သာသနာ ဆုတ္ယုတ္ေၾကာင္း
အျခားေသာ အကြဲအၿပဲမ်ားလည္း ရွိေသးပါသည္။ ပရိယတ္ပဋိပတ္ ကြဲျပားျခင္းျဖစ္၏။ ဦးတည္ခ်က္ခ်င္းတူပါလ်က္ ကြဲေသာအကြဲျဖစ္ပါသည္။ ပရိယတ္သည္လည္း နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း၊ ပဋိပတ္သည္လည္း နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းျဖစ္၍ လမ္းစဥ္နဲ႔က်င့္စဥ္သာ ကြာျခားပါလ်က္ ပရိယတ္ ပဋိပတ္ အခ်င္းခ်င္းတုိက္ခိုက္ေနၾကသည္မွာ အစဥ္အလာႀကီးတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနပါေတာ့သည္။ တစ္ခ်ိဳ႕ရိပ္သာႀကီးမ်ားမွာ ပရိယတၱိဆရာေတာ္မ်ားကို လက္မခံလိုၾကပါ။ မတတ္သာ၍လက္ခံလိုက္ရလွ်င္လည္း ဦးစားေပးေလ့မရွိၾကပါ။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆိုလွ်င္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ မ၀င္ႏုိင္ေအာင္ ပညာရွိနည္းျဖင့္ ႏွိပ္ကြပ္သည္လည္းရွိပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ရိပ္သာအမ်ားစုမွာ အရည္အခ်င္းမျပည့္စံုသည့္ သံဃာမ်ားသာ ဦးစီးလာၾကၿပီး နာမည္ပ်က္စာရင္း ၀င္လာၾကပါေတာ့သည္။ ပရိယတၱိဆရာေတာ္မ်ားကလည္း မာန္ခံေန၍ ေတာ္ရံုတန္ရံုရိပ္သာကို စိတ္မပါၾကေတာ့ဘဲ ပဋိပတ္ႏွင့္ ေ၀းကြားခ့ဲရသည္က မ်ားပါသည္။ အမွန္မွာ ပရိယတ္ႏွင့္ပဋိပတ္သည္ ေငြဒင္းဂါးတစ္ခု၏ ေခါင္းႏွင့္ပန္းသာျဖစ္ပါသည္။ ပရိယတ္ကင္းေသာ ပဋိပတ္သည္ အမွားဘက္သို႔ ဦးတည္ေန၍ သာသနာအတြက္အႏၱရာယ္ႀကီးသလို ပဋိပတ္မပါေသာ ပရိယတ္သည္လည္း အတၱမာနမ်ား တံခြန္ထူတတ္၍ ဘ၀သံသရာအတြက္ အႏၱရာယ္ႀကီးႏုိင္ပါသည္။ ပရိယတ္ႏွင့္ပဋိပတ္ အခ်ိဳးက်ညီမွ်ေနမွ အတၱဟိတေရာ ပရဟိတပါ ႀကီးပြားႏုိင္မွာျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ႕ရိပ္သာမ်ားသည္ မ်ိဳးဆက္သစ္ ပညာတတ္မ်ား မရွိေတာ့ဘဲ ဦးပဥၥင္းႀကီးမ်ား လူပုဂၢိဳလ္မ်ား ဦးေဆာင္ေဟာေျပာေနၾကသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ အခ်ိဳ႕ရိပ္သာမ်ားသည္ စာတတ္ေပတတ္က်မ္းဂန္ႏွံ႕စပ္သည့္ ဆရာေတာ္အစဥ္အဆက္ ဦးေဆာင္လ်က္ရွိသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ပရိယတၱိ၀န္ေဆာင္ ဆရာေတာ္မ်ားက အရည္အခ်င္းရွိေသာ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးၿပီး၊ ပဋိပတၱိ၀န္ေဆာင္ဆရာေတာ္မ်ားက အရည္အခ်င္းရွိေသာ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားကို ႀကိဳဆိုလက္ဆင့္ကမ္း ခ်ီးျမႇင့္သင့္လွပါသည္။ သို႔မွသာ အရည္အခ်င္းရွိေသာ သာသနာကို ထူေထာင္ႏုိင္မည္ျဖစ္ပါ၏။
