(က်စြာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ေထရုပၸတၱိစာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၈၁ခုႏွစ္ ေမလမွာ ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့စာအုပ္ပါ။ စာအုပ္ပါမိတ္ဆက္စကားအရ က်စြာဆရာေတာ္ႀကီးအေၾကာင္းကုိ အခန္းခြဲၿပီး စာတန္းျပဳစုထားတာပါ။ အခန္း(၆)ခန္းရွိၿပီး အခုတင္ျပမည့္အခန္းကေတာ့ အခန္း(၃) “ေရႊမ်က္မွန္ ဦးဝိဇယ၏ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး လုပ္ရပ္ႏွင့္ ဝံသာႏုရကၡိတ တရားမ်ားစာတန္း” ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ဦးပုညာနႏၵာဘိဝံသ ျပဳစုထားတာပါ။
အခုေခတ္ႏွင့္တုိက္ဆုိင္ေနလုိ႔ ျပန္လည္ တင္ျပျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ တုိ႔ပုိင္နက္ေတြကုိ အဓမၼသိမ္းယူတာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့- အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ တုိ႔တေတြကုိဒုကၡေပးေနတာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့ – အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ တုိ႔လူမ်ဳိးေတြကုိ ႏွိပ္စက္ေနတာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့ – အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ ဒုိ႔ရန္သူအစစ္ေတြဟာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့ – အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ ဒုိ႔မေၾကာက္ရမွာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့ – အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ကုိေၾကာက္ေသးလား ပရိသတ္ႀကီး – မေၾကာက္ဘူး မေၾကာက္ဘူး(စာ-၁၁၈)
အမ်ဳိးသားေရးလုပ္ရင္ ဘုန္းႀကီးအခ်င္းခ်င္း အျမင္မၾကည္ခ်င္ဘူး၊ လူေတြက ႏွာေခါင္းရႈံ႕တယ္ စတာေတြပါဝင္တဲ့ ဒု႒ဂါမဏိအေၾကာင္းလည္း ပါပါတယ္။ အခန္းဆက္တင္ျပေပးပါ့မယ္။
ဝီရသူ(မစုိးရိမ္)
22.11.2017
PM 10:16
========================================================
“စဥ့္ကူးနယ္အခြန္မႈ”
ဆုိခဲ့ၿပီး ျမစ္ငယ္မႈႏွင့္မေရွးမေႏွာင္းပင္ စဥ့္ကူးနယ္၌ အစုိးရက တႀကိမ္တည္းႏွင့္ အၿပီးေတာင္းရမည္ဟု အခြန္ေတာင္းမိန္႔ခ်သည္။ လူထုက ႏွစ္ရစ္ထား၍ ေတာင္းမွေပးႏုိင္မည္ဟု အေရးဆုိသည္။
လူထုက ဝံသာႏုအစည္းအေဝးပြဲမ်ားျပဳလုပ္ၿပီးလွ်င္ ဒီၿမဳိ႕အုပ္ႏွင့္ ဒီသူႀကီးအခြန္ေတာင္းက မေပးရန္ဟု အရြဲ႕တုိက္၍ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်သည္။ မႏၲေလးအေရးပုိင္က အသင္းလူႀကီးမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးလုိ၍ မႏၲေလးသုိ႔ လာေစလုိေၾကာင္း အေၾကာင္းၾကားသည္။
သာမဂၢီဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားက ေၾကာ့ေၾကာ့ေမာ့ေမာ့ဝတ္ဆင္၍ မသြားရန္၊ ေတာသားပုံက်က် ဆင္းရဲသားၿပီၿပီ ဝတ္ဆင္သြားၾကရန္ႏွင့္ ဒီၿမဳိ႕ုအုပ္ ဒီသူႀကီးေတာင္းလွ်င္ မေပးရန္ဟု မဆုံးျဖတ္ပါဟု ေျဖဆုိရန္ သင္ၾကားေပးလုိက္သည္။
အေရးပုိင္ကား ဆက္ဆံရာ၌ လိမၼာပါးနပ္ေသာပုဂၢဳိလ္ျဖစ္သည္။ အသင္းသားမ်ား ေရာက္ရွိလာလွ်င္ ကုလားထုိင္ပၚထုိင္ၾကရန္ ညႊန္ၾကားေလသည္။ တခ်ဳိ႕က ဘုရားထူးမိေသာအခါ ခင္ဗ်ားက ဝံသာႏုထင္တယ္ဟု ရယ္ဘြယ္ေျပာသည္။ (ထုိအခါတုန္းက ဝံသာႏုမ်ားက ဘုရားမထူးရ၊ လက္အုပ္မခ်ီရ၊ ဒူးမတုပ္ရဟု ပညတ္ထားေလသည္။)
ဤေဆြးေႏြးပြဲမွ ႏွစ္ရက္က်ႏွင့္ ေတာင္းခံေရးမူကုိ အေရးပုိင္က သေဘာတူလုိက္သည္။ မိမိသေဘာတူခ်က္ကုိ အဂၤလိပ္လုိေရးသားၿပီး အသင္းလူႀကီးမ်ားကုိယ္တုိင္ ၿမဳိ႕အုပ္ထံသုိ႔ ပုိ႔ေစရန္ မွာၾကား၍ စာအိတ္ကုိ မလုံ႔တလုံပိတ္ခါ ေပးလုိက္သည္။ ထုိစာအိတ္ကုိ သာမဂၢီဘုန္းႀကီးမ်ားက ေဖာက္၍ ၾကည့္ေသာအခါ မလႈိင္ႏွင့္ ျမစ္ငယ္တြင္ ဤကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ဆူပြက္ေနပါသည္၊ ဘယ္နည္းႏွင့္ရရ ရသည့္နည္းႏွင့္သာ ေတာင္းခံပါ၊ ဆူပြက္မႈကုိမျဖစ္ပါေစႏွင့္ဟု ေရးသားထားသည္ကုိ ေတြ႕ရေလသည္။
“ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာ ျပန္လြန္ေတာ္မူရေသာ မႏၲေလးအဓိကရုဏ္းမႈ”
သံဃာ့သာမဂၢီသမုိင္းတေလွ်ာက္၌ ဆုိခဲ့ၿပီးေသာအခြန္မႈ ေျမာက္ျမားစြာအျပင္ ထိခုိက္ဒဏ္ရာရေစေသာ အဓိကရုဏ္းမႈ၊ အာဏာဖီဆန္အတုိက္အခံျပဳမႈမ်ားလည္း အေျမာက္အျမား ေပၚေပါက္ခဲ့ေလသည္။ ထုိအမႈမ်ားတြင္ မႏၲေလးအဓိကရုဏ္းမႈသည္ ထင္ရွားေသာ အမႈတခုျဖစ္ေလသည္။
