သတင္း

ဝံသာႏုရကၡိတ ေရႊမ်က္မွန္ ဦးဝိဇယ(၁)

(က်စြာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ေထရုပၸတၱိစာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၈၁ခုႏွစ္ ေမလမွာ ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့စာအုပ္ပါ။ စာအုပ္ပါမိတ္ဆက္စကားအရ က်စြာဆရာေတာ္ႀကီးအေၾကာင္းကုိ အခန္းခြဲၿပီး စာတန္းျပဳစုထားတာပါ။ အခန္း(၆)ခန္းရွိၿပီး အခုတင္ျပမည့္အခန္းကေတာ့ အခန္း(၃) “ေရႊမ်က္မွန္ ဦးဝိဇယ၏ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး လုပ္ရပ္ႏွင့္ ဝံသာႏုရကၡိတ တရားမ်ားစာတန္း” ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ဦးပုညာနႏၵာဘိဝံသ ျပဳစုထားတာပါ။

အခုေခတ္ႏွင့္တုိက္ဆုိင္ေနလုိ႔ ျပန္လည္ တင္ျပျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ တုိ႔ပုိင္နက္ေတြကုိ အဓမၼသိမ္းယူတာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့- အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ တုိ႔တေတြကုိဒုကၡေပးေနတာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့ – အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ တုိ႔လူမ်ဳိးေတြကုိ ႏွိပ္စက္ေနတာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့ – အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ ဒုိ႔ရန္သူအစစ္ေတြဟာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့ – အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ ဒုိ႔မေၾကာက္ရမွာ ဘယ္သူေတြလဲေဟ့ – အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ အဂၤလိပ္ကုိေၾကာက္ေသးလား ပရိသတ္ႀကီး – မေၾကာက္ဘူး မေၾကာက္ဘူး(စာ-၁၁၈)
အမ်ဳိးသားေရးလုပ္ရင္ ဘုန္းႀကီးအခ်င္းခ်င္း အျမင္မၾကည္ခ်င္ဘူး၊ လူေတြက ႏွာေခါင္းရႈံ႕တယ္ စတာေတြပါဝင္တဲ့ ဒု႒ဂါမဏိအေၾကာင္းလည္း ပါပါတယ္။ အခန္းဆက္တင္ျပေပးပါ့မယ္။)

ဝီရသူ(မစုိးရိမ္)
22.11.2017
PM 10:16
========================================================

“ေရႊမ်က္မွန္ ဦးဝိဇယ၏ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးလုပ္ရပ္ႏွင့္ ဝံသာႏုရကၡိတ တရားမ်ားစာတန္း”

ဆရာေတာ္အရွင္ပုညာနႏၵာဘိဝံသ တင္ျပသည္။

နိဒါန္း

ျမန္မာျပည္ကုိ အဂၤလိပ္မ်က္ႏွာျဖဴမ်ား သိမ္းယူခံရၿပီးေနာက္ ျမန္မာျပည္ဘြား တုိင္းရင္းသားတုိ႔သည္ လြတ္လပ္ေရးကုိမရမေနႀကဳိးစားအားထုတ္ခဲ့ေလရာ တဦးတည္းသေဘာႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာေခတ္မွ ဒုိင္အာကီေခတ္၊ ဒုိင္အာကီေခတ္မွ ၉၁ ဌာနေခတ္၊ ၉၁ဌာနေခတ္မွ လြတ္လပ္ေရးေခတ္သုိ႔ အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲေရာက္ရွိခဲ့ေလသည္။

ဤသုိ႔ လြတ္လပ္ေရးခရီးျပင္းတေလွ်ာက္တြင္ ေရွ႕ပုိင္းျဖစ္ေသာ ေခတ္ေျပာင္းႏွစ္ေခတ္ လြတ္လပ္ေရး ႀကဳိးပမ္းမႈႏွစ္ဆင့္၌ ဤေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယေခၚ က်စြာဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ႀကီးမွဴးေတာ္မူေသာ သံဃသာမဂၢီအဖြဲ႕အစည္းႀကီးသည္ သက္စြန္႔ႀကဳိးပမ္း စြမ္းစြမ္းတမန္ ပါဝင္ခဲ့ေလသည္။

ဤသုိ႔ လြတ္လပ္ေရးခရီးၾကမ္း၌ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားလည္း တခဏ္းတက႑ပါဝင္ခဲ့ရသည့္အျဖစ္ကုိ ေႏွာင္းလူတုိ႔ မေမ့ရစ္ၾကေစရန္ ရည္သန္၍ သံဃသာမဂၢီသမုိင္းဟူေသာ စာေစာင္ကုိ ေရးသားခဲ့ဘူး၏။