ရိပ္သာအခ်င္းခ်င္း တိုက္ခိုက္ေနၾကသည္လည္း ရွိေသး၏။ မဟာစည္က စက္၀ိုင္းကို မိုးကုတ္က ေဖာင္းတာပိန္တာကို ခလုပ္တိုက္လ်က္ရွိပါသည္။ ပို၍ဆိုးသည္မွာ ေနာက္တိုး ဖားေအာက္ျဖစ္ပါသည္။ ေဖာင္းတာပိန္တာ ရွဳမွတ္တာကိုပင္ ဘုရားေဟာႏွင့္မညီသလို၊ အပါယ္က်ေတာ့မွာလိုလို၊ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ထိုးႏွက္သည့္ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ စာအုပ္ထုတ္ေ၀ တုိက္ခိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ကလည္း ရုပ္ႏွင့္နာမ္ ကြဲေအာင္ရွဳရ၏။ အာနာပါနကလည္း ရုပ္ႏွင့္နာမ္ ကြဲေအာင္ရွဳရ၏။ ေဖာင္းတာပိန္တာကလည္း ရုပ္ႏွင့္နာမ္ ကြဲေအာင္ရွဳရ၏။ သို႔ပါလ်က္ ပညတ္ေတြအေပၚမွာ ေရးႀကီးခြင္က်ယ္ တိုက္ခိုက္ေနၾကသည္မွာ ေဘာလံုးကြင္းထဲ လူခ် ကစားသလို ျဖစ္ေနေလေတာ့၏။
သို႔ေသာ္ ရိပ္သာႀကီးအားလံုးႏွင္ႏွင္ပင္ တန္႔ၾကည္ေတာင္က်င့္စဥ္မွားႀကီးကို မည္သူကမွ် အဓမၼဟု ေပၚေပၚတင္တင္ မႏွိမ္နင္းၾကျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ ပရိယတၱိအေျခခံေသာ ရိပ္သာႀကီးမ်ား လက္တြဲၿပီး အဓမၼေပၚလာသည့္အခါ အားမေကာင္းခင္ လက္ဦးမႈ ရယူ၍ ေခါင္းမေထာင္ႏုိင္ေအာင္ ႏွိပ္ကြပ္သင့္ပါသည္။
ယေန႔ သာသနာသည္ ကမၻာစစ္မတုိင္ခင္က သာသနာႏွင့္မတူေတာ့ပါ။ ပုဂံေခတ္မွသည္ စစ္ႀကိဳကာလတုိင္ေအာင္သည္ စင္းလံုးေခ်ာ ျမန္မာလူမ်ိဳး၊ စင္းလံုးေခ်ာ ဗုဒၶဘာသာမ်ားသာျဖစ္ပါသည္။ ယခုမူ သူစိမ္းဖက္၍ လာခ့ဲပါၿပီ။ အၿပိဳင္အဆုိင္ေပါမ်ားလွသည့္ ေခတ္ကာလႀကီးျဖစ္လာပါၿပီ။ ကြဲၾကၿပဲၾက၊ တုိက္ခိုက္ၾကႏွင့္ မညီညြတ္ မစည္းလံုးခ့ဲ၍ က်ႏုပ္တို႔လူမ်ိဳး က်ႏုပ္တို႔သာသနာသည္ ႏွစ္ေပါင္း(၁၀၀)ေက်ာ္ ေနာက္က်၍ က်န္ခ့ဲပါၿပီ။ စည္းလံုးညီညြတ္စြာျဖင့္ အခ်င္းခ်င္းလက္တြဲၿပီး အခ်ိန္မီေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါမွ ျမန္မာ့သာသနာ ကမၻာ့အလည္မွာ မ်က္ႏွာလွမွာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အေရွ႕အေနာက္ အရပ္ေဒသခြဲျခားျခင္း၊ ဂိုဏ္းဂဏ အစြဲအလန္းႀကီးမားျခင္း၊ ပရိယတ္ပဋိပတ္ တိုက္ခိုက္ျခင္း၊ ရိပ္သာအခ်င္းခ်င္း ပုတ္ခတ္ျခင္းတည္းဟူေသာ က်ဥ္းေျမာင္းသည့္ အယူအဆမ်ားကို ခ၀ါခ်သင့္လွပါၿပီ။
ျမင္းၿမံဳမ သာသနာ
