိေသာ မေထရ္ ႀကီးက အဂၢသာဝကႏွစ္ပါးကုိ ငဲ့ညွာၿပီး ဟိမဝႏၲာေတာထဲမွာ တစ္ပါးတည္း ဧကစာရီေနလ်က္ ဇာတ္ျမွဳပ္သြားေပေတာ့သည္။

က်ႏုပ္တုိ႔သာသနာ၌လည္း စာခ်၊ ေက်ာင္းထုိင္၊ နာယက၊ တုိက္အုပ္၊ တုိက္ၾကပ္စသည့္ေနရာ အဆင့္ဆင့္အတြက္ အရည္အခ်င္း႐ွိေသာ ပိဋကတ္ပညာ႐ွင္ မ်ဳိးဆက္သစ္မ်ားကုိ လက္ဆင့္ကမ္းေနရာေပးၾကဖုိ႔ လုိေပသည္။ သုိ႔မွသာ စာသင္တုိက္ပ်က္မ်ား၊ အရပ္ၾကမ္းပုိးမ်ား မတုိးပြားမွာ ျဖစ္ေလသည္။ သာသနာ၏ တန္ခုိးအ႐ွိန္အဝါမ်ား တုိးသည္ထက္ တုိးပြား လာမွာျဖစ္ေပသည္။ ထုိသုိ႔အရည္အခ်င္းကုိၾကည့္ၿပီး လူႀကီးခန္႔ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အသက္အ႐ြယ္၊ ေငြေၾကးဥစၥာ သဘာလုပ္သက္တုိ႔ကုိၾကည့္ၿပီး လူႀကီးတင္မိ သည့္အတြက္ တစ္ခ်ဳိ႕စာသင္တုိက္ႀကီးမ်ားမွာ တိပိဋကဓရမ်ား၊ အဘိဝံသမ်ား ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္ေသာ အစဥ္အလာမ်ား ရပ္ဆုိင္သြားၿပီး၊ မသမာသည့္နည္းျဖင့္ ေနရာလုၾကသည့္ ေခြးအ သာသနာတုိးပြား လာေလသည္။ ထုိအခါ စာတတ္ေပတတ္ရဟန္းသံဃာမ်ား ေဘးေရာက္ သြားၾကေလသည္။ ေဘးမေရာက္ေသာ္လည္း တိပိဋကလုပ္ရမွာလုိလုိ ရိပ္သာဆရာလုပ္ရမွာလုိလုိ ဟုိမေရာက္ သည္မေရာက္ျဖစ္ကုန္ၾကေတာ့ ေလသည္။ ၿမဳိ႕ႀကီးမ်ားတြင္ ေက်ာင္းမဲ့ အလုပ္မဲ့ ဓမၼာစရိယဘြဲ႕ရ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေတာင္လုိပုံေနေလသည္။ ၄င္းတုိ႔သည္ စာသင္တုိက္ႀကီး မ်ားမွာလည္း ေနရာမရ၊ ၄င္းတုိ႔ကလည္း ေက်းလက္မျပန္ခ်င္ျဖင့္ ေသာင္မတင္ ေရမက် ျဖစ္ေနရေလသည္။ စာတတ္ေပတတ္ က်မ္းဂန္တတ္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေရာက္လာမွာေၾကာက္႐ြံ႕ေသာ ရိပ္သာဆရာမ်ားကလည္း ၄င္းတုိ႔ကုိလက္မခံၾကေပ။ ထုိရိပ္သာမ်ားကုိၾကည့္လွ်င္လည္း ေတာထြက္ရဟန္းအုိႀကီးမ်ားႏွင့္ လူပုဂၢဳိလ္ကမၼ႒ာန္းဆရာမ်ား ဦးေဆာင္ေန သည္ကုိ ေတြ႕ရေပလိမ့္မည္။ တစ္ခ်ဳိ႕ စာေပပိဋကတ္ က်မ္းဂန္တတ္သည့္ စာခ်အေက်ာ္အေမာ္ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကလည္း သာသနာ့မ်က္ႏွာကုိ မၾကည့္ ေဆြးမ်ဳိးမ်က္ႏွာကုိၾကည့္ကာ စာမတတ္သူမ်ားကုိ ေက်ာင္းလႊဲခဲ့ သည္ကုိ ေတြ႕ရေပသည္။ ဤအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ သာသနာ့မ်ဳိးဆက္သစ္ မ်ား မတုိးတက္ႏုိင္ျဖစ္ေနရေလသည္။

“ယာဥ္အုိႏွင့္ ယာဥ္ပ်ဳိ”

