ႏြားခ်ိဳလိုက်င့္သူ
တစ္ေန႔တြင္ က်ႏုပ္သည္ စာမူကိစၥျဖင့္ ရန္ကုန္သို႔သြားရေလသည္။ က်ႏုပ္္ေရာက္မဆုိုက္ပင္ ဆရာေတာ္တစ္ပါးက ၾသ၀ါဒေပးေလ၏။ ထိုဆရာေတာ္ရထားေသာ ဘြဲ႕တံဆိပ္မ်ားကို ပန္းလုိသီကံုးလိုက္ပါက ဘြဲ႕တံဆိပ္ပန္းကံုးႀကီး ေျခဖ်ားမွဦးေခါင္းထိ ဖံုးလႊမ္းသြားၿပီး ပိေသႏုိင္ေလာက္ေအာင္ မ်ားျပားသည့္ ဘြဲ႕တံဆိပ္မ်ား ဆြတ္ခူးရယူခ့ဲေသာ ဆရာေတာ္ျဖစ္ပါသည္။ စာတတ္ ေပတတ္က်မ္းဂန္တတ္ ပိဋကတ္အေက်ာ္ စာခ်ဆရာေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္ပါသည္။ က်ႏုပ္အား ထုိဆရာေတာ္ေပးေသာ ၾသ၀ါဒမွာ “ဆိုင္ရာသံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းေတြႏွင့္ အတုိက္အခံမလုပ္ပါႏွင့္၊ သည္းခံပါ၊ အျမင္မေတာ္လွ်င္ မျမင္ခ်င္ဟန္ေဆာင္ပါ၊ လ်စ္လ်ဴရွဳပါ”ဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။ က်ႏုပ္သည္ ၾသ၀ါဒဆံုးသည္အထိ ဂရုစိုက္ၿပီးနားေထာင္ပါသည္။ ၾသ၀ါဒဆံုးသြားသည့္အခါ “ဘုန္းႀကီး- ဘုန္းႀကီးက ၀ီရသူကို ၾကည့္မရလို႔ အသားလြတ္ႀကီး ေခါင္းကိုတက္နင္းပါ၊ ၀ီရသူသည္းခံပါမည္၊ သို႔ေသာ္ သာသနာတစ္ရပ္လံုးႏွင့္ ပတ္သက္လာလွ်င္ေတာ့ ဘယ္လိုအဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ျဖစ္ ၀ီရသူ သည္းခံမည္ မဟုတ္ပါ”ဟု ျပန္လည္ေလွ်ာက္ထားလိုက္ပါသည္။ ထိုဆရာေတာ္ေခါင္းငိုက္စိုက္က်သြားပါသည္။ စံုစမ္းသိရွိရသည္မွာ က်ႏုပ္လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို ဆရာေတာ္မ်ားက မႀကိဳက္၍ ယခုလို ၾသ၀ါဒေပးရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါသည္။
က်ႏုပ္၌ မဟာနာယကဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား မႀကိဳက္သည့္ အခ်က္တစ္ခ်က္ရွိပါသည္။ ထိုအခ်က္မွာ မဟာနာယက ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားထံ စာတင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ပရိယတၱိေရႊခ်ိန္ခြင္စာမူကို ထုတ္ေ၀ခြင့္မေပး၍ တင္သည့္စာပါ အေၾကာင္းအရာအခ်ိဳ႕ကို ႀကိဳက္ေတာ္မမူၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုစာ၌ “ဆရာေတာ္တို႔သည္ တန္႔ၾကည္ေတာင္ ငိုတရားရယ္တရားကို အဓမၼမွန္းသိပါလ်က္ အေရးမယူၾကပါ။ အဓမၼဟု ဆံုးျဖတ္သည့္ စာမူကိုလည္း ထုတ္ေ၀ခြင့္မျပဳၾကပါ။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ဆရာေတာ္တို႔ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕အစည္းႀကီးသည္ အဓမၼ၀ါဒီ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ကာကြယ္ဖို႔ ရည္ရြယ္ၿပီး ဖြဲ႕ထားသည့္ အဓမၼလံုၿခံဳေရးအဖြဲ႕၊ ဓမၼကိုႏွိပ္ကြပ္ေနသည့္ သာသနာဖ်က္ အဖြဲ႕ႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေနပါၿပီ”ဟူေသာ အေရးအသားပါ၀င္ပါသည္။ ထိုစာကို ဘင္လာဒင္၏ေလယာဥ္ႏွစ္စင္းထက္ အားျပင္းေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ခ်သူမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ထိုအေရးအသားႏွင့္ပတ္သက္၍ မဟာနာယကဆရာေတာ္မ်ားက က်ႏုပ္အားအစာမေက်ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ က်ႏုပ္ကိုၾသ၀ါဒေပးေသာ ဆရာ(တုိက္ၾကက္ႀကီး)မွာ မဟာနာယကကို ေျမႇာက္ေပါင္းၿပီး ဘြဲ႕တံဆိပ္ စုေဆာင္းေနသူျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ မဟာနာယကဘက္မွရပ္တည္၍ ၾသ၀ါဒေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ သူကိုယ္တိုင္ကမူ သူ႔အတၱႏွင့္ပတ္သက္လာလွ်င္ တစ္စက္ကေလးမွ်အထိမခံ သည္းမခံတတ္ပါ။ ေက်ာင္းတိုက္မွ တက္လူရဟန္းပ်ိဳမ်ားကိုလည္း နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ႏွိပ္ကြပ္ပါသည္။ သူ၏ဆရာထံမွ ေက်ာင္းလုထားရံုတင္မကဘဲ သည္းခံတတ္ေသာ ဆရာကို တုိက္ခိုက္ေနသူျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သံဃာမ်ားက ၄င္းကို ကြယ္ရာ၌ ဆရာတိုက္ၾကက္ႀကီးဟု နာမည္တပ္ၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ပညာတတ္စာတတ္ ဗဟုသုတျပည့္စံုသူျဖစ္၍ တိုက္ကြက္မ်ားကလည္း ပညာရွိပီသပါသည္။ စစ္ၿပီးကာလ ကမၻာ့ႏုိင္ငံမ်ား ဆင္ႏႊဲခ့ဲၾကသည့္ စစ္ေအးတိုက္ပြဲ နည္းဗ်ဴဟာမ်ားျဖင့္ တစ္ဖက္သတ္တိုက္ခိုက္ေနျခင္းျဖစ္ပါ၏။
ဆရာျဖစ္သူက တန္ခိုးႀကီးဘုရားတစ္ဆူကို အမွီျပဳၿပီး ဘုန္းကံႀကီးေနသည္ကို ဆရာတုိက္ၾကက္က ၾကည့္ရပံုမေပၚပါ။ ဆရာတုိက္ၾကက္ကိုယ္တိုင္ ဗုဒၶဂယာသြားၿပီး ရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကို မဟာေဗာဓိေစတီမွာ ရင္ေငြ႔လံႈခ့ဲပါသည္။ ထိုရုပ္ပြားေတာ္ကို ေက်ာင္းပင့္လာၿပီး ဖန္ေျပာင္းအိမ္ ဂႏၶကုဋီထဲမွာ ပူေဇာ္ထားပါသည္။ ေသာ့အထပ္ထပ္ခတ္၍ ပူေဇာ္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုရုပ္ပြားေတာ္အတြက္ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ ဘုရားပြဲက်င္းပပါသည္။ ရုပ္ပြားေတာ္ကိုလည္း ဂႏၶကုဋိတိုက္မွပင့္ေဆာင္ကာ ဘုရားပြဲအတြင္း အပူေဇာ္ခံထားပါသည္။ ဘုရားဖူးမ်ား၊ ေစ်းသည္မ်ား၊ ဇာတ္ပြဲအၿငိမ့္ပြဲမ်ားျဖင့္ လူစည္ကားေအာင္လုပ္ပါသည္။ ၿမိဳ႕မ်က္ႏွာဖံုးကုန္သည္ပြဲစားမ်ား စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ား၊ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားကို ဖိတ္ကာ ဘုရားျပအလွဴခံပါသည္။ ဘ႑ာေငြစုေဆာင္းထားပါသည္။ ဆရာျဖစ္သူ၏ တန္ခိုးႀကီးဘုရားႀကီးမွာ ႏုိင္ငံျခားျပန္ တန္ခိုးႀကီးဘုရားေလးေၾကာင့္ တန္ခိုးမွိန္သြားခ့ဲရရွာပါသည္။ ထိုသို႔ဘုရားပြဲက်င္းပျခင္းကို သူ၏ရဟန္းဒကာ ဒကာမမ်ားကပင္ မႀကိဳက္ၾကပါ။ လာဘ္မ်ားေအာင္လုပ္ျခင္းျဖစ္ပါ၏။ ဘုရားျပစားျခင္းျဖစ္ပါ၏။ ဘုရားေရာင္းစားျခင္းျဖစ္ပါ၏။ ဘုရားမႀကိဳက္သည့္ လုပ္ငန္းျဖင့္ စီးပြားရွာေနသူက မိမိအား ၾသ၀ါဒေပးသည္မွာ အ့ံၾသစရာပါ။ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ ဘုရားႀကိဳက္ဖို႔သာ အဓိကျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားႀကိဳက္ဖို႔သာ အေရးႀကီးပါသည္။
ၾကက္ေခါင္းဆိတ္မခံသည့္ ျမန္မာေတြ
က်ႏုပ္က က်ႏုပ္လူမ်ိဳးအတြက္ အလုပ္လုပ္ေနျခင္းျဖစ္ပါလ်က္ က်ႏုပ္လူမ်ိဳးက က်ႏုပ္ကို ၀ိုင္းတုိက္ခိုက္ေနၾကသည္မွာလည္း သခၤန္းစာတစ္ခုျဖစ္ခ့ဲပါသည္။ ”ကုလားက သူ႔ဟာသူေနတာကို ၀ီရသူက လိုက္ဆြေနတယ္”ဟု ဆိုသူကဆို၊ ၀ီရသူကို ဖမ္းဖို႔တုိက္တြန္းသူကတိုက္တြန္း၊ အာမခံသူကခံႏွင့္ ေျခထိုးေနၾကသူေတြလည္း ရွိပါသည္။ ၀ီရသူကို အရက္သမားလံုးလံုးျဖစ္ေအာင္ ေျပာသူမ်ားကလည္း ေျပာၾကပါသည္။ အရက္သမားေတာင္ ပုလင္းေမာ့ ခြက္ေမာ့ အရက္သမားမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ ပံုးေထာင္ ကိုင္းတပ္ အရက္သမားမ်ဳိးျဖစ္ပါသည္။ သာသနာသန္႔ရွင္းေရးကားေပၚမွာ ၀ီရသူကိုယ္တုိင္ အရက္ပံုးေထာင္ေသာက္ေန သည္ကို ကိုယ္တုိင္ျမင္ခဲ့။ ပီပါကိုင္းတပ္ၿပီး ေမာ့ေနသည္ကို အေသအခ်ာေတြ႕ရသည္ဟု အပုပ္ခ်သူမ်ားလည္း မနည္းၾကပါ။ ေက်ာက္ဆင္းတုက အရက္ေသာက္သည္ဟုဆိုလွ်င္ မွန္ေကာင္းမွန္ပါလိမ့္မည္။ အေၾကာင္းမွာ အရက္ သမားက ဘုရားဓမၼာရံုထဲ ၀င္ေမာ့ရင္း မူးမူးရူးရူးျဖင့္ ေက်ာက္ဆင္းတုအား အရက္ကပ္လွဴေကာင္း ကပ္ႏုိင္မည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း။
အိမ္ေရွ႕က အမိႈက္ပံု
မႏၱေလးတုိင္း ဥကၠ႒ဆရာေတာ္၊ မစိုးရိမ္တုိက္သစ္ မဟာနာယကဆရာေတာ္တုိ႔ ဦးေဆာင္၍ မႏၱေလးၿမိဳ႕ ေလးျပင္ေလးရပ္ရွိ စာသင္တိုက္ႀကီးမ်ားမွ သံဃာေတာ္မ်ားျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းထားသည့္ သာသနမလ၀ိေသာဓနီ- သာသနာသန္႔ရွင္းေရးအဖဲြ႕ကို နယ္ေက်ာ္သည္ဟုဆုိကာ ရိုက္ထုတ္သူမ်ားလည္း ရွိခဲ့ၾကပါသည္။ ထုိသူမ်ား လည္း ကိုယ့္အိမ္ေရွ႕ကအမႈိက္ပံုကို ကိုယ္တုိင္မႀကံဳးရံုသာမက လာႀကံဳးသူကို ႀကံဳးရေကာင္းလားဟု