က်ႏုပ္သည္ ရဟန္းခံပြဲတစ္ခုသို႔ ေရာက္ခ့ဲဖူး၏။ ရဟန္းေလာင္းက က်ႏုပ္၏တပည့္၊ ရဟန္းအမက မူလတန္းေက်ာင္းအုပ္၊ ရဟန္းခံသိမ္၀င္သည္က ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရးေက်ာင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာင္းသားေလးမ်ားကို ၀င္ေရာက္ေလ့လာခြင့္ ရခ့ဲပါသည္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၀င္းျဖစ္ေသာ္လည္း စာသင္ေက်ာင္းသက္သက္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ဘာသာေရးမပါ။ ေက်ာင္းတက္ေက်ာင္းဆင္း ဘုရားရွိခိုးသည္ကိုပင္ မေတြ႔ရပါ။ ေနာက္ကာလမ်ားတြင္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကို စည္းရံုးသည္။ အားတက္သေရာရွိလွသည္။ ယဥ္ေက်းမႈစာအုပ္မ်ား၊ မဂၤလာသံေပါက္မ်ား လက္ေဆာင္ေပးသည္။ တစ္ပတ္တစ္ခါ စာခ်တန္းတပည့္မ်ားလႊတ္၍ ဇာတ္နိပါတ္လာ ပံုျပင္မ်ားေျပာေပးမည့္အစီအစဥ္ကို ဆရာမႀကီးက အၾကြင္းမ့ဲလက္ခံပါသည္။ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီးကို ေလွ်ာက္ဖို႔လိုလွ်င္လည္း တပည့္ေတြကို ေလွ်ာက္ခိုင္းမည္ဟု ေျပာလိုက္သည္။ ဆရာမႀကီးက မလိုပါ။ သူ႔မွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္အျပည့္ရွိသည္။ ႀကိဳက္သည့္အခ်ိန္လာခ့ဲပါ။ သင္ခန္းစာရပ္ၿပီး ပံုေျပာခြင့္ေပးမည္ဟု ရဲရဲတင္းတင္း အာမခံပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ စာခ်တန္းတပည့္ႀကီးမ်ား ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ၿပီး ပို႔ခ်မည့္ရက္ေရာက္ပါမွ ကန္႔ကြက္စာက ေရာက္လာပါသည္။ ခန္းေနဘုန္းႀကီးတစ္ပါးထံမွ စာျဖစ္ပါသည္။ စာထဲတြင္ လံုး၀သေဘာမတူႏုိင္ေၾကာင္း၊ တိုင္းသံဃနာယက ၿမိဳ႕နယ္သံဃနာယကမွ အမိန္႔အဆင့္ဆင့္ ထုတ္ျပန္လွွ်င္ေတာင္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္သာ ပို႔ခ်မည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေဘးေက်ာင္းသံဃာ လံုး၀မလိုအပ္ေၾကာင္း ပါပါသည္။ က်ႏုပ္အရွံဳးေပးလိုက္ပါ၏။ အသြားအျပန္ ဆိုကၠားခ တစ္ေန႔ က်ပ္ေလးရာကုန္မည္။ တပည့္မ်ား စာ၀ါပ်က္ဦးမည္။ ေငြကုန္လူပန္းၿပီး အတုိက္အခိုက္ ခံရဦးမည့္ လုပ္ငန္းျဖစ္၍ အရွံဳးေပးလိုက္ျခင္း မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာအခ်င္းခ်င္းမို႔ အရွံဳးေပးလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ မိမိသည္ မိမိကို ျမန္မာတို႔က ဘယ္လိုတိုက္ခိုက္တိုက္ခိုက္ ဘယ္ေတာ့မွ မတုံ႕ျပန္ မတုိက္ခိုက္လိုေသာ ဆႏၵကို ရင္၀ယ္ပိုက္ထားသူျဖစ္ပါ၏။ ယခုႏွစ္ဆုိလွ်င္ ေလးနွစ္ေက်ာ္ ငါးႏွစ္ၾကခ့ဲပါၿပီ။ ထိုေက်ာင္းကေလး ယခင္အတုိင္းသာရွိေနပါ၏။ ကေလးအင္အားေတြ အလကားျဖစ္ေနၿပီး ကန္႔ကြက္ေသာ ဘုန္းႀကီးမွာလည္း ဆြမ္းခံသြား၊ ဆြမ္းစားၾကြ၊ ခ်ဲတြက္၊ ကက္စက္ျပင္သာသနာျပဳလ်က္ပင္ ရွိပါေသးသည္။ ၿမံဳေသာျမင္းမသည္ မၿမံဳေသာျမင္းမ၏ သားငယ္ေလးမ်ားကို စားပစ္တတ္ပါသည္။ ယေန႔အခ်ိဳ႕သံဃာသည္ ျမင္းၿမံဳမသာသနာ ျပဳၿမဲျပဳေနၾကပါ၏။
ေနရာမွန္ အတၱ
လြန္ခ့ဲေသာ ငါးႏွစ္ေက်ာ္က မႏၱေလးၿမိဳ႕တြင္ ဆိုင္ကယ္ႏွင့္ကား Accident(အက္စီးဒင့္) ျဖစ္ပါသည္။ ဆိုင္ကယ္ပ်က္စီး၍ ဆိုင္ကယ္စီးသူ ေဆးရံုတက္ရပါသည္။ ဆိုင္ကယ္စီးသူမွာ ျမန္မာမိန္းကေလးျဖစ္ၿပီး ကားက ကုလားကားျဖစ္ပါသည္။ မိန္းကေလး၏မိဘမ်ားက ခ်က္ခ်င္းပင္ ဓားဆြဲ တုတ္ဆြဲျဖင့္ တရားစြဲေတာ့မွာလိုလို ဓားဆြဲေတာ့မွာလိုလို ေဒါသတစ္ႀကီး ရံုးေရာက္လာၾကပါသည္။ ရယကအဖြဲ႕က ကုလားကာအဖြဲ႕ျဖစ္ေန၍ ကိုယ့္ကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီး လူမ်ိဳးေရး အဓိကရုဏ္းျဖစ္ေပၚႏုိင္ေၾကာင္း၊ ျဖစ္ေပၚလာပါက အဖမ္းခံရႏုိင္ေၾကာင္းေျပာ၍ ေျပၿငိမ္းလိုက္ပါသည္။ ျမန္မာမိသားစုမ်ား ေခါင္းငိုက္စိုက္ ျပန္သြားၾကပါသည္။ အကယ္၍ ကားျဖင့္တိုက္သူက ျမန္မာဆိုလွ်င္ တရားစြဲ ဓားဆြဲၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ ယခုမူ ဆန္႔က်င္ဘက္အေျဖသာ ထြက္ခ့ဲပါေတာ့၏။
က်ႏုပ္တို႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးသည္ သတၱိေကာင္းသူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသတၱိသည္ အခ်င္းခ်င္းခြပ္ဖို႔၊ ေ၀ွ႔ဖို႔သာျဖစ္ပါသည္။ ရန္သူအတြက္မဟုတ္ပါ။ က်ားရန္ကာကြယ္ဖို႔ က်ားရန္ႏွိမ္နင္းဖို႔ မဟုတ္ေသာ ႏြားခ်ိဳလို ျမန္မာအခ်င္းခ်င္းအတြက္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ေနရာလြဲေသာ အတၱမ်ားျဖစ္ပါ၏။
TV မွ တင္ဆက္ခ့ဲသည့္ Discovery အစီအစဥ္ကို စာရွဳသူၾကည့္ဖူးပါလိမ့္မည္။ ဦးခ်ိဳထြားထြား ႏြားႀကီးမ်ားအေၾကာင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုႏြားႀကီးမ်ား အုပ္စုဖြဲ႔၍ အစာစားေနသည့္အခါ က်ားေကာင္ ေရာက္လာတတ္ပါသည္။ ထိုအခါ ထိုႏြားႀကီးမ်ားက ဦးခ်ိဳႀကီးမ်ားကို အသံုးခ်ရေကာင္းမွန္းမသိဘဲ တစ္ေကာင္ႏွင့္ တစ္ေကာင္ေဘးခ်င္းကပ္ၿပီး ရပ္ၾကည့္ေနတတ္ပါသည္။ ရန္သူက်ားက ဟိန္းလိုက္ ေဟာက္လုိက္ ၿခိမ္းေျခာက္လိုက္လုပ္၍ အေဖာ္ကြဲသြားသည့္အခါ ေဖာ္ကြဲႏြားကို ဆြဲစားတတ္ပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ႏြားမ်ားတစ္ေကာင္ၿပီးတစ္ေကာင္ က်ားစားခံခ့ဲရပါသည္။ တစ္ေကာင္တည္းေသာက်ားကို ႏြားအုပ္ႀကီးက မခုခံရဲပါ။ ဦးခ်ိဳႀကီးမ်ားကို ရန္သူအတြက္ အသံုးမခ်ၾကပါ။ အမ်ိဳးသားလံုၿခံဳေရးကို ဦးခ်ိဳႀကီးမ်ားျဖင့္ မကာကြယ္ႏုိင္ၾကပါ။ ႏြားအခ်င္းခ်င္းေတာ့ ကြဲေအာင္ လဲေအာင္ ေခြ႕ၾက၊ ေ၀ွ႕ၾကပါသည္။ သတ္ၾကျဖတ္ၾကပါသည္။ ယေန႔ကာလ၌ ေရႊျမန္မာ အမ်ားစုမွာ ႏြားခ်ိဳလိုက်င့္ေနၾကပါ၏။ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာကို ထိပါးလွ်င္ ၿငိမ္ေန သည္းခံေနၾကၿပီး ပုဂၢိဳလ္ေရးရာမ်ား၌ အတၱအစြယ္ ထက္ေနၾကပါ၏။ အတၱအဆပ္ ျပင္းထန္ေနၾကပါ၏။ မယားထိ ဓားၾကည့္ ဆိုသူမ်ားလို ျဖစ္ပါ၏။
ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ တိတၳိတို႔၏ အသေရဖ်က္မႈကို အဘယ့္ေၾကာင့္ သည္းခံသနည္း? ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ ေဒ၀ဒတ္၏လုပ္ႀကံမႈကို တံု႔ျပန္ခ့ဲပါသေလာ? ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ တိတၳိတို႔ကို တန္ခိုးျပၿပီး အဘယ့္ေၾကာင့္ ႏွိမ္နင္းခ့ဲသနည္း။ သည္ေမးခြန္ေလးမ်ားကို ေျဖၾကည့္ေစခ်င္ပါ၏။
ျမန္မာတို႔၏ သတၱိ၊ ျမန္မာတို႔၏ မာန၊ ျမန္မာတို႔၏ အတၱမ်ားကို အက်ိဳးရွိရွိ ေနရာမွန္မွန္ အသံုးခ်ေစခ်င္ပါသည္။ ပင္လယ္ျပင္ထဲ ေရနံမ်ား၀င္ေရာက္လာလွ်င္ အဆိတ္အေတာက္ျဖစ္ေသာ္လည္း ထုိေရနံကို စက္ယႏၱယားမ်ား၌ အသံုးခ်လွ်င္ လူသားအားလံုးအတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းႏုိင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတို႔၏ အတၱ၊ မိမိတို႔၏ မာန၊ မိမိတို႔၏ သတၱိ၊ မိမိတို႔၏ အဆိပ္၊ မိမိတို႔၏ အစြယ္တို႔ကို ျမန္မာတစ္မ်ိဳးသားလံုး၊ ျမန္မာတစ္ႏုိင္ငံလံုး၊ ဗုဒၶသာသနာတစ္ရပ္လံုးအတြက္ ေနရာမွန္စြာ အသံုးခ်သင့္လွပါ၏။
ဝီရသူ(မစုိးရိမ္)
(အမွတ္(၂၂) သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၅၆၀၊ ၁၃၇၉ ခု၊ တန္ခူးလ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဧၿပီလထုတ္ မဟာဝီရ ရသစုံမဂၢဇင္းမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။)