ထုိစာေစာင္သည္ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ စာအုပ္အျဖစ္သုိ႔ မေရာက္ဘဲ စာအုပ္ဘီဒုိထဲ၌ပင္လွ်င္ လက္ေရးမူအျဖစ္ျဖင့္ ႏွစ္အေတာ္ၾကာ ဝိညာဥ္ခ်ဳပ္သကဲ့သုိ႔ မလႈပ္မရွားေနခဲ့ရ၏။

ယခု ၁၃၃၈ ခု ျပာသုိလျပည့္ေန႔ ၁၀ ႀကိမ္ေျမာက္ က်စြာဆရာေတာ္ႀကီး၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးေတာ္ကုိ ရည္မွန္း၍ စာတန္းဖတ္ပြဲႀကီးႏွင့္ ႀကဳံရသျဖင့္ ယင္းသံဃသာမဂၢီသမုိင္းစာေစာင္သည္ အသက္ဝိညာဥ္ ျပန္လည္ဝင္ ေရာက္လာျပန္ခါ အတန္ငယ္ လႈပ္ရွားႏုိင္ခြင့္ရသျဖင့္ ဝမ္းေျမာက္ရေပေတာ့၏။

သုိ႔ေသာ္ မိမိအေနႏွင့္ ေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယ၏ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားဟူေသာ စာတန္းက႑မွ ပါဝင္ရမည္ျဖစ္သျဖင့္ ယင္းသံဃသာမဂၢီသမုိင္းစာေစာင္မွ ေရႊမ်က္မွန္ ဦးဝိဇယ ေခါင္းေဆာင္တုိက္ရုိက္ ဇာတ္လုိက္အေနႏွင့္ပါဝင္ေသာ က႑မ်ားကုိသာထုတ္ႏုတ္၍ ေဖာ္ျပရမည္ျဖစ္ေပသတည္း။

“ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား ႏုိင္ငံေရးလုပ္ေဆာင္ရျခင္း၏ အေျခခံအေၾကာင္းရင္း”
ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ အဂၤလိပ္အစုိးရတုိ႔ တုိက္ခုိက္သိမ္းယူၿပီးေနာက္ ျမန္မာျပည္ရွိ သာသနာေရးအေျခအေနမွာ သာသနာဝင္ဦးေရအားျဖင့္ တေန႔တျခား ဆုတ္ယုတ္လာခဲ့၏။

မႏၲေလးတၿမဳိ႕တည္းမွာပင္ ျမန္မာဘုရင္မ်ား လက္ထက္က သံဃာေတာ္အေရအတြက္ ေျခာက္ေသာင္းရွိခဲ့၏။
အဂၤလိပ္တုိ႔လက္ထက္အခါ၌ကား တစ္ေသာင္းခန္႔သာရွိေတာ့၏။
ဆြမ္းေရးကြမ္းေရးမွာလည္း ၾကပ္တည္း၍ လာခဲ့၏။ ျမန္မာဘုရင္တုိ႔လက္ထက္၌ မုဆုိးမတဦးကပင္လွ်င္ သံဃာေတာ္ဆယ္ပါးခန္႔ ဆြမ္းဝတ္ျပဳႏုိင္၏။ အဂၤလိပ္တုိ႔လက္ထက္၌ကား ႏွစ္ပါးသုံးပါးေလာက္ကုိပင္ အႏုိင္ႏုိင္ႀကဳိးစားရ၏။

တန္ခုိးအာဏာမွာလည္း သိသိသာသာႀကီး ယုတ္ေလ်ာ့လာခဲ့၏။ အဂၤလိပ္တုိ႔ေခတ္က ျမန္မာဘုန္းေတာ္ႀကီး မ်ား၏ တန္ခုိးအာဏာသည္ ခရာဇ္ယန္ဘုန္းႀကီး တန္ခုိးအာဏာ၏ ဆယ္စိတ္တစိတ္မွ်ပင္ မရွိေတာ့ေခ်။

ဤသုိ႔လွ်င္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ႀကီး၏ အရွိန္အဝါသည္ အဖက္ဖက္မွ က်ဆင္းလာသျဖင့္ တုိင္းျပည္ႀကီး လြတ္လပ္ခါ ကုိယ့္မင္းကုိယ္စုိးႏွင့္ ေနရပါမူ ဤဗုဒၶသာသနာေတာ္ႀကီးသည္ ျမန္မာဘုရင္လက္ထက္ေတာ္ အခါက အေျခအေနအတုိင္း စိမ္းလန္းစုိေျပ စည္ပင္ေပရာ၏ဟု ႏွလုံးျပဳမိေတာ္မူၾကသျဖင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး မ်ား ႏုိင္ငံေရး ႏုိင္ငံလြတ္လပ္ေရးကုိ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၾကရျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