ရိုက္ႏွက္သူမ်ားျဖစ္ၾကပါ၏။ ကို္ယ့္အိမ္ေရွ႕ကအမႈိက္ပံု ကိုယ္တုိင္မႀကံဳးႏုိင္လုိ႔ သူတစ္ပါးလာႀကံဳးသည္ကို ၾကည္ျဖဴစြာျဖင့္ ခြင့္ျပဳရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ကိုယ္လည္းမႀကံဳးႏုိင္ အျမင္မေတာ္လုိ႔ လာႀကံဳးေပးသူကိုလည္း ရိုက္လႊတ္သည္ဆုိလွ်င္ မည္သို႔ေသာ အိမ္ရွင္ျဖစ္ပါသနည္း။ လူစာရင္း၀င္ပါဦးမည္ေလာ။
ဂိုဏ္းဂဏ အစြဲအလန္း
ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ကိုယ္က်င့္သီလကို သခၤလိခိတ- ပြတ္သစ္စ ခရုသင္းလုိ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းစြာ ေနထုိင္ႏုိင္ၾကပါသည္။ ေျခာက္ပစ္ကင္း သဲလည္းစင္ဟုဆုိလွ်င္ ရႏုိင္ပါ၏။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ၎တုိ႔သည္ မိမိအက်င့္သီလအေပၚ အမွီျပဳၿပီး အတၱႀကီးမားၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထုိအတၱေၾကာင့္ ဂုိဏ္းဂဏကြဲျပားလာရၿပီး သာသနာဆုတ္ယုတ္လာရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဥဳးႏွင့္ဦး၊ အရွင္ႏွင့္ အသွ်င္၊ ဥာဏ ဥာန စသည့္ သဒၵါပညတ္မ်ားေပၚတြင္ပင္ ၀ိနည္းဓိုရ္ၿပီး ျငင္းခံုလာၾကသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ဦးကုသလဟု ေရးသည္ျဖစ္ေစ ဥဳးကုသလဟုေရးသည္ျဖစ္ေစ မည္သူကမွ် ေဒၚကုသလဟုမဖတ္ၾကပါ။ ထုိ႔အတူ အရွင္ကုသလ၊ အသွ်င္ကုသလတုိ႔ကိုလည္း မည္သူကမွ် အေသကုသလဟု မဖတ္ၾကပါ။ ဥာဏႏွင့္ ဥာနကိုလည္း မည္သူကမွ် လိမ္နဟု မဖတ္ၾကပါ။ လုိရင္းအနက္ကို သိၾကသည္ခ်ည္း ျဖစ္ပါ၏။ ပညတ္ႏွင့္ ပရမတ္တြင္ ပညတ္သည္အကာ၊ ပရမတ္သည္အႏွစ္ ျဖစ္ပါသည္။ ပညတ္ေတြေပၚမွာ တုိက္ခိုက္ေနလွ်င္ လိုရာပန္းတုိင္ ေရာက္ေတာ့မည္မဟုတ္ပါ။
ယခုကဲ့သို႔ သီလရွိေသာ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ အတၱကိုဗဟိုျပဳ၍ ဘုရားသားေတာ္အခ်င္းခ်င္း မတူသလို မတန္သလုိ ဆတ္ဆံလာျခင္းေၾကာင့္ ဆရာစြဲေလာကသားမ်ား ေပၚေပါက္လာရပါသည္။ ဆရာကြဲ၍ ဒကာကဲြသည္။ ဘုမၼဇုိးနတ္မ်ားကဲြသည္။ နတ္ျပည္အဆင့္ဆင့္ကဲြသည္။ ျဗဟၼာ့ျပည္အထိကဲြသည္။ ထုိသို႔ ကဲြ ၿပဲျခင္းသည္ ေကာင္းေသာလကၡဏာမ်ား ျဖစ္ပါသေလာ။ အတၱႀကီးလွ်င္ အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းတတ္ပါသည္။ အသိဥာဏ္သည္ အတၱ၏လႊမ္းမိုးမႈကို ခံရေသာေၾကာင့္ သူ၏အစြမ္းျပခြင့္ မရွိေတာ့ပါ။ အျမင္က်ယ္လွ်င္ အတၱက်ဥ္းၿပီး သေဘာထားႀကီးမားတတ္ပါသည္။ ယေန႔ေခတ္သည္ global age (ဂလိုဘယ္ေခတ္)ျဖစ္၍ ယေန႔ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ အျမင္က်ယ္၍ အတၱက်ဥ္းလာၾကၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ပညတ္ေတြအေပၚမွာ အခ်င္းခ်င္း မတုိက္ခိုက္လုိၾကပါ။ ကၽြႏု္ပ္သည္ ႀကံခင္းၿမိဳ႕၌ ဓမၼာစရိယသင္တန္း ပို႔ခ်ခဲ့ပါသည္။ မဟာဒြါရဂုိဏ္းပိုင္ေက်ာင္းမွာ ပို႔ခ်ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ၿမိဳ႕မ်က္ႏွာဖံုးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကို သင္တန္းနာယကအျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ထားပါသည္။ မဟာဒြါရမွလည္းပါသည္။ ေ၀ဠဳ၀န္ဒြါရမွလည္း ပါပါသည္။ ထုိအခါ ေ၀ဠဳ၀န္ဒြါရမ်ားကို နာယကတင္ရေကာင္းလားဟု မဟာဒြါရဆရာေတာ္မ်ားက ကၽြႏု္ပ္အား အျပင္းအထန္ ကန္႔ကြက္ၾကပါသည္။ သုဓမၼာက မိခင္ရင္းကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး မိေထြးကို အေမေတာ္ႏုိင္ အေမခၚႏုိင္ပါလ်က္ မဟာဒြါရက ညီအစ္ကိုအခ်င္းခ်င္း လူရာမသြင္းႏုိင္သည္မွာ ေမတၱာမဲ့လြန္းလွပါ၏။ ရဟန္းအခ်င္းခ်င္းျဖစ္ပါလ်က္ ဒြါရအခ်င္းခ်င္းတူပါလ်က္ မဟာႏွင့္ေ၀ဠဳ၀န္ ကြဲရံုေလးျဖင့္ ရန္သူႀကီးမ်ားလို သေဘာထားၾကသည္မွာ ရဟန္းေတာ္မွ ဟုတ္ပါစဟု ေအာက္ေမ့မိခဲ့ပါ၏။ ထိုမဟာဒြါရ ဆရာေတာ္မ်ား၏ ရဟန္းခံ သိမ္ထပ္ ကံေဆာင္မႈမ်ဳိး၌ ဂုိဏ္းေပါင္းစံုသံဃာမ်ား ကံေဆာင္ခြင့္မရွိပါ။ မဟာဒြါရဂုိဏ္း၀င္ သက္သက္ျဖင့္သာ ကံေဆာင္ၾကပါသည္။ ကမၻာေအး သာသနာေရးဌာန၌ သံဃမဟာနာယက မဟာဒြါရဆရာေတာ္ႀကီးသည္ပင္ တျခားဂိုဏ္း၀င္ မဟာနာယကဆရာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဆြမ္းအတူမစားပါ။ ႏွစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ္ခုနစ္သြယ္ေသာ ရဟန္းသိကၡာထက္ ပိုၿပီးက်င့္ႏုိင္သူမရွိပါဘဲလ်က္ အဆင့္အတန္းခြဲျခားလြန္းသည္ကို ဗုဒၶျမတ္စြာလက္ခံပါမည္ေလာ။ ညီေနာင္အမ်ား စဥ္းစားၾကေစခ်င္ပါသည္။ နဂါးႏုိင္ဓားဇာတ္လမ္း၌ သိုင္းဂိုဏ္းႀကီးကိုးဂိုဏ္း ပူးေပါင္း၍ မိစၦာဂိုဏ္းကို တုိုက္သလို သံဃာ့ဂိုဏ္းႀကီး ကိုးဂိုဏ္းပူေပါင္း၍ မိစၦာမ်ားကို ႏွိမ္နင္းခ်ိန္တန္ပါၿပီ။ အမ်ဳိးသားလံုၿခံဳေရးကို ကာကြယ္ဖို႔လိုပါၿပီ။ သသနာ့ေရေသာက္ျမစ္ကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖုိ႔ လုိအပ္လာပါၿပီ။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ဝီရသူ(မစုိးရိမ္)
(အမွတ္(၂၂) သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၅၆၀၊ ၁၃၇၉ ခု၊ တန္ခူးလ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဧၿပီလထုတ္ မဟာဝီရ ရသစုံမဂၢဇင္းမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။)