၁၂၈၆ ခု ဝါေခါင္လဆုတ္ ၂ ရက္ေန႔၌ စီပီဦးခင္ေမာင္၊ ဦးထြန္းေအာင္ေက်ာ္တုိ႔ပူးေပါင္း၍ ဝံသာႏုအခ်ဳိ႕၏ ပင့္ေဆာင္ခ်က္အရ ေထာင္မွလြတ္ခါစျဖစ္ေသာ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ မႏၲေလးၿမဳိ႕သုိ႔ ၾကြလာေလသည္။ ဆရာေတာ္မႏၲေလးသုိ႔ေရာက္ေသာအခါ ဘူတာႀကီးသို႔အေရာက္ လုိက္ပါမသြားဘဲ ရွမ္းစုဘူတာမွႀကဳိတင္ဆင္း၍ အလြန္ႀကီးမားေသာ လူထုႀကီးက ဓာတ္ရထားလမ္းအတုိင္း ေျခလ်င္ေလွ်ာက္ လ်က္ စည္းကားသုိက္ၿမဳိက္စြာ ပင့္ေဆာင္လာၾကေလသည္။
ထုိအခ်ိန္တြင္ ၂၁ ဦးႏွင့္ ဝံသာႏုတုိ႔ကြဲၿပီးျဖစ္၍ ၂၁ ဦးတုိ႔က ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမၾကြလာျခင္းသည္ ၂၁ ဦးတုိ႔ မေကာင္းေၾကာင္းကုိ မိန္႔ခြန္းေျပာဆုိရန္ ဝံသာႏုမ်ားက တမင္ပင့္ေဆာင္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု အထင္ရွိၾကေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိတုိ႔ေနေသာ ရပ္ကြက္အတြင္း ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမကုိ ျဖတ္သန္း ပင့္ေဆာင္မသြားရေလေအာင္ တားျမစ္ေပးဘုိ႔ရန္ အစုိးရအား တုိင္ၾကားေလသည္။
ေက်ာက္ေသြးတန္း ဘေဌးပုိးထည္ဆုိင္ႏွင့္ ေရႊေမာင္းတုိက္ေရွ႕သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ ရာဇဝတ္ဝန္ႏွင့္ အေရးပုိင္တုိ႔က ေရွ႕သုိ႔ဆက္လက္မသြားရန္ လူထုႀကီးအား တားျမစ္ေလသည္။ ေမာင္ေဆာင္ဆုိသူ ပုဂၢဳိလ္တဦးက ဤသုိ႔ မတားျမစ္ရန္၊ ဤသုိ႔ တားျမစ္ပါက အမွန္အဓိကရုဏ္းျဖစ္ပါလိမ့္မည္ဟု ရဲတင္းစြာ ဝင္ေရာက္ေျပာဆုိသည္။
သုိ႔ေသာ္ အေရးပုိင္ႏွင့္ ရာဇဝတ္ဝန္တုိ႔က မတားဘဲမေနႏုိင္၊ ဘုရင္ခံ၏ အမိန္႔ျဖစ္သည္ဟု တင္းတင္းမာမာ ဆုိေလသည္။ ဤအခ်ိန္တြင္ ဂြပ္ဟူေသာျမည္သံႏွင့္အတူ ခဲတလုံးသည္ ရာဇဝတ္ဝန္၏ ဦးေခါင္းသုိ႔ ထိမွန္ေလရာ ရာဇဝတ္ဝန္ ေမွာက္လ်က္လဲက်သြားေလသည္။ ယင္းျဖစ္ရပ္ကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ အလြန္ေဒါသႀကီးလာေသာ အေရးပုိင္ စတူးဝပ္က လူအုပ္ထဲသုိ႔ ေသနတ္ႏွင့္ေမႊ႕၍ ပစ္လုိက္သျဖင့္ အဓိကရုဏ္းမီးႀကီးကား အႀကီးအက်ယ္ ေတာက္ေလာင္ခဲ့ရေတာ့သည္။
အဓိကရုဏ္းတြင္ ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာ ဆီးပုံးေသနတ္မွန္၍ ျပန္လြန္ေတာ္မူရသည္။ လူအေျမာက္အျမားႏွင့္ ပုလိပ္အမႈထမ္းမ်ား ဒဏ္ရာရၾကေလသည္။ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမႏွင့္ ဦးေကတုတုိ႔အား ယင္းမႈခင္းျဖစ္ပြား သည့္ေနရာမွာပင္ ပုလိပ္မ်ားက ေခၚေဆာင္သြားကာ ထုိိေန႔ညဥ့္ရထားျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕သုိ႔ျပန္ပုိ႔လုိက္ ေလသည္။ ဤအဓိကရုဏ္းမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ဦးတုိး၊ ဦးျမ၊ ဦးစံညြန္႔၊ ဦးထြန္းေအာင္ေက်ာ္တုိ႔ ေထာင္ဒဏ္ ၇ႏွစ္၊ စီ၊ ပီ ခင္ေမာင္ ၄ႏွစ္၊ ျမေတာင္တုိက္ ဦးဇာဂရ ၃ႏွစ္၊ ဦးဝိစိတၱ၊ ဦးေစာေမာင္၊ ရွမ္းပြဲဦးေမာင္ႀကီး ၂ ႏွစ္စီအသီးအသီး အျပစ္ေပးခံရသည္။ ဦးေဆာင္တေယာက္သာ လြတ္ေလသည္။
“ေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယႏွင့္ ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာစ်ာပန”
ဆုိခဲ့ၿပီးအတုိင္း ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာသည္ ၁၂၈၆ ခုႏွစ္ ဝါေခါင္လဆုတ္ ၂ ရက္ေန႔၌ ျပန္လြန္ေတာ္မူၿပီး ေနာက္ ၃ႏွစ္အၾကာ ၁၂၈၉ခု တန္ခူးလသုိ႔ေရာက္မွ စ်ာပနကုိ က်င္းပရေလသည္။
က်င္းပရာဌာနကား မႏၲေလးၿမဳိ႕ မဟာျမတ္မုနိဘုရားႀကီးေတာင္ဘက္ စေလေက်ာင္းတုိက္ႀကီးအတြင္း ျဖစ္သည္။ ဆင္ျဖဴခံသခ်ႋဳင္းတြင္ ျမွဳပ္ႏွံထားေသာ အေလာင္းကုိ တူးေဖာ္ခြင့္မရသျဖင့္ အေလာင္းမပါဘဲ ေခါင္းသက္သက္ အေလာင္းတုျဖင့္သာ က်င္းပရေလသည္။
၄င္းပြဲ က်င္းပမည္ဟု ၾကားကတည္းက အစုိးရပုိင္းမွ အထူးဂရုစုိက္၍ စုံေထာက္ေလေသာေၾကာင့္ ပြဲက်င္းပေသာအခါ တရားေဟာရဲသည့္ ပုဂၢဳိလ္မရွိေလာက္ေအာင္ပင္ အေတာ္ႀကီး အဆင္မေျပျဖစ္ရေလသည္။
သံဃာေတာ္ဘက္မွ မုိးထားတုိက္ေန သံဃာ့သာမဂၢီဘုန္းေတာ္ႀကီး ေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယ ေခါင္းေဆာင္၍ လူဘက္မွ အသင္းအက်ဳိးေဆာင္ ေမာင္ေဆာင္က ဦးေဆာင္ၿပီး က်င္းပေလသည္။ ပရိသတ္စည္ကားေရး အတြက္ ေမာင္ေဆာင္က အမိျမန္မာျပည္ ရုပ္ႀကီးစင္ဇာတ္ထုပ္ကို တည္ခင္းျပသရေလသည္။
ယင္းဇာတ္ထုတ္ကျပဟန္ကုိ သရုပ္ေဖာ္ရေသာ မ႑ပ္အလည္တြင္ ႀကီးက်ယ္ေသာ ေဒါင္းရုပ္ကုလားထုိင္ႀကီးကုိ ျပင္ဆင္ၿပီးလွ်င္ အလွဆုံးမိန္းကေလးတစ္ဦးအား မလႅိကာ တန္ဆာကုိ ဆင္ျမန္းေစလ်က္ ဣေျႏၵရရထုိင္၍ေနေစ၏။ အမိျမန္မာျပည္ ဟူေသာ စာတန္းကုိလည္း ထုိမိန္းကေလး ဦးထိပ္ေပၚ၌ ခ်ိတ္ဆြဲထား၏။ ၄င္းအမိျမန္မာျပည္ ေနာက္တြင္ ျမန္မာမင္းလက္ထက္ဟူေသာ စာတန္းဆုိင္းဘုတ္ကုိ ခ်ိတ္ဆြဲထားၿပီး ၄င္းဆုိင္းဘုတ္ စာတန္းေအာက္တြင္ တဦးတေယာက္တည္း စားနပ္ရိကၡာ အရွာထြက္ရုံမွ်ျဖင့္ တအိမ္သားလုံး စားသုံးဘုိ႔ စရိတ္ေလာက္ေလာက္ ငငရရွိပုံ၊ အိမ္ရွိ ကေလးမ်ားအားလုံး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ေနထုိင္ၾကပုံ၊ ပုိးသင္ကန္းကုိဝတ္ရုံၿပီး ေပ်ာ္ရႊင္ေသာ မ်က္ႏွာထားႏွင့္ ကုိယ္ေတာ္တပါး ဆြမ္းခံၾကြလာပုံ၊ ႀကဳိးႀကီးခ်ိတ္ လုံခ်ည္ကုိ ဝတ္ဆင္လ်က္ လွပစြာ ျပင္ဆင္ထားေသာ လုံမငယ္တဦးက ေအိမ္မွထြက္၍ ဝက္သားတုံးႀကီးကုိ ေလာင္းလွဴပုံမ်ားကုိ ပကတိလူသားတုိ႔ကုိ ဝတ္ဆင္ေစလ်က္ သရုပ္ေဖာ္ေပးထားေလသည္။
၄င္း အမိျမန္မာျပည္၏ ေရွ႕ဘက္တြင္ အဂၤလိပ္မင္းလက္ထက္ဟူေသာ စာတန္းဆုိင္းဘုတ္ကုိ ခ်ိတ္ဆြဲ ထားၿပီး ၄င္းစာတန္းဆုိင္းဘုတ္ေအာက္တြင္ ကေလးလူႀကီးမက်န္ တအိမ္သားလုံးထြက္၍ စားနပ္ရိကၡာရွာေဖြရပုံ၊ ျမင္းလွည္း၊ လန္ခ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ကားမ်ားအၾကား၌ပင္ ကေလးမ်ား ကြာစိေလွာ္၊ ေျမပဲေလွာ္ ေရာင္းရပုံ၊ ဆန္အုိးတြင္ ဆန္မရွိ၍ အိမ္ရွင္မက ဆံပင္ဖားလားခ်ၿပီး ထမင္းအုိးႀကီးကုိင္ကာ မႈိင္၍ေနပုံ၊ သကၤန္းညစ္တိညစ္ႏြမ္းႏွင့္ ဆြမ္းခံၾကြလာေသာ ဘုန္းႀကီးအား ဆံပင္စုတ္ဖြား အဝတ္အစား ညစ္ႏြမ္းလွေသာ လုံမငယ္က ဆီမပါေသာ ပဲျပဳတ္ကုိသာ ေလာင္းလွဴရပုံ၊ ဆီမပါေသာ ပဲျပဳတ္ကုိရသျဖင့္ ဆြမ္းခံဘုန္းႀကီးမွာ ႏွလုံးမသာ မ်က္ႏွာမလွျဖစ္ပုံ၊ လူတေယာက္အား ေလးဘက္ေထာက္ၿပီး ရႈံ႕မဲ့ေသာမ်က္ႏွာျဖင့္ ခါးညြတ္ေနေစ၍ ေက်ာေပၚ၌ စက္ကူကပ္ထားေသာ အလြန္ႀကီးမားသည့္ ျခင္းၾကားႀကီးကုိတင္ၿပီးလွ်င္ ယင္းအေပၚ၌ အလြန္ႀကီးမားေသာ အခြန္ဝန္ထုပ္ႀကီးဟု ေရးသားကာ ျမန္မာ လူမ်ဳိးမ်ားကုိ မ်က္ႏွာျဖဴအစုိးရက အစြန္ကိစၥျဖင့္ အႀကီးအက်ယ္ ညွဥ္းပန္းပုံ စသည္မ်ားကုိ သရုပ္ေဖာ္ျပထားေလသည္။
ဤသရုပ္ေဖာ္ထားသည့္ပုံမ်ားကုိ လက္ညွဳိးညႊန္ျပလ်က္ အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ ေမာင္ေဆာင္က ျမန္မာမင္း လက္ထက္က တုိင္းသူျပည္သားမ်ားကုိ ကုိယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာရွိၾကပုံ၊ စာေရးဝတ္ေရး ေနထုိင္ေရးကိစၥတုိ႔၌ ေလာက္ေလာက္ငင ျပည့္ျပည့္ဝဝရွိပုံ၊ သာသနာေတာ္ႀကီး တုိးတက္ထြန္းကားပုံ၊ အဂၤလိပ္တုိ႔လက္ထက္၌ အဖက္ဖက္မွက်ဆင္းပုံ၊ အခြန္ထမ္းကိစၥအတြက္ အႀကီးအက်ယ္ ႏွိပ္စက္ခံရပုံ စသည္မ်ားကုိ အက်ယ္တဝင့္ ေဟာေျပာေလသည္။ အေျပာေကာင္းသျဖင့္ ပြဲက်လွေပ၏။
ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယ မ႑ပ္၌မူ အေလာင္းမင္းတရားႀကီးပုံ၊ ဗႏၶဳလစစ္သူႀကီးကုိ အဂၤလိပ္စစ္ဗုိလ္ႀကီးမ်ားက အရုိအေသေပးေနၾကပုံ၊ ျမင္ကြန္းမင္းသားႀကီးပုံ စသည္တုိ႔ကုိ ခ်ိတ္ဆြဲထားၿပီး လာလာသမွ်ပရိသတ္အား ဇာတိမာန္တက္ၾကြေစေသာ တရားမ်ားကုိ ေဟာၾကားရေလသည္။
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယ ေဟာၾကားေသာ တရားတပုဒ္ကုိ ထုတ္ႏႈတ္ေဖာ္ျပပါဦးအံ့။ ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာ ျပန္လြတ္ေတာ္မူရသည့္ကိစၥကုိ အရပ္သားမ်က္စိ၊ ႏုိင္ငံေရးမ်က္စိလုိ႔ မ်က္စိႏွစ္မ်ဳိးနဲ႔ ရႈၾကည့္သုံးသပ္ရမယ္၊ အရပ္သားမ်က္စိႏွင့္ၾကည့္ရႈယင္ သာသနာဝင္ရဟန္းေတာ္တပါး တုိင္းတပါးသား တုိ႔ရဲ႕ လက္နက္နဲ႔ ျပန္လြန္ေတာ္မူရလုိ႔ ေၾကကြဲဘြယ္ ဝမ္းနည္းဘြယ္ဆုိတဲ့ အခ်က္ကုိ ေတြ႕ျမင္ရလိမ့္မယ္။ ႏုိင္ငံေရးမ်က္စိနဲ႔ၾကည့္ခဲ့ယင္ အမ်ားႀကီးအျမတ္ထြက္ေနတာေတြ႕ရမယ္။ ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာကုိ အဂၤလိပ္လူမ်ဳိးအေရးပုိင္စတူးဝပ္က ေသနတ္နဲ႔တည့္တည့္ခ်ိန္ၿပီးပစ္လုိက္လုိ႔ ဆီးဖုံးမွန္ၿပီး ေသြး ၁ေတာင္ေလာက္ပန္းထြက္ခါ ေသးလမ္းသုိ႔ သြားခဲ့ရပါတယ္၊ ဒီေသြးေတြဟာ ဘယ္လုိေသြးေတြထင္သလဲ အဂၤလိပ္လူယုတ္မာ အညစ္အေၾကးေတြကုိ ေဆးေၾကာၿပီး လြတ္လပ္ေရးအရယူမယ့္ ေသြးေတြ ျဖစ္တယ္။ ေသရျခင္းဆုိတာ မထင္မရွား ေခြးေသ ေသရျခင္း၊ ထင္ထင္ရွားရွားလူေသ ေသရျခင္းလုိ႔ ေသရျခင္းႏွစ္မ်ဳိး ရွိတယ္။ တုိင္းျပည္အတြက္ ေဆာင္ရြက္မႈမပါဘဲ သာမန္ေသရျခင္းမ်ဳိးကေတာ့ မထင္မရွားေသရျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေသရျခင္းမ်ဳိးကေတာ့ ဘာမွ်တန္ဘုိးမရွိဘူး၊ ယခု ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာလုိ တုိင္းက်ဳိး ျပည္က်ဳိး အမ်ဳိးသားအက်ဳိးကုိ ေဆာင္ရြက္ယင္း ႏုိင္ငံျခားသားအဂၤလိပ္လူယုတ္မာတုိ႔ရဲ႕ လက္နက္နဲ႔ ေသရျခင္းမ်ဳိးကေတာ့ ထင္ထင္ရွားရွားေသရျခင္း လူေသ ေသရျခင္းမ်ဳိးျဖစ္တယ္။ ဒီလုိ ေသရျခင္းမ်ဳိးဟာ အဖုိးမျဖတ္ အက်ဳိးအျမတ္မ်ားစြာထြက္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ပရိသတ္ေတြ တုိင္းက်ဳိးျပည္က်ဳိး ေဆာင္ရြက္ယင္း ျမတ္ေသာေသျခင္း၊ ထင္ရွားေသာေသျခင္းျဖင့္ ေသၾကပါစုိ႔၊ ကုိေရႊအဂၤလိပ္တုိ႔က သူတုိ႔လူေတြ ေသတဲ့အခါ မေမ့ရေလေအာင္ သခ်ဳႋင္းကုန္းမွာ အမွတ္တရေက်ာက္တုိင္မ်ား စုိက္ထူထားၾကတယ္၊ ဒုိ႔ကလဲ သူတုိ႔လက္နက္နဲ႔ ရက္စက္စြာ အသတ္ခံရတဲ့ ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာကုိ မေမ့ၾကရေလေအာင္ ေက်ာက္တုိင္ ေက်ာက္ရုပ္စုိက္ထူကာ အမွတ္တရထားၾကရမယ္။ ဤသုိ႔ စေသာအားျဖင့္ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ တက္ၾကြေစသည့္ ႏုိင္ငံေရးတရားမ်ားကုိ ေဟာၾကား၍ စ်ာပနပြဲ စည္ကားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရေလသည္။
“ေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယ ပါေတာ္မူခဏ္း”
အမိတၱဟတၳတၱဂတာ၊
တစသာရ သမပၸိတာ။
ပသႏၷ မုခဝဏၰတၳ၊
ကသၼာ တုေမွ န ေသာစထ ဟူေသာ ဓမၼအသံေတာ္သည္ကား မႏၲေလးၿမဳိ႕ အိမ္ေတာ္ရာဘုရားပရဝုဏ္ အတြင္းရွိ ၁၄ခန္းဇရပ္ႀကီး၏ စင္ျမင့္ေပၚမွ ဟိန္း၍ထြက္လာေလသည္။ အခ်ိန္သည္ကား ၁၂၈၉ ခု၊ ဝါဆုိလျပည့္ေန႔ျဖစ္၏။ ေႏြဥတုအဆုံးသတ္လ်က္ မုိးဥတုဘက္သုိ႔ ကူးေျပာင္းရေတာ့မည့္ ဆဲဆဲျဖစ္သျဖင့္ ေနမင္း၏ အပူရွိန္ကုိ ဒုကားေနေကာင္းထုိင္သာ ဧဧျမျမ ဥတုအရသာရွိလွေသာ အခါသမယပင္ျဖစ္ေပ၏။ ဤသုိ႔ဧျမသာယာလွေသာ ဥတုရာသီေအာက္၌ ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ လူထုပရိသတ္ႀကီးသည္ အလြန္စိတ္အားထက္သန္ေသာ အမူအရာျဖင့္ အဆုိပါဟိန္းထြက္လာေသာ ဓမၼအသံေတာ္ဘက္သုိ႔ မ်က္ႏွာမူကာ မလႈပ္မရွား ေထာင္နားနာလ်က္ရွိေတာ့၏။
တရားပြဲႀကီး၏ နိဒါန္းကုိ ရွင္းတမ္းထုတ္ၾကပါဦးစုိ႔။ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးသည့္အတုိင္း ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးစႏၵိမာ၏ စ်ာပနပြဲႀကီးကုိ တည္ခင္းက်င္းပၾကၿပီး ေနာက္ ဝါဆုိလသုိ႔ေရာက္၍ တေန႔ေသာအခါ အစုိးရက ေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယကုိယ္ေတာ္ကုိ အလုိရွိ၍ေနသည္၊ လုိက္လံရွာေဖြေနသည္မွာ ရက္အေတာ္ၾကာျမင့္ေလ ၿပီ၊ ယခုတုိင္ မေတြ႕ရေသးဟူေသာ သတင္းသည္ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာတြင္ ပါရွိ၍ လာေလသည္။
ယင္းသတင္းကုိ ဖတ္ၾကားသိရွိရေသာ ေရႊမ်က္မွန္ ဦးဝိဇယက ဘုန္းႀကီး ဦးဝိဇယကုိ မႏၲေလးၿမဳိ႕ ေက်ာက္ေသြးတန္း ရတနာပုံအသင္းခ်ဳပ္တြင္ နံနက္ ၁၀ နာရီမွ ညေန ၅နာရီအတြင္း အခ်ိန္မေရြးေတြ႕ႏုိင္ သည္ဟု အျခားသတင္းစာတေစာင္တြင္ ျပန္လည္ေၾကျငာေလသည္။ ယင္းသုိ႔ သတင္းစာ၌ ေၾကျငာရုံတြင္ မက ရာဇဝတ္ဝန္ထံသုိ႔လည္း အကယ္၍ မိမိကုိအလုိရွိပါလွ်င္ ဝါဆုိလျပည့္ေန႔ ညေနပုိင္းတြင္ ဆုိင္ရာဂတ္သုိ႔ အေရာက္လာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အလုိရွိသည္မဟုတ္ကစာျပန္ရန္၊ အလုိရွိသည္ဟုတ္ပါက စာမျပန္ဘဲေနရန္ ဟု ေရးသားေပးပုိ႔လုိက္ေလသည္။
ရာဇဝတ္ဝန္ထံမွ တစုံတရာျပန္စာမလာသျဖင့္ ဝါဆုိလျပည့္ေန႔သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ အိမ္ေတာ္ရာ ၁၄ခန္း ဇရပ္ႀကီးတြင္ လွ်ဳိ႕ဝွက္စြာ ဖိတ္ေခၚ၍ထားေသာ ပရိသတ္ႀကီးအား ေန႔ ၁၂ နာရီမွစတင္၍ ပါေတာ္မူ ႏႈတ္ဆက္တရား ေဟာေျပာေလေတာ့သည္။
အဲဒုိ႔ ဒီကေန႔ေဟာရမယ့္တရားကေတာ့ မေၾကာက္တရားဘဲျဖစ္တယ္။ အဲဒီမေၾကာက္တရားဟာ တျခားကလာတဲ့တရားမဟုတ္ဘူးကြယ့္၊ ဘုရားေဟာေဒသနာ ဇာတ္ေတာ္ထဲကလာတဲ့တရားဘဲ၊ တခ်ဳိ႕ တခ်ဳိ႕ကာလသားသမီးေတြက ဘုရားေဟာ တရားေတာ္ေတြဟာ ေလာကမွထြက္ေျမာက္ေၾကာင္းသာ ျဖစ္တယ္၊ ေလာကအတြက္ အသုံးခ်ဘုိ႔နည္းစံနစ္ေတြ မပါပါဘူးလုိ႔ ဒီလုိအထင္ေသးေနၾကတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ေလာကေရးရာ ႏုိင္ငံေရးရာအတြက္ ေဆာင္ရြက္ဘုိ႔ရာ နည္းစံနစ္ပရိယာေတြ ဗုဒၶရဲ႕ ေဒသနာေတာ္ထဲမွာ အေျမာက္အျမားပါရွိေနတယ္ဆုိတာကုိလဲ လက္ေတြ႕ျပယင္း ဒုိ႔လူေတြရဲ႕ ႏွလုံးထဲက ေၾကာက္ရြံ႕တဲ့ သေဘာတရားေတြ ဖယ္ရွားၿပီး မေၾကာက္မရြံ႕ ရဲဝံ့တဲ့သေဘာတရားေတြကုိ အစားျပဳလဲလွယ္ေပးယင္း ဒီမေၾကာက္တရားေတာ္ႀကီးကုိ ေဟာၾကားရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
အမိတၱဟတၳတၱဂတာ၊
တစသာရ သမပၸိတာ။
ပသႏၷ မုခဝဏၰတၳ၊
ကသၼာ တုေမွ န ေသာစထ
ဒါရကာ အသက္အရြယ္ ႏုနယ္ေသးေကြး အုိသူငယ္ကေလးတုိ႔၊ တုေမွ သင္တုိ႔သည္၊ အမိတၱဟတၳတၱဂတာ ညွဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ရန္သူလက္သုိ႔ မပ်က္မေသြေရာက္ရွိေနၾကပါေပကုန္လ်က္၊ တစသာရသမပၸိတာ ဝါးလုံးတုိ႔ျဖင့္ညွပ္၍ ထိပ္တုံးခတ္ကာ ေႏွာင္ဖြဲ႕အပ္ပါကုန္လ်က္၊ ပသႏၷမုခဝဏၰာ မညႈိးမႏြမ္း ရႊင္လန္းၾကည္လင္ေသာ မ်က္ႏွာအဆင္းရွိကုန္သည္ အတၳ-ျဖစ္ၾကပါေပကုန္၏၊ ကသၼာ-အဘယ္မည္ျငား အဘယ္ကဲ့သုိ႔ေသာ အေၾကာင္းတရားေၾကာင့္၊ တုေမွ-သင္တုိ႔သည္၊ န ေသာစထ-မညႈိးမႏြမ္း မပင္ပန္း မစုိး၇ိမ္ၾကပါကုန္သနည္း။
ဒီေမးခြန္းက ဗာရာဏသီျပည့္ရွင္ ဘုရင္ျဗဟၼဒတ္မင္းႀကီးက အက်ဥ္းသား သူငယ္ကေလးေတြကုိ ေမးလုိက္တဲ့ ေမးခြန္းျဖစ္တယ္။ ဗာရာဏသီျပည္အနီး ရြာသိမ္ရြာငယ္ကေလးတခုရဲ႕ ျပင္ဘက္ ေညာင္ပင္ႀကီးေအာက္မွာ ၁၂ ႏွစ္ ၁၃ ႏွစ္အရြယ္ လူငယ္ကေလးေတြဟာ တေပ်ာ္တပါး ကစားေနၾကပါတယ္။ အဲဒီအနားကုိ ေဆးဆရာတေယာက္ ေရာက္ရွိလာၿပီး ဟုိဟုိဒီဒီၾကည့္လုိက္ေတာ့ ပေညာင္ပင္ႀကီးရဲ႕ ခြၾကားမွာ ဦးေခါင္းကုိထုတ္ကာ အိပ္ေနတဲ့ေျမြကုိ ျမင္တာကုိး။ အဲဒီလုိေျမြကုိ ျမင္ရေတာ့ ေဆးဆရာက အႀကံျဖစ္သတဲ့။ ငါ့မွာ ဤတရားလုံးလွည့္ပတ္ခဲ့ေသာ္လည္း ေဆးဝါကုသမႈကိစၥ မႀကဳံႀကဳိက္ မေတြ႕ခဲ့ရဘူး၊ ဒီသူငယ္ကေလးေတြကုိ ေျမြကုိ ဆက္ရက္ငယ္၊ ငွက္ငယ္လုိ႔ လိမ္ေျပာၿပီး ဖမ္းခုိင္းမယ္၊ ဖမ္းတဲ့ကေလး ေျမြကုိက္တဲ့အခါ ေဆးဝါးကုသခြင့္ႀကဳံၿပီး အဖုိးအခေၾကးေငြ ရမယ္လုိ႔ အဲဒီလုိအႀကံျဖစ္သတဲ့။
အဲဒီလုိအႀကံျဖစ္သည့္အတုိင္း “ေမာင္တုိ႔ ေမာင္တုိ႔ ေဟာ ေညာင္ပင္ႀကီးေပၚမွာေမာ့ၾကည့္ၾကစမ္း၊ ေဟာဟုိခြၾကားမွာ ဆက္ရက္ငယ္ကေလးျမင္ၾကရဲ႕လား”လုိ႔ လွည့္စားေျပာလုိက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကေလးေတြက ကစားရာကေနမွ ျဗဳန္းကနဲ ထတဲ့ၿပီး ေဆးဆရာလက္ညႈိးညႊန္တဲ့ ေညာင္ပင္ႀကီးေပၚ ေမာ့ၾကည့္ၾကတာေပါ့။ ေညာင္ပင္ႀကီးခြၾကားက ေျမြကုိေမာ့ၾကည့္ၾကပါတယ္၊ ေညာင္ပင္ႀကီးခြၾကားက ေျမြကုိျမင္ေတာ့ ေဆးဆရာရဲ႕ အဆုိစကားအတုိင္း ဆက္ရက္ငယ္ဘဲထင္ၾကတာကုိး။ ဒါနဲ႔ အဲဒီကေလးအုပ္ထဲက ေတာ္ေတာ္သတၱိဗ်တၱိ အရည္အခ်င္းရွိတဲ့ ကေလးတေယာက္က ေညာင္ပင္ႀကီးေပၚ အျမန္တက္ၿပီး အဲဒီ ဆက္ရက္ငယ္ကုိ ဖမ္းပါေရာ။ ဒီလုိဖမ္းေတာ့ ဉာဏ္စြမ္းဉာဏ္စ ကံစမ္းကံစရွိတဲ့ ကေလးမုိ႔ထင္ပါရဲ႕၊ ေျမြပါးစပ္ ဟမရေအာင္ ေျမြဦးေခါင္းတခုလုံး ဆုပ္ကုိင္မိရက္ခ်ည္း မိဒါကုိး။
ဒီေတာ့ ေျမြဟာသူငယ္ကုိ မကုိက္ႏုိင္ဘဲ တြန္႔လိပ္တြန္႔လိပ္ျဖစ္အေန သူငယ္ကေျမြေခါင္းကုိ ခုိင္ခုိင္ဆုပ္ကုိင္ၿပီး အားကုန္လႊဲပစ္လုိက္တာ ေဆးဆရာလည္ဆစ္ေပၚကုိ ရစ္မိရက္သား က်ပါေရာတဲ့။ အဲဒီေတာ့ ေျမြက ေၾကာက္အားလန္႔အားနဲ႔ ေဆးဆရာကုိ ခဲလုိက္ေတာ့ ေဆးဆရာဟာ ပြဲခ်င္းၿပီး အဲဒီေနရာ မွာဘဲ ေသရပါတယ္။
“ဘယ့္ႏွယ္လဲ ဒုိ႔လူေတြ သူမ်ား မေကာင္းႀကံတဲ့လူဟာ ဒီေဆးဆရာလုိ တေန႔ေသျခင္းဆုိးနဲ႔ ေသရမွာ အမွန္ဘဲ မဟုတ္လား” ဟုတ္ပါ့ဘုရား ဟုတ္ပါ့ဘုရား။
အဲဒီလုိ ေဆးဆရာေသရတဲ့ကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ရြာထဲကလူႀကီးေတြေရာက္လာေတာ့ ဒီဆရာေသရတာ ဒီကေလးေတြ သတ္လုိ႔ဘဲလုိ႔ အဓမၼစြပ္စြဲၾကသတဲ့။ (ရြာသားႀကီးေတြကလဲ ဒုိ႔တုိင္းျပည္က အလုိေတာ္ရိေတြလုိပဲ ဖုိးသုည လူအႏၶႀကီးေတြထင္ပါရဲ႕ေနာ္)။ ဒါနဲ႔ ဒီကေလးေတြကုိ တုပ္ေႏွာင္ၿပီး ဗာရာဏသီမင္းႀကီးထံပုိ႔ပါေရာ။ အဲဒီလုိပုိ႔တဲ့လမ္းခရီးၾကားမွာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္တဲ့ ကေလးက သညာေပးသတဲ့။ “ကုိယ့္လူတုိ႔ ဘုရင္မင္းျမတ္ေရွ႕က်ယင္ မေၾကာက္မရြံ႕ ရဲဝံ့တဲ့အမူအရာ၊ ၾကည္လင္ ျပတ္သားတဲ့ မ်က္ႏွာထားနဲ႔ ခန္႔ခန္႔ညားညား ဣေျႏၵရရေနၾကရမယ္၊ ေျပာစရာရွိဒါအားလုံး ငါကခ်ည္းေျပာမယ္”လုိ႔ အဲဒီလုိ သညာေပးသတဲ့။ ေခါင္းေဆာင္ကေလးက တျခားသူမဟုတ္ဘူးကြယ့္၊ ငါတုိ႔ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ အေလာင္းေတာ္ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလုိ ကေလးအခ်ဳပ္သားေတြ ဘုရင့္ေရွ႕ေမွာက္ ေရာက္ေတာ့ လမ္းခရီးအၾကားမွာ အေလာင္းေတာ္ကေလးက ခ်မွတ္ထားတဲ့ စည္းမ်ဥ္းမူအတုိင္း မေၾကာက္မရြံ႕ ရႊင္ပ်တဲ့အမူအရာနဲပ ခစားၾကဒါကုိး။ ေအး အဲဒီလုိကေလးငယ္ေတြရဲ႕ အံ့ၾသဘြယ္အမူအရာကုိ ျမင္ေတာ္မူရလုိ႔ ဘုရင္မင္းျမတ္က……..
“အမိတၱဟတၳတၱဂတာ၊
တစသာရ သမပၸိတာ။
ပသႏၷ မုခဝဏၰတၳ၊
ကသၼာ တုေမွ န ေသာစထ”လုိ႔ ေမးခြန္းထုတ္ေတာ္မူလုိက္ျခင္းျဖစ္တယ္။
ဒီေတာ့ ဒုိ႔အေလာင္းေတာ္ျဖစ္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ကေလးက……..
“န ေသာစနာယ ပရိေဒဝနာယ၊
အေတၳာစ လေဗၻာ အပိ အပၸေကာပိ၊
ေသာစႏၲေမနံ ဒုခိတံ ဝိဒိတြာ၊
ပစၥတၳိကာ အတၱမနာ ဘဝႏၲ” လုိ႔ ဂါထာစကားျဖင့္ ရဲတင္းစြာ ျပန္ၾကားေျဖဆုိလုိက္ပါတယ္။
မဟာရာဇ-မင္းက်င့္ဓမၼ ျမတ္ဆယ္စႏွင့္ ျပည့္ဝဆုံးဆည္း အုိမင္းႀကီး၊ ေသာစနာယစ-ႏွလုံးမၿငိမ္ စုိးရိမ္သျဖင့္၄င္း၊ ပရိေဒဝနာယစ-လႈိက္လွဲဖုိယုိ ငုိျမည္တမ္းျခင္းျဖင့္၄င္း၊ အပၸေကာပိအေတၳာ- အနည္းငယ္မွ် ခံစားရရုိး အက်ဳိးမ်ဳိးကုိလည္း၊ အပိ-စင္စစ္၊ နလေဗၻာ-မရအပ္၊ ဧနံ-ထုိသူကုိ၊ ေသာစႏၲံ-ႏွလုံးမၿငိမ္ စုိးရိမ္သည္ကုိ၊ ဒုခိတံ-ေသာကဆင့္ကဲ ဆင္းရဲသည္ကုိ၊ ဝိဒိတြာ-အကယ္တိတိေတြ႕ျမင္သိ၍၊ ပစၥတၳိကာ- ညွဥ္းပန္းမည့္လူ ရန္သူတုိ႔သည္၊ အတၱမနာ-စိတ္အားတက္ၾကြ ဝမ္းေျမာက္ၾကကုန္သည္၊ ဘဝႏၲ-ဘယ္စင္စစ္ ျဖစ္ၾကပါေပကုန္သတည္း။
အဲဒီေဒသနာမွာ အေလာင္းေတာ္ ကေလးက စုိးရိမ္ေသာက ေၾကာက္စိတ္လန္႔စိတ္ေတြ ထၾကြျဖစ္ေပၚ ေနျခင္းျဖင့္ တစုံတရာအက်ဳိးကုိ မရႏုိင္ပါဘူး၊ စိုးရိမ္ေသာကျဖစ္ေနပုံ ေၾကာက္ေနပုံ ရြံ႕ေနပုံေတြကုိ ျမင္သြားယင္ ရန္သူေတြဟာ အားရဝမ္းသာ ျဖစ္တတ္ပါတယ္တဲ့။
ဒီေတာ့ ဒုိ႔ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ရန္သူဟာ ဘယ္သူတဲ့လဲေဟ့ ဒုိ႔ပရိသတ္ႀကီး၊ ကုိေရႊအဂၤလိပ္ဘဲ မုဟတ္လား၊ ကုိေရႊအဂၤလိပ္ေတြဟာ ပ႒မအႀကိမ္ ရန္စၿပီး ဒုိ႔ပုိင္နက္ျဖစ္တဲ့ တနသၤာရီနဲ႔ ရခုိင္ကုိ သိမ္းခဲ့တယ္။ ေနာက္ဒုတိယအႀကိမ္ ပုသိမ္၊ ဟံသာဝတီ၊ ပဲခူးနယ္ေတြတုိက္ခုိက္သိမ္းယူခဲ့တယ္။ ေနာက္ တတိယအႀကိမ္ ၁၂၄၇ ခုႏွစ္က်ေတာ့ သီေပါမင္းကုိပါ ဖမ္းယူၿပီး တျပည္လုံး အၾကြင္းအက်န္မရွိ သိမ္းယူတယ္မဟုတ္လား။ ဒီလုိသူမ်ားပစၥည္း သူမ်ားပုိင္နက္ေတြကုိ သိမ္းယူတဲ့လူကုိ ဘယ္ႏွယ္ေခၚသလဲ ပရိသတ္ႀကီး အဒိႏၷာဒါနလူလုိ႔ ေခၚတယ္မဟုတ္လား။ အဒိႏၷာဒါနဆုိတာ မေပးဘဲနဲ႔ ခုိးယူတဲ့လူ၊ ပုိင္ရွင္မေက်နပ္ဘဲနဲ႔ ဓားျပတုိက္တဲ့လူကုိေခၚတာမဟုတ္လား။ (ဟုတ္ပါတယ္ ဟုတ္ပါတယ္)။ အဲဒီလုိ မတရားတုိက္ခုိက္ သိမ္းယူၿပီးတဲ့ေနာက္ သူတုိ႔က ေလသံေကာင္းဟစ္လုိက္ေသးတယ္ ျမန္မာျပည္ကုိ သိမ္းပုိက္ရတာက ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔ ပညာအေျမွာ္အျမင္ရွိေအာင္ သင္ၾကားျပေပးဘုိ႔၊ ျမန္မာေတြမတတ္ေျမာက္ေသးတဲ့ ေလာကဓာတ္ပညာေတြကုိ ကၽြမ္းက်င္လိမ္မာလာေအာင္ နည္းလမ္းတက် ျပသေဘးဘုိ႔ပါတဲ့။ ဟုတ္ရဲ႕လား ပရိသတ္ႀကီး သူမ်ားလက္ထဲကမုန္႔ အတင္းလုစားၿပီး စားသူဝဘုိ႔ မဟုတ္ပါဘူး၊ မုန္႔ရွင္ဝဘုိ႔ပါလုိ႔ဆုိယင္ ဒီစကား ဟုတ္ႏုိင္ပါ့မလား ပရိသတ္ႀကီး (မဟုတ္ႏုိင္ပါ၊ မဟုတ္ႏုိင္ပါ)။ ဒီေတာ့ အဂၤလိပ္ဟာ ဒုိ႔ရန္သူ၊ အဂၤလိပ္ဟာ ဒုိ႔အေပၚမွာ အလြန္ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲတဲ့ ရန္သူအစစ္ဘဲလုိ႔ မွတ္ယူရမယ္မဟုတ္လား (ဟုတ္ပါတယ္ ဟုတ္ပါတယ္)။ အဲဒီေတာ့ ရန္သူေရွ႕မွာ ဘယ္လုိမေနရဘူးတဲ့လဲ ေသာစႏၲေမနံ ဒုခိတံ ဝိဒိတြာ ပစၥတၳိကာ အတၱမနာဘဝႏၲိတဲ့။ ရန္သူေရွ႕ေမွာက္ စိတ္ေသာကေရာက္ၿပီး ရြံ႕ေၾကာက္မေနရဘူးတဲ့။ ရြံ႕ေနမယ္၊ ေၾကာက္ေနမယ္ဆုိယင္ ရန္သူက အားရဝမ္းသာတတ္ပါတယ္လုိ႔ ဆုိတယ္မဟုတ္ဖူးလား။
အဲၿပီးေတာ့ အေလာင္းေတာ္ကေလးငယ္ ကေလးက ဗာရာဏသီမင္းႀကီးရဲ႕ ေမးခြန္းကုိ ဆက္လက္ၿပီး……
“ယေတာ စ ေခါ ပ႑ိေတာ အာပဒါသု၊
နေနဓတိ အတၳဝိနိစၧယညဴ။
ပစၥတၳိကာ ေတ ဒုခိတာ ဘဝႏၲိ၊
ဒိသြာ မုခံ အဝိကာရံ ပုရာဏ” လုိ႔ ေျဖၾကားပါေသးတယ္။
ယေတာစေခါ-မွတ္သားခ်က္မရ အၾကင္ အခါကာလ၌လည္း၊ အာပဒါသု-ဒုကၡကုိ ဖန္မည့္ ေဘးရန္အႏၲရာယ္တုိ႔သည္၊ ဥပၸေႏၷသု-စင္စစ္မသုန္ ျဖစ္ကုန္သည္ရွိေသာ္၊ အတၳဝိနိစၦယညဴ-အက်ဳိးတရား၏ အတြက္ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကုိသိေသာ၊ ပ႑ိေတာ-ပညာရွိသည္၊ နေဝဓတိ-စိတ္ေရာကုိယ္ပါ ႏွစ္ျဖာမယုတ္ မတုန္လႈပ္၊ အဝိကာရံ-မတည္ၾကည္ဟန္ ေဖာက္ျပန္ျခင္းမရွိေသာ၊ ပုရာဏံ-အသြင္မေျပာင္း ေရွးေဟာင္း မူအတုိင္းျဖစ္ေသာ၊ မုခံ-မ်က္ႏွာကုိ၊ ဒိသြာ-တုိက္ရုိက္ထင္ထင္ ေတြ႕ျမင္ရ၍၊ ေတပစၥတၳိကာ-ႏွိပ္စက္မည့္လူ ထုိရန္သူတုိ႔သည္ ဒုခိတာ-ကုိယ္ေရာစိတ္တုံ ႏွစ္ဖုံေၾကကြဲ ဆင္းရဲၾကကုန္သည္၊ ဘဝႏၲတိ-စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ၾကပါကုန္သတည္း။
အဲ ေဘးရန္နဲ႔ႀကဳံလာတဲ့အခါ ပညာရွိမွန္လွ်င္မတုန္လႈပ္ရဘူးတဲ့။ မေဖာက္မျပန္ အသြင္မေျပာင္း ေရွးေဟာင္းမူဟန္အတုိင္းသာ ျဖစ္ေစရမတဲ့။ အဲဒီလုိေဘးနဲ႔ မႀကဳံရမီက အေနအထားအတုိင္း ရႊင္ေနတဲ့ အမူအရာ ၿပဳံးေနတဲ့မ်က္ႏွာထားေတြကုိ ျမင္ရပါမွ ရန္သူမ်ားဟာ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္ရတယ္လုိ႔ အေလာင္းေတာ္ကေလးက အေျဖေပးလုိက္တယ္ မဟုတ္လား။
အဲဒါေၾကာင့္ ဒုိ႔လူေတြဟာ အဂၤလိပ္မ်က္ႏွာျဖဴေတြက ဖန္တီးေနတဲ့အမ်ဳိးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ေဘး၊ ဘာသာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ေဘး၊ အစီးအပြားနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ေဘး၊ အခြန္မေပးႏုိင္လုိ႔ ေသနတ္နဲ႔ခ်ိန္ခံရတဲ့ေဘးလုိ႔ အဲဒီလုိ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာေဘးေတြနဲ႔ ႀကဳံလာတဲ့အခါ ဘယ့္ႏွယ္ေနရမယ္တဲ့လဲ၊ အၿပဳံးမပ်က္ အေၾကာက္မဖက္တဲ့ အမူအရာနဲ႔ ေနရမယ္လုိ႔ ဆုိတယ္မဟုတ္လား။ ေအး ဒုိ႕ မေၾကာက္တဲ့ဟန္ေတြကုိျပႏုိင္မွ သူတုိ႔က စိတ္ဆင္းရဲ ကုိယ္ဆင္းရဲျဖစ္မွာ။ ဒုိ႔က ေၾကာက္ ေၾကာက္ခ်ည္းေနမယ္ဆုိယင္ သူတုိ႔က အၿမဲဝမ္းသာအားရ ျဖစ္ေနၾကမွာ။ ဒါ့ေၾကာင့္-
ဒုိ႔ပုိင္နက္ေတြကုိ အဓမၼသိမ္းယူဒါ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့
အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္
ဒုိ႔တေတြကုိ ဒုကၡေပးေနဒါ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့
အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္
ဒုိ႔လူမ်ဳိးေတြကုိ ႏွိပ္စက္ေနဒါ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့
အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္
ဒုိ႔ရန္သူအစစ္ဟာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့
အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္
ဒုိ႔မေၾကာက္ရမွာက ဘယ္သူေတြလဲေဟ့
အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္။
အဂၤလိပ္ကုိေၾကာက္ေသးသလား ပရိသတ္ႀကီး မေၾကာက္ဖူး၊ မေၾကာက္ဖူး။ အဲဒီလုိ အိမ္ေတာ္ရာ ၁၄ ခန္းဇရပ္ပရိသတ္ထုႀကီးအား မေၾကာက္တရားေဟာၾကားၿပီးေနာက္ ေညာင္ကန္တုိက္ ဘုံပုိင္ေက်ာင္း ဦးဝိဇယက အသင့္စီမံထားတဲ့ ပန္းေမာ္ေတာ္ကားႀကီးႏွင့္ ေရႊထီးကနကၠဒဏ္ထီးျဖဴမ်ားကုိေဆာင္းကာ ဘုရားႀကီးရဲဌာနသုိ႔ ထြက္ခဲ့ေလသည္။ တရားနာပရိသတ္ထုႀကီးသည္လည္း မေၾကာက္တရားရၾကေပလုိ႔ လားမသိ၊ တီးမႈတ္ကခုန္၍ လုိက္ပါလာၾကသည္။ တီးမႈတ္ကခုန္ဆုိရာ၌ သန္႔ရွင္းတည္ၿမဲကြဲခ်ိန္ကကဲ့သုိ႔ တကယ္ အုိးစည္ဗုံေမာင္းႏွင့္ တီးမႈတ္ကခုန္ျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္၊ ေယာက်္ားႀကီးငယ္တုိ႔က ၿပဳိင္တူလက္ခုပ္တီး သီခ်င္းဆုိၾက၍ လည္ပင္း၌ စိပ္ပုတီးဆြဲထားသည္။ ဆံပင္ျဖဴအမယ္ႀကီးအုိမ်ားက ပုဝါစႏွစ္ဖက္ခ်ကာ ကခုန္လုိက္ပါလာၾကျခင္းျဖစ္သည္။
တခ်ဳိ႕တခ်ဳိ႕ ေနာက္ေျပာင္တတ္သူမ်ားက လမ္းနံေဘးရွိ အစားအေသာက္ဆုိင္မ်ားမွ မုန္႔ပဲသြားေရစာမ်ားကုိ ႏႈိက္၍ႏႈိက္၍စားၾကသည္။ ဆုိင္ရွင္မ်ားကလည္း သစ္ဆန္းေသာ ျမင္ကြင္းအာရုံရဲ႕ ညွဳိ႕ဓာတ္မိေနေပလုိ႔လား မသိ၊ မယူပါနဲ႔ မစားပါနဲ႔လုိ႔ မဆုိ၊ မတုန္မလႈပ္ ၾကက္ေသၾကည့္ ၾကည့္၍ေနၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ကခုန္လုိက္ပါလာတဲ့ပရိသတ္ႀကီးရဲ႕ ရႊင္ပ်လွပုံျမင္ရလုိ႔ ပီတိေသာမနႆေတြ ကူးစက္ကာ စားၾကပါ ေသာက္ၾကပါလုိ႔ စတုဒၵိသာ ဒါနပြဲခင္းသလုိ အတင္းလုိက္၍ ေပးၾကေၾကြးၾကေလသည္။
ကားေပၚမွ ေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယကလဲ က်ယ္ေလာင္စြာ ဟစ္ဟစ္ၿပီး မေၾကာက္တရား၊ မလန္႔တရားမ်ားကုိ အဂၤလိပ္မုန္းတီးေရးတရား၊ အလုိေတာ္ရိတုိ႔ကုိ ရႈံ႕ခ်သည့္တရားမ်ားကုိ ေဟာၾကားလုိက္ပါလာေလသည္။
ထူးထူးဆန္းဆန္း အံ့မခန္းျဖစ္ေနေသာ အေၾကာင္းအခ်က္တခုကေတာ့ ရာဇဝတ္ဝန္၏ ကားကေလးသည္ ေရႊမ်က္မွန္ ဦးဝိဇယ၏ ပန္းေမာ္ေတာ္ကားႀကီးအနီး ကခုန္လုိက္ပါလာေသာ ပရိသတ္ထုႀကီး၏ အလယ္မွ တေရြ႕ေရြ႕ေမာင္းႏွင္ လုိက္ပါလာျခင္းပင္ျဖစ္၏။ ဤသုိ႔ တာဝန္ရွိသူတဦးက ဟန္႔ျခင္းတားျခင္းကုိ တစုံတရာ မျပဳ၊ ဖမ္းမႈဆီးမႈတုိ႔ျဖင့္လည္း အေႏွာင့္အယွက္မေပးဘဲ ဧေဆးစြာလုိက္ပါ၍လာျခင္းသည္ ပရိသတ္၏ ဝမ္းသာအားရ ရႊင္ပ်လွေသာ အမူအရာကုိျမင္ရ၍ အမ္းတမ္းတ္းျဖစ္၍ ေနျခင္းေၾကာင့္ေလာ၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ မိမိကုိယ္တုိင္က ဤျပဳမူခ်က္ကုိ ႏွစ္သက္ေထာက္ခံ၍ေပေလာဟု ေတြးေတာ ဒြိဟ သံသယျဖစ္စရာပင္။
ဤသုိ႔ ေက်းလက္ေတာရြာတုိ႔၌ ရွင္ေလာင္းလွည့္သလုိ တေရြ႕ေရြ႕တီးမႈတ္ ကခနု္လာခဲ့ရာမွ ဘုရားႀကီးဂတ္ႏွင့္ မလွမ္းမကမ္း ေရႊတုံးတံတားေတာင္ဘက္ကမ္းသုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ ညေန ၅ နာရီ ထုိးကာနီးၿပီျဖစ္သျဖင့္ လူစုခြဲဘုိ႔ရန္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ရေတာ့သည္။ လူစုခြဲ၍ ရာဇဝတ္ဝန္၏ကားေပၚသုိ႔ ေျပာင္းလဲစီးၿပီး ကားေပၚမွ ပရိသတ္ဘက္သုိ႔လွည့္ကာ က်နစြာ ဣေျႏၵရရ တင္ပလႅေခြ႕ ဘုန္းႀကီးထုိင္ထုိင္၍ ပရိသတ္ႀကီးအား ငါးပါးသီလေပးသည္။ ပရိသတ္မ်ားကလဲ ဥပုသ္ဇရပ္၌ သီလယူဘိသကဲ့သုိ႔ ျပားျပားဝပ္ ရွိခုိးဦးခ်ကာ ငါးပါးသီလခံယူၾကသည္။ သီလေပးၿပီး တရားအနည္းငယ္ ဆက္လက္ေဟာၿပီးေနာက္ ရာဇဝတ္ဝန္ကားျဖင့္ ဘုရားႀကီးဂတ္သုိ႔ လုိက္ပါလာခဲ့ေတာ့၏။
ရာဇဝတ္ဝန္ကေလးကား ျမန္မာလူမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ကားအတူစီးလာယင္း ဆရာေတာ္၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကုိ တပည့္ေတာ္အမ်ားႀကီးေထာက္ခံသည္၊ တပည့္ေတာ္လည္းသက္သာ တုိင္းသူျပည္သား မ်ားလည္း ေသြးၾကြ၍က်န္ရစ္ခဲ့ပါသည္ဟု အနီးကပ္၍ တုိးတုိးေလွ်ာက္ထားေလသည္။
ဘုရားႀကီးဂတ္သုိ႔ေရာက္သည့္အခါ ၅နာရီထုိး၍ေနၿပီ။ အဂၤလိပ္လူမ်ဳိးမ်ားအတြက္ သီးသန္႔စီမံထားေသာ အခ်ဳပ္ခန္း၌ ထားသျဖင့္ ခ်မ္းသာစြာ ေနရေလသည္။
ဤအေၾကာင္းရပ္တုိ႔ကုိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာျပ မိန္႔ဟေတာ္မူၿပီးသည့္အဆုံး၌ ေရႊမ်က္မွန္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက နိဂုံးခ်ဳပ္ေတာ္မူသည္မွာ
“ေမာင္ပုညာနႏၵေရ၊ ဒီ ဦးစႏၵိမာစ်ာပနကိစၥ မေၾကာက္ေရးဆႏၵျပတဲ့ကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ငါ့ကုိ ေထာင္ဒဏ္ ၃ ႏွစ္အျပစ္ေပးခံရတယ္ကြယ့္၊ ဒါေပမယ့္ နဲနဲကေလးမွ ဝမ္းမနဲခဲ့ဘူးကြယ့္၊ ေထာင္က်ရ ေလျခင္းလုိ႔မ်ား ပူပင္ေသာက စိတ္အေၾကာင့္အၾက မျဖစ္ခဲ့ဘူးကြယ့္၊ ဘာျပဳလုိ႔လဲဆုိေတာ့ ကာလသား ကာလသမီးေတြက တုိ႔ျမတ္စြာဘုရားေဒသနာေတာ္ကုိ အထင္ေသး အျမင္ေသး ျဖစ္ေနၾကတာကြယ့္၊ ဘုရားေဟာ ေဒသနာေတြဟာ ေလာကမွ ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္းသာျဖစ္တယ္၊ ေလာကတြင္းအတြက္ က်င့္ဘြယ္ ႀကံဘြယ္ စနစ္ဇယားမရွိဘူးလုိ႔၊ အဲဒီလုိမေခ်မငံ ေပါ့ေပါ့တန္တန္ ထင္ေနၾကတာကြယ့္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒုိ႔က ျမတ္စြာဘုရားေဒသနာေတြထဲမွာ ေလာကေရးအတြက္ က်င့္သုံးလုိက္နာဘြယ္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒေတြ ဒီလုိ ရွိေပေသးတယ္လုိ႔ လက္ေတြ႕ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ က်င့္သုံးျပလုိက္ရတဲ့ အတြက္ ဝမ္းသာလုိက္တာေလ၊ ဒီေအာင္ျမင္ခ်က္ကုိျပန္ၿပီး သတိရတုိင္း ရတုိင္း ပီတိျဖစ္လုိ႔ မဆုံးဘူးကြယ့္” ဟု နိဂုံးခ်ဳပ္ေတာ္မူပါသည္။ ဤနိဂုံးစကားကုိ ၾကားနာရေသာ မွတ္တန္းေရးသားသူမိမိမွာ “ဤဆရာေတာ္ႀကီးသည္ကား အဂၤလိပ္မ်က္ႏွာျဖဴေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ၾကရန္အတြက္ ျပင္းျပင္းျပျပ အားခဲေနၾကရလုိ႔ ပင္ပင္ပန္းပန္းႏြမ္းႏြမ္းနယ္နယ္ ျဖစ္ၿပီး ေနရတဲ့ၾကားထဲမွာပင္ ဒီလုိေဒသနာေတာ္၏ သရုပ္ကုိ ေပၚေစေတာ္မူလုိတဲ့ဆႏၵကုိ ေခတၱကေလးမဆ ခ်ထားၿပီး အနားမေပးႏုိင္တဲ့ တကယ့္ပုဂၢဳိလ္ႀကီးေပဘဲ”ဟု ဆရာေတာ္ႀကီး၏ က်ယ့္ျပန္႔လွေသာ ဆႏၵေတာ္ႀကီးကုိ အာရုံျပဳကာ အႀကိမ္ႀကိမ္ေသာ သကၠစၥျဖင့္ ဂရုဂါရဝျပဳခဲ့မိပါသည္။ ၾကည္ညဳိေလးစား ႏွလုံးသားျဖဴဆြတ္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ဦးညြတ္ခဲ့မိပါသတည္း။