“သံဃအဖြဲ႕မ်ား ေပၚေပါက္လာျခင္း”

၁၂၆၈ ခု၊ (၁၉၀၆ခု)ႏွစ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာကလ်ာဏယုဝ(ဝုိင္-အမ္-ဘီ-ေအ)အသင္းႀကီးကုိ စတင္တည္ ေထာင္သည္။ ၁၂၈၂ခု(၁၉၂၀ခု)ႏွစ္တြင္ ဝုိင္-အမ္-ဘီ-ေအ အသင္းႀကီးမွ ဂ်ီ-စီ-ဘီ-ေအေခၚ ျမန္မာအသင္း ခ်ဳပ္ႀကီးအျဖစ္သုိ႔ ေျပာင္းလဲသည္။

ဤအေတာအတြင္း ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ သံဃာ့အဖြဲ႕အသင္း ထင္ထင္ရွားရွားမေပၚေသးဘဲ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမတစ္ဦးတည္းသာလဆင္ ဝုိင္-အမ္-ဘီ-ေအ အသင္းႀကီးႏွင့္ပူးတြဲလ်က္ ႏုိင္ငံေရးကုိ စတင္ေဆာင္ရြက္၍ ေနေပေသးသည္။

အနည္းငယ္ခ်ဲ႕ဦးအံ့။ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ၁၂၈၀ခု(၁၉၁၉ခု)ႏွစ္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွ ဒုတိယအေခါက္ ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာၿပီး သူရိယသတင္းစာတြင္ ဝံသာႏုရကၡိတတရားမ်ားကုိ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ား လုိက္နာက်င့္ႀကံရန္ ႏုိင္ငံျခားျဖစ္ အဝတ္အထည္မ်ားကုိ တတ္ႏုိင္သမွ် ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီး ျမန္မာျပည္ျဖစ္ ပင္နီႏွင့္ ေယာလုံခ်ည္ ေယာထမီမ်ား ဝတ္ဆင္ရန္ဟူေသာ ေဆာင္းပါးမ်ားကုိ ေရးသားျခင္း၊ အခြင့္သင့္ရာ အရပ္ဌာနတုိ႔၌ ႏုိင္ငံေရးတရားမ်ားကုိ ေဟာေျပာျခင္းတုိ႔ကုိ စတင္ျပဳလုပ္ေလသည္။

ဤသုိ႔ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ႏုိင္ငံေရးကုိ စတင္ေဆာင္ရြက္စအခါတြင္ စုံေထာက္မ်ားက ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမေနာက္သုိ႔ တေကာက္ေကာက္လုိက္၍ေနျခင္း၊ ေဟာပုံ ေျပာပုံမွာ အနည္းငယ္ ၾကမ္းတမ္း၍ အရဟတၱဓဇဂုဏ္ႏွင့္မညီဟု ထင္ျမင္ယူဆျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ စပ္ေသာသံဃာ့အသင္းအဖြဲ႕ကုိ ဖြဲ႕ဘုိ႔ေဝးစြ၊ မည္သည့္သံဃာကမွ် ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအား ဟက္ဟက္ပက္ပက္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံျခင္းကုိ ပင္ မျပဳၾကေခ်။

ဤသုိ႔ သံဃာေတာ္မ်ား ေၾကာက္အားပုိၿပီး အယူအဆသုံမႈံ၍ ေနသည္ကုိ သိရွိေတာ္မူေသာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ကရက္ေဒါက္ သင္ျမန္မာျပည္မွ ထြက္သြားလုိက္ပါ ဟူေသာ စာကုိပုံႏွိပ္ခါ ေတာေရာၿမဳိ႕ပါမက်န္ ျမန္မာျပည္အႏွံ႔အျပား လုိက္လံေဝငွေလသည္။

ထုိစာတန္းကုိ ဖတ္ရႈရေသာရဟန္းရွင္လူ တုိင္းသူျပည္သားအားလုံးမွာ ဘယ့္ႏွယ္လဲ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ ကေတာ့ ဘုရင္ခံကုိေမာင္းထုတ္ေနၿပီး ဘယ္လုိမ်ား ျဖစ္ၾကမလဲ ဟူေသာ ေတြးလုံး ေတာလုံးျဖင့္ ရဲေသြး ရဲစိတ္ကေလးၾကြကာ အေတာ္ကေလး လႈပ္လႈပ္ရြရြျဖစ္လာေလသည္။

ဤသုိ႔ သံဃာေရာလူထုပါ ရဲေသြးရဲစိတ္ၾကြလာသည္ကုိ သိရွိရေသာ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ သံဃာေတာ္မ်ား က်ိန္းစက္၍ မေနပါႏွင့္၊ တုိင္းျပည္ ကၽြန္ဘဝသုိ႔ ေရာက္ေနေသာအခါ တုိင္းသူျပည္သား မ်ားမွာလည္း ေက်းကၽြန္မ်ားသာ ျဖစ္သည္။