အခ်ဳိ႕ယာဥ္အုိႀကီးမ်ားသည္ ေမာ္ဒယ္ ကေ႐ွးက်ေနသည့္အျပင္ အင္ဂ်င္ကပါ ေခတ္မမီေတာ့၍၊ ေခတ္မီေမာ္ဒယ္ သစ္ အင္ဂ်င္သစ္ကားမ်ားကုိ မယွဥ္ႏုိင္ေတာ့ေပ၊ တစ္ခ်ဳိ႕ယာဥ္အုိႀကီးမ်ားမွာ ကုိယ္ကလည္း မစြမ္းႏုိင္၊ စြမ္းႏုိင္သူကုိလည္း ေက်ာ္တက္ဖုိ႔ လမ္းမေပးႏုိင္ဘဲ ကန္႔လန္႔ခံ ခြေမာင္းေနသည္ကုိ ေတြ႔ရေပသည္။ လမ္းေၾကာပိတ္ဆုိ႔သည့္ ယာဥ္အုိႀကီးမ်ားျဖစ္ေလ၏။ ၿမဳိ႕ျပအတြက္ အႏၲရာယ္ႀကီးေသာ ယာဥ္အုိ ယာဥ္ေမာင္းႀကီးမ်ားျဖစ္ၾက၏။
သာသနာ့အစဥ္အလာကုိ သာသနာ့ဝန္ထမ္းမ်ားကမွ မလုိက္နာ ႏုိင္လွ်င္၊ ဘုရားအစဥ္အလာကုိ ဘုရားသားေတာ္မ်ားကမွ မလုိက္နာႏုိင္လွ်င္ ရဟန္းအုိႏွင့္ေက်ာင္းအုိႀကီးမ်ားသည္ ယာဥ္အုိႀကီးမ်ားသဖြယ္ သာသနာကုိ အႏၲရာယ္ျပဳလာႏုိင္ေပသည္။ ဤျပႆနာမ်ဳိး၌ ရဟန္းေတာ္မ်ားသာမကဘဲ ေက်ာင္းဒကာမ်ားမွာလည္း တာဝန္႐ွိေပသည္။ ေက်ာင္းဒကာမ်ားက မိမိေက်ာင္း၏ အနာဂတ္အတြက္ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္ကုိ ေလွ်ာက္ထား ရမည္၊ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္က ေ႐ြးခ်ယ္ထားမႈမ႐ွိလွ်င္ စိတ္တုိင္းက် ေ႐ြးခ်ယ္ရမည္၊ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္က ေ႐ြးခ်ယ္ထားသူ႐ွိလွ်င္ ယူရမည္။ အေရအတြက္ကုိ အဓိကမထားဘဲ အရည္အခ်င္းကုိ အဓိကထားရမည္၊ ဘြဲ႕တံဆိပ္ကုိ အဓိကမထားဘဲ လုပ္ရည္ကုိင္ရည္ႏွင့္ စြမ္းေဆာင္မႈကုိ အဓိက ထားရမည္။ လုိအပ္လွ်င္ ဆရာျဖစ္သူက သာသနာ့အေမြေပးဖုိ႔ တပည့္မ်ား ကုိ ပညာသင္ေစလႊတ္ရမည္၊ ဒကာျဖစ္သူက ထုိစာသင္သားကုိ ေထာက္ပံ့ ရမည္၊ ဤသုိ႔ဆုိလွ်င္ ယာဥ္အုိႀကီးမ်ားပါးသည္ထက္ပါး၊ ႐ွားသည့္ထက္႐ွား ၿပီး သာသနာေတာ္ႀကီးသည္လည္း ၿမဳိ႕လုံးကြၽတ္၊ ႐ြာလုံးကြၽတ္ စည္ပင္ ဖြံ႕ၿဖဳိးလာေပလိမ့္မည္။ ထုိအခါ အလ်င္ဦးဆုံး ၾကည္ႏူးရမည့္သူမွာ ထုိဆရာႏွင့္ ထုိဒကာပင္ ျဖစ္ေလသည္။

“ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဂဟာမ်ား”

တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းေတာ္မ်ားမွာ ေ႐ွးဆရာ အဆက္ဆက္က ခက္ခဲစြာ ထူေထာင္ခဲ့ၾကၿပီး သာသနာျပဳခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေနာက္ဆရာမ်ားလက္ထက္ တြင္ စာအံသံဆိတ္သုဥ္းလာၾကသည္ကုိ ေတြ႕ရ ေပသည္။ ေက်ာင္းဆရာမ တစ္ေယာက္သည္ ႐ြာဘုန္းႀကီး၏ တာဝန္ေပးခ်က္ အရ ကုိရင္အပ္ရန္ ေက်ာင္းလုိက္႐ွာေလသည္။ ေက်ာင္းအမ်ားစုမွာ စာအံသံမၾကားရ၍ ဘယ္ေက်ာင္းကုိ ဘယ္လုိအပ္ရမွန္းပင္ မသိ႐ွာေပ။ ေနာက္ဆုံးစာအံသံၾကား ေသာ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကိုေတြ႔၍ အရဲစြန္႔ေလွ်ာက္ထားခဲ့ရေလသည္။ ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးတစ္ခုလုံးမွာမွ စာအံေသာေက်ာင္းေဆာင္တစ္ခုကုိသာ ေတြ႕ခဲ့ရသည္မွာ သာသနာအတြက္ ႐ွက္စရာအတိျဖစ္ေပသည္။

နယ္မွ သူေဌးတစ္ေယာက္သည္ မႏၲေလးေရာက္တုိင္း ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္း၌သာတည္းေလသည္။ သူတည္းေသာေက်ာင္းမွာ သူေဌးကေတာ္၏ ဘႀကီးေတာ္ေက်ာင္းျဖစ္ေလသည္။ ကုသုိလ္လည္းရသည္၊ ဘႀကီးေတာ္ကုိ လည္းေထာက္ပံ့ၿပီး၊ ျပဳစုၿပီးသားျဖစ္သည္၊ တည္းခုိခန္းထက္လည္း ေနရတာ လြတ္လပ္သည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ တည္းခုိးခန္း၌ မတည္းဘဲ ေက်ာင္းမွာတည္းျခင္း ျဖစ္၏။ သုိ႔ေသာ္ သူတည္းေသာေက်ာင္းမွာ ဓုရဝိမုတ္(အလုပ္လက္မဲ့) ေက်ာင္းျဖစ္ေန၍ စိတ္မခ်မ္းသာ႐ွာေပ။ သုိ႔ျဖစ္၍ သူေဌးကေတာ္အား ဤသုိ႔အၿမဲဆုိေလသည္။ ” ႐ွင္မေရ တျခားေက်ာင္းတုိက္ေတြမွာေတာ့ စာအံသံေတြ ဘဝဂ္ညံလုိ႔ ၾကည္ညိဳစရာေကာင္းပါဘိ၊ ႐ွင္မ ဘဘုန္းေက်ာင္း ကျဖင့္ ဘဘုန္းေလလည္သံပဲ ၾကားရပါလား” ဟူ၏။

က်ႏုပ္ႏွင့္ က်ႏုပ္ဒကာတုိ႔သည္ အႀကံအစည္တစ္ခုျဖင့္ ဗလီႏွင့္နီးေသာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတစ္ခုကုိ စည္း႐ုံးခဲ့ဖူး၏။ အဇ္ေန႔မ်ားတြင္ ႏြားသတ္သည့္ ျမင္ကြင္းကုိ ကင္မရာျဖင့္ ဆြဲ႐ုိက္လုိ၍ အႀကဳိညတြင္ တပည့္တစ္ပါးကုိ ညအိပ္ေစလႊတ္ခဲ့ေလ၏။ ထုိေက်ာင္းတုိက္သည္ ၿမဳိ႕ျပေနရာ အခ်က္အခ်ာ က်ၿပီး ေက်ာင္းဝင္းလည္းက်ယ္၊ ေက်ာင္းေဆာင္ေတြလည္းမ်ားေသာ ေက်ာင္းတုိက္ျဖစ္ေလသည္။ တပည့္ေလးတစ္ပါးက ညအိပ္သည့္အခါ ျခင္ေထာင္အပုိမ႐ွိလုိ႔ဟုဆုိကာ ျပန္လႊတ္လုိက္ေပသည္။ ထုိအခါ က်ႏုပ္က ဒကာ ဤသုိ႔မွတ္ခ်က္ခ်ေလသည္။ ”ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးတစ္ခုလုံးျဖစ္ပါလ်က္ အာဂႏၲဳတစ္ပါးစာေတာင္ အိပ္စရာမ႐ွိတာ အလုပ္မလုပ္ၾကလုိ႔ေနမွာ” ဟုျဖစ္ေလ၏။ သာသနာအတြက္ အလုပ္မလုပ္လုိဘဲ ေအးေအးေဆးေဆး ေနၾကလုိသူမ်ားအတြက္ လာဘ္လာဘမ်ားလည္း ေအးေဆးသြားၾကေပ သည္။ အလုပ္လက္မဲ့ေက်ာင္းအမ်ားစုမွာ ဧည့္သည္အာဂႏၲဳေရာက္လာလုိ႔မွ တည္ခင္းဧည့္ခံစရာ စားစရာအပုိမ႐ွိ၊ ကုိယ့္အတြက္ေတာင္ အႏုိင္ႏုိင္ ဟူသည့္ေက်ာင္းမ်ားျဖစ္ေနေလသည္။ ဧည့္သည္က လွဴလွ်င္လွဴ ခ်က္ျပဳတ္ကပ္လွ်င္ကပ္၊ မလွဴ မကပ္လွ်င္ ဆြမ္းငတ္မည့္အေနအထားမ်ဳိး ႐ွိၾကေလ၏။

ထုိသူတုိ႔၏ ေက်ာင္းမ်ားသည္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႏွင့္မတူ၊ အလုပ္လက္မဲ့ တုိ႔၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဂဟာမ်ားႏွင့္သာ တူေလသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆုိေသာ္ လည္း ဗုဒၶဓမၼျဖင့္ တကယ့္ကုိ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနသည့္ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ်ဳိးမဟုတ္ေပ၊ ဆူဆူၿငံၿငံ စာအံသံမၾကားရသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မ်ဳိး၊ တရားဓမၼ နားဝမွာ မၾကားရႏုိင္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ်ဳိးျဖစ္ေလ၏။

ႏုိင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယကႏွင့္ သာသနာေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ ထုိကဲ့သုိ႔ နည္းမ်ဳိးစုံျဖင့္ ျဖစ္သလုိ ေက်ာင္းထုိင္ေနၾကေသာ ဓုရဝိမုတ္ (အလုပ္ လက္မဲ့)ေက်ာင္းမ်ား တုိးပြားမလာေရး၊ ေလ်ာ့က်သြားေရး၊ အလ်ဥ္းပေပ်ာက္ ေရးမ်ားအတြက္ နည္းလမ္းတက် ေဆာင္႐ြက္သင့္လွေပၿပီ။ ဒုစ႐ုိက္မ်ဳိးစုံ က်ဴးလြန္သူမ်ားကုိ ၾကည့္လွ်င္ ထုိေက်ာင္းတုိက္မ်ားက ျဖစ္ေနေလသည္။ သာသနာ့အညစ္အေၾကး သာသနာ့အမႈိက္ပုံမ်ားဟု ေခၚဆုိႏုိင္ေလ၏။

ေက်ာင္းထုိင္အဂၤါရပ္ႏွင့္ မညီေသာအရည္အခ်င္းမဲ့ ေက်ာင္းထုိင္မ်ား ကုိ ဖယ္႐ွားရမည္၊ စာေမးပြဲဝင္မည့္ ရဟန္းသံဃာမ်ား လုံးဝမ႐ွိသည့္ ေက်ာင္းမ်ားကုိ စီမံကိန္းတစ္ရပ္ေရးဆြဲရမည္။ စီမံခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ ေဆာင္႐ြက္ရမည္။ ဒုစ႐ုိက္က်ဴးလြန္ရာ၌ ေက်ာ္ေဇာမႈႀကီးေသာေက်ာင္း မ်ားကုိ ခ်ိပ္ပိတ္သင့္ကပိတ္ရမည္။ အတနး္ေက်ာင္းဖြင့္သင့္က ဖြင့္ရမည္၊ အရည္အခ်င္း႐ွိသည့္ စာခ်ဆရာေတာ္မ်ားကုိ ပင့္ေဆာင္ေက်ာင္းထုိင္ ေစရမည္။ ဤသုိ႔ဆုိလွ်င္ က်ႏုပ္တုိ႔ သာသနာသည္ ၾကယ္စင္မ်ားဝန္ရံခေန သည့္ ေငြလမင္းႀကီးသဖြယ္ တင့္တယ္လွပေနေပလိမ့္မည္။ သန္႔႐ွင္း ဝင္းပ ေနေပလိမ့္မည္။ သူတပါးရဲ႕ အကဲ့ရဲ႕မွာ လြတ္ေျမာက္ႏုိင္ေပလိမ့္မည္။

ဝီရသူ(မစုိးရိမ္)
(မဟာဝီရ အမွတ္(၂၄) ၁၃၇၉ ခု၊ နယုန္လ၊ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဇြန္လထုတ္ပါ ေဆာင္းပါးအား ကူးယူေဖာ္ျပသည္။)