ထုိတုိင္းသူျပည္သားမ်ားကုိးကြယ္ေသာ ဘာသာ သာသနာမွာလည္း ကၽြန္ဘာသာ ကၽြန္သာသနာျဖစ္သည္။ တုိင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိးတုိ႔ ကၽြန္ဘဝမွလြတ္ေျမာက္မွ သာလွ်င္ သာသနာေတာ္ႀကီး ႀကီးပြားထြန္းကားလာႏုိင္မည္။

သံဃာ့သာမဂၢီအသင္း အဖြဲ႕မ်ားကုိ ဖြဲ႕စည္းၿပီးကာ လြတ္လပ္ေရးရဘုိ႔အတြက္ အျပင္းအထန္ ႀကဳိးစားၾကပါဟု ေနရာအႏွံ႔အျပား လုိက္လံ ေဟာေျပာကာ သံဃသာမဂၢီအသင္း ေပၚေပါက္လာေရးကိစၥကုိ မေနမနား ႀကဳိးစားေလသည္။

ဤသုိ႔ႀကဳိးစားယင္း ၁၂၈၃ ခု(၁၂၈၂ခု ပူးတြဲကမၻာေက်ာ္ပုဂၢဳိလ္တရာစာအုပ္)ေဒးဒရဲ ဆူးတလက္ရြာတြင္ ႏုိင္ငံေရးတရားေဟာေျပာရာ ပုဒ္မ ၁၂၄(က)အရ အစုိးရကုိ အၾကည္အညဳိ ပ်က္ေစမႈႏွင့္ တရားစြဲခံရေလသည္။

ဤသုိ႔ အမႈတန္းလန္းႏွင့္ပင္ ႏုိင္ငံေရးတရားမ်ားကုိ ဆက္လက္ေဟာေျပာေနခဲ့ရာ ပုသိမ္ခရုိင္ ေက်ာင္းကုန္းၿမဳိ႕၌ တရားေဟာေနစဥ္ ဖမ္းဆီးခံရၿပီး မအူပင္ရုံး၌ စစ္ေဆးကာ ေထာင္ဒဏ္အျပစ္ ေပးေလသည္။

ယင္းသုိ႔ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမေထာင္က်ခံလုိက္ရေသာအခါ သံဃာေတာ္မ်ား အထူးႏုိးၾကားလာၿပီး ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ သရက္ေတာတုိက္ႏွင့္ ဗဟန္းေက်ာင္းတုိက္မ်ားတြင္ သံဃာ့သာမဂၢီအဖြဲ႕မ်ားကုိ တုိးခ်ဲ႕ဖြဲ႕စည္း ၾကေလသည္။

ထုိသံဃာ့သာမဂၢီအသင္းမ်ားေပၚစ ပထမပုိင္း ေခတ္ဦးကာလ၌ ႀကီးပြားသင့္သေလာက္ မႀကီးပြားၾကေသး ဘဲ အလယ္ေတာရဆရာေတာ္၊ စလင္းဆရာေတာ္၊ ေဝဠဳဝန္ဆရာေတာ္စေသာ ေထရ္ႀကီးဝါႀကီး ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ပါဝင္ေတာ္မူလာေသာအခါမွသာ တဟုန္းထုိး တုိးတက္ႀကီးပြားလာေလသည္။

ေအာက္ပုိင္း ျမန္မာျပည္တြင္ ျမန္မာျပည္လုံးဆုိင္ရာ သံဃာ့သာမဂၢီအဖြဲ႕ေပါင္း ၃၇ ဖြဲ႕မွ် ဖြဲ႕စည္း တည္ေထာင္ စည္းရုံးမိၾကၿပီး ထုိအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အစည္းအေဝးမွ
အလယ္ေတာရဆရာေတာ္ ပ႒မ ဥကၠ႒
ရန္ကုန္ေဝဠဳဝန္ဆရာေတာ္ ဒုတိယ ဥကၠ႒
ျပည္-ပြင့္လွသိမ္ကုန္းဆရာေတာ္ ဒုတိယဥကၠ႒
ရန္ကုန္ေက်ာင္းေတာ္ရာေရႊက်င္တုိက္ နႏၵဝံေက်ာင္း ဦးဓေမၼာဒယ အက်ဳိးေဆာင္ အျဖစ္ျဖင့္ တင္ေျမွာက္ၾကၿပီးလွ်င္ ႏုိင္ငံေရးကုိ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဆာင္ရြက္ၾကေလသည္။

ဤသုိ႔ ေအာက္ပုိင္းျမန္မာျပည္တြင္ သံဃာေတာ္မ်ား စည္းလုံးညီညြတ္ၾကသည္ကုိ အားက်အတုယူၿပီးကာ အထက္ပုိင္းျမန္မာျပည္၌လည္း သံဃာ့အသင္းအပင္းမ်ား ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္လ်က္ ၁၂၈၃ ခုသီတင္းကၽြတ္လ၌ အထက္ပုိင္း ဗုဒၶသာသနာလုံးဆုိင္ရာ သံဃာ့သာမဂၢီအဖြဲ႕မ်ား စုရုံးစည္းေဝးၾကၿပီးလွ်င္ ထုိအစည္းအေဝးမွ
ေဘးမဲ့ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဥကၠ႒၊ အတုိင္ပင္ခံဆရာေတာ္ ငါးက်ိပ္ေက်ာ္တုိ႔ကုိ တင္ေျမွာက္ၿပီးေနာက္ ႏုိင္ငံေရးကုိ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေဆာင္ရြက္ၾကေလသည္။

“သံဃာ့အဖြဲ႕ႏွစ္ဖြဲ႕ ပူးေပါင္းျခင္း”

ဆုိအပ္ၿပီးသည့္အတုိင္း အထက္ပုိင္းျမန္မာျပည္တြင္ ဗုဒၶသာသနာလုံးဆုိင္ရာ မဟာသံဃာ့သာမဂၢီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၊ ေအာက္ပုိင္းျမန္မာျပည္တြင္ ျမန္မာျပည္လုံးဆုိင္ရာ မဟာသံဃာ့သာမဂၢီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဟု အဖြဲ႕ႀကီးႏွစ္ခု ကြဲျပားလ်က္ရွိရာ အလုပ္တူေသာ္လည္း အမည္ကြဲျပားက စိတ္ဝမ္းကြဲဘြယ္ရာ အေၾကာင္းရွိသည္၊ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႀကီးႏွစ္ခုကုိ တဖြဲ႕တည္းေပါင္းႏုိင္မွသာ ညီညြတ္ေရးအင္အား ေတာင့္တင္းၿပီး လုိအပ္သည့္ခရီးသုိ႔ ေရာက္ႏုိင္မည္ဟု ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမက တုိက္တြန္းႏႈိးေဆာ္သျဖင့္……….

ေအာက္ပုိင္းသံဃာ့အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ ေဝဠဳဝန္ဆရာေတာ္
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ ဥယ်ာဥ္တုိက္ ေလသာဆရာေတာ္
ျပည္ၿမဳိ႕ ပြင့္လွသိမ္ကုန္းတုိက္အုပ္ဆရာေတာ္
ပုသိမ္ ဦးေဝပုလႅ
အထက္ပုိင္း သံဃာ့အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ
ေရႊျပည္ဆရာေတာ္
စံေက်ာင္းဆရာေတာ္
မုိးထားတုိက္ ဦးဝိဇယ(ေရႊမ်က္မွန္ ဦးဝိဇယ)
ဆင္တဲတုိက္ ဦးအာေလာက
ဤဆရာေတာ္မ်ားကုိ သံဃအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ တင္ေျမွာက္ၾကၿပီးလွ်င္ ပ်ဥ္းမနားၿမဳိ႕ ကန္ဦးတုိက္တြင္ မ်က္ႏွာစုံညီ စည္းေဝးၾကၿပီး တဖြဲ႕တည္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးမူကုိ စီမံေရးဆဲြ ၾကေလသည္။

ထုိဆရာေတာ္မ်ား ေရးဆြဲေသာပူးေပါင္းေရးမူကုိ ေအာက္ပုိင္းသံဃာ့အဖြဲ႕ခ်ဳပ္က ဟသၤတၿမဳိ႕၌၄င္း၊ အထက္ပုိင္း သံဃာ့အဖြဲ႕ခ်ဳပ္က မုံရြာၿမဳိ႕၌၄င္း အထူးအစည္းအေဝးဖြင့္ၾကၿပီးလွ်င္ ညွိႏႈိင္းေဆြးေႏြးၾကေလသည္။ ယင္းသုိ႔ ပူးေပါင္းေရးမူကုိ ညွိႏႈိင္းေဆြးေႏြးၾကၿပီးေနာက္ ပူးေပါင္းေရး ကြန္ဖရင့္ႀကီးကုိ ၁၂၈၅ ခု ဒုတိယဝါဆုိလတြင္ ပ်ဥ္းမနားၿမဳိ႕ ကန္ဦးေက်ာင္းတုိက္မွာပင္ က်င္းပျပဳလုပ္ ေလသည္။ ထုိကြန္ဖရန့္အစည္းအေဝးႀကီးမွ
ေဘးမဲ့ဆရာေတာ္ ဥကၠ႒ခ်ဳပ္
ေက်းသီးကုန္းဆရာေတာ္၊ သက္ပန္းဆရာေတာ္ (အထက္ပိုင္းအတြက္)
အလယ္ေတာရဆရာေတာ္၊ ေဝဠဳဝန္ဆရာေတာ္(ေအာက္ပုိင္းအတြက္)ဒုတိယဥကၠ႒
မႏၲေလးၿမဳိ႕၊ မုိးထားတုိက္ ဦးပညာသာမိ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္အျဖစ္ျဖင့္ အမ်ားသေဘာတူတင္ေျမွာက္လ်က္ ျမန္မာျပည္ သမၼာသမၺဳဒၶသာသနာလုံးဆုိင္ရာ မဟာသံဃာ့သာမဂၢီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႀကီး ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ အထက္ေအာက္ သံဃာ့သာမဂၢီအဖြဲ႕မ်ား တေပါင္းတည္း ေပါင္းစည္းမိၾကေလသည္။

မွတ္ခ်က္။ ။ သံဃာ့အဖြဲ႕မ်ားေပၚေပါက္လာမႈ၌ တိက်ေသာ မွတ္သားခ်က္ကား ျမန္မာျပည္ ေအာက္ပုိင္း၌ ၁၉၁၉ (ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၁ခု)ဇႏၷဝါရီလတြင္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ ေရႊတိဂုံ ကုန္းေပၚ၌ သံဃာ့သာမဂၢီအသင္းတစ္ခုကုိ အရွင္နာဂိႏၵ ကုိ္ယေတာ္က စတင္ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ခဲ့သည္။ ထုိမွတစတစ တုိးတက္လာရာ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမေထာင္ဒဏ္ အျပစ္ခံရသည္ႏွင့္ ႀကဳံေသာအခါ ၁၂၈၃ ခု၊ နယုန္လျပည့္ေက်ာ္ ၁၂ ရက္ေန႔၌ ေအာက္ျမန္မာျပည္တြင္ ဖြဲ႕စည္းမိေသာ အဖြဲ႕ေပါင္း ၃၇ ဖြဲ႕ကုိ ျမန္မာျပည္လုံးဆုိင္ရာ မဟာသံဃာ့သာမဂၢီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႀကီးဟူေသာ အမည္ျဖင့္ စည္းလုံးႏုိင္ခဲ့ၾကေလသည္။

“ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ဝံသာႏုအသင္း ”
ဆုိအပ္ၿပီးသည့္အတုိင္း သကၠရာဇ္ ၁၂၈၁ ခုႏွစ္ေလာက္မွစ၍ သံဃာေတာ္မ်ား ႏုိင္ငံေရးကိစၥကုိ တစတစႏွင့္ ေဆာင္ရြက္စပ်ဳိး၍ ၁၂၈၃ ခုႏွစ္တြင္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ား ေရးဆြဲကာ စံနစ္တက် သံဃာ့အဖြဲ႕မ်ား ေပါင္းစည္းမိ၍ ခုိင္ခံ့က်ယ္ျပန္႔ေသာ သံဃာ့သာမဂၢီအသင္းႀကီးတည္ေထာင္ မိၾကေလသည္။
ယင္းသုိ႔သံဃာ့သာမဂၢီအသင္းသေႏၶတည္၍ ဖြားျမင္လာရသည့္ေခတ္ကာလအတြင္း ၁၂၈၃ခုႏွစ္ဝယ္ အသင္း၏ ဥပေဒပုဒ္မ ၂(ခ)တြင္ ျမတ္စြာဘုရား သာသနာေတာ္ႀကီးႏွင့္ ဘာသာပညာအမ်ဳိး ႀကီးပြားတုိးတက္ေရးကုိ ေဆာင္ရြက္ရန္ဟု ဆုိထားသည့္အတုိင္း ယင္းကိစၥမ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္ ညီညြတ္ေရးသည္အဓိကျဖစ္၏။ သုိ႔ျဖစ္၍ သံဃာ့အဖြဲ႕မွ ေပၚထြက္လာေသာ ဓမၼကထိကမ်ားသည္ ပ႒မဦးစြာ ညီညြတ္စည္းလုံးေရးအတြက္ ဝံသာႏုအဖြဲ႕မ်ားကုိ အင္တုိက္အားတုိက္ ဖြဲ႕စည္းရေလသည္။

ယင္းဝံသာႏုအသင္းမ်ားတည္ေထာင္ပုံကုိ ေအာက္ပါ မႏၲေလးၿမဳိ႕ ေတာင္ျပင္လုံးဆုိင္ရာ သံဃာ့အဖြ႕၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ျဖင့္ သရုပ္ေဆာင္ခါ ထင္ရွားျပပါအံ့။
မႏၲေလးၿမဳိ႕ ေတာင္ျပင္တြင္ ရြာသစ္၊ ပုတီးတန္း မ်က္ပါးရပ္၊ ေဟာ္ကုန္း၊ မဂၤလာေစ်း၊ ေအာင္ေတာ္မူဟု ရပ္ကြက္အမ်ားအျပားရွိေလသည္။ ထုိရပ္ကြက္တုိ႔တြင္ ရပ္ကြက္တခုတခု၌ သုံးညဥ့္ သုံးညဥ့္စီ တရားေဟာရသည္။

တရားပြဲ အစီအစဥ္ကုိ မဆုိေသးမီ ေနရာထုိင္ခင္းခင္းက်င္းရပုံ အခက္အခဲကုိ ေဖာ္ျပလုိေပေသးသည္။ ႏုိင္ငံေရးတရားပြဲ ဟူေသာအသံကုိၾကားလိုက္သည္ႏွင့္တၿပဳိင္နက္ မ်က္ႏွာျဖဴအစုိး ရ၏ လက္ပါးေစစုံေထာက္ႏွင့္ ပုလိပ္တုိ႔က အလ်င္ေရာက္ႏွင့္ၿပီးျဖစ္သည္။

ထုိလက္ပါးေစမ်ားက လက္ခ်က္ဦးစြာ ကုလားထုိင္မေပးရ၊ စာပြဲမေပးရ၊ ခရီးဦးမႀကဳိရ၊ ကြမ္းေဆးလဘက္မတည္ရ ဟု တရားေဟာမည့္ရပ္ကြက္တြင္ တုိးတုိးအမိန္႔ထုတ္ႏွင့္ၿပီးျဖစ္သည္။

ထုိေခတ္အခါက မႏၲေလးမွာ ပုလိပ္ကုိပင္ ပုလိပ္ေတာ္မင္းဟု ေခၚရသည့္တုိင္ေအာင္ ျပားျပားဝပ္မွ် ေၾကာက္ရြံ႕၍ ေနၾကရေသာအခါျဖစ္သည္။

သုိ႔ျဖစ္၍ တရားပြဲအတြက္ ကုလားထုိင္၊ စာပြဲမ်ားကုိ ကုိယ္တုိင္ခင္းက်င္း ေပးလုိေသာ္လည္း မေပးရဲ၊ ကြမ္းေဆး လဘက္တည္လုိေသာ္လည္း မတည္ရဲသည္ကမ်ားၾကသည္ျဖစ္ရာ သံဃာေတာ္မ်ားကုိယ္တုိင္ အိမ္တြင္းသုိ႔ဝင္လ်က္ သံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ ကုလားထုိင္၊ စာပြဲမ်ားကုိ သယ္ယူခင္းက်င္းေပးရျခင္း၊ ရပ္ကြက္တကြက္မွ ရပ္ကြက္တကြက္သုိ႔ ကြင္ပ်စ္(ကုတင္)ႀကီးမ်ားကုိ ထမ္း၍ေရြ႕ရျခင္း၊ တခါတရံ ေသာက္ေရအုိးမ်ားကုိပင္ ကုိယ္တုိင္ထမ္းပုိးသယ္ေဆာင္ရသည္အထိ အခက္အခဲႏွင့္ ႀကဳံရေလသည္။

ဤသုိ႔ခင္းက်င္းၿပီးေနာက္ ေဟာေျပာမႈမစမီ ဥကၠ႒မည္သူ၊ အတြင္းေရးမွဴးမည္ဝါ၊ အမႈေဆာင္က မည္သည့္ပုဂၢဳိလ္မ်ားဟု ဖတ္ၾကားေၾကျငာၿပီးလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာကလ်ာဏ ယုဝေယာက်္ားမ်ားအသင္း၊ ဗုဒၶကလ်ာဏယုဝတီ မိန္းမမ်ားအသင္း ဟု ရပ္ကြက္တခုတြင္ အသင္းႏွစ္သင္းက်စီ ဖြဲ႕စည္းေပးရသည္။

ဤသုိ႔ အသင္းဝင္စာရင္းဖတ္ရာ၌ တခ်ဳိ႕က သူ႔နာမည္ကေလး ထည့္မဖတ္ပါနဲ႔၊ စာရင္းမွာပါယင္ၿပီးဒါပါ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ သူ႔နာမည္က်ေတာ့ တုိးတုိးဖတ္ပါ၊ သိပ္မေအာ္လုိက္ပါနဲ႔ လုိ႔ မွာလုိက္ၾကတာ ကုိေရႊပုလိပ္ ေၾကာက္ရွာလြန္းလုိ႔။

ဤကဲ့သုိ႔ အမည္စာရင္းဖတ္၍ အဖြဲ႕မ်ား ဖြဲ႕စည္းၿပီးေနာက္ မေၾကာက္ရ ေဒသနာျဖင့္ တရားပြဲကုိ စတင္ဖြင့္လွစ္ရသည္။ ပုလိပ္ဆုိတာ ရုိးရုိးလူဘဲ၊ ဘုန္းႀကီးမဟုတ္ဖူး၊ ရွင္ဘုရင္မဟုတ္ဖူး၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ပုလိပ္ကုိ ပုလိပ္လုိ႔ဘဲေခၚရမယ္၊ ေတာ္ေတြမင္းေတြ ထည့္ၿပီး ပုလိပ္ေတာ္မင္းလုိ႔ မေခၚရဘူး။ ကုိင္း ႏႈတ္ရဲေအာင္ လုိက္ဆုိၾကစမ္း။

ဘုန္းႀကီး ……………………… ပုလိပ္။
လူထု …………………………. ပုလိပ္။
ဘုန္းႀကီး …………………. ဟဲ့ပုလိပ္။
လူထု ………………….ဟဲ့ပုလိပ္။
ဘုန္းႀကီး……..ဟဲ့ေခြးပုလိပ္။
လူထု……….ဝါးကနဲရယ္သံမ်ား။

အဲ ပုလိပ္ဆုိတာ အခြန္ဘ႑ာေငြထဲက အခေၾကးေငြေဝယူထားတဲ့ တုိင္းသူျပည္သားရဲ႕ ေက်းကၽြန္ေတြျဖစ္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ညညက်ယင္ ၃ေယာက္တတြဲ ၃ေယာက္တတြဲ ရပ္ကြက္ထဲ လွဲ႔လွဲ႔ၿပီး ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကရတယ္မဟုတ္လား။ ဒါေၾကာင့္ သူတုိ႔ေတြကုိ တုိင္းျပည္ရဲ႕ အေစခံေတြလုိ႔ မွတ္ရမယ္။ ဘာမွ ေၾကာက္လန္႔ေနစရာမလုိဘူး စေသာအားျဖင့္ မေၾကာက္ရ ေဒသနာမ်ားကုိ ေဟာၾကားၿပီးေနာက္……

ႏုိင္ငံျခားျဖစ္ အဝတ္အထည္မ်ားကုိ ေရွာင္ႏုိင္သမွ် ေရွာင္ၿပီး တုိင္းရင္းျဖစ္ပင္နီ ေယာလုံခ်ည္မ်ားကုိ ဝတ္ဆင္ရန္ စေသာ ဝံသာႏုတရားမ်ား၊

မ်က္ႏွာျဖဴမ်ားသည္ တမင္ရန္စၿပီး ျမန္မာျပည္ကုိ မတရားသိမ္းယူပုံ၊
ႏုိင္ငံျခားသားေတြေခၚလာၿပီး ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးမ်ားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ေရး ဖန္တီးေပးကာ လူမ်ဳိးကုိ တစတစမ်ဳိေစပုံ၊
ျမန္မာ၏အစီးအပြားမ်ားကုိ အသားလုိက္ အတစ္လုိက္ ညွစ္ထုတ္ယူပုံ၊
ႏႈတ္ခ်ဳိေသာ္လည္း စိတ္ထားေကာက္၍ အလြန္ေၾကာက္ဖြယ္ျဖစ္ပုံ စေသာ မ်က္ႏွာျဖဴ မုန္းတီးေရးတရားမ်ား ဖြဲ႕စည္းၿပီးေသာ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား ညီညီညြတ္ညြတ္ရွိၾကဘုိ႔ရန္ အဓိကအေရးႀကီးပုံ၊ စည္းလုံးညီညြတ္မွ လြတ္လပ္ေရးတည္းဟူေသာ လုိရာပန္းတုိင္ကုိ ေရာက္ႏုိင္ပုံ၊
တႏွစ္တႏွစ္တြင္ အသင္းဆက္ေၾကး ၂၀ကုိ ဂ်ီ-စီ-ဘီ-ေအ အသင္းခ်ဳပ္ႀကီးသုိ႔ မပ်က္မကြက္ေပးရန္စေသာ ညီညြတ္ေရးတရားမ်ားကုိ အာဝဇၨန္းရွိ သေလာက္ ေဟာၾကားၾကေလသည္။

ဤသုိ႔ ႏုိင္ငံေရးတရားပြဲမ်ားကုိ ခ်လ်က္ အသင္း အပင္းတုိ႔ကုိ အားႀကဳိးမာန္တက္ တည္ေထာင္ဖြဲ႕စည္းျခင္း သည္ ဂ်ီ-စီ-ဘီ-ေအ နဝမကြန္ဖရင့္၌ လူထုအင္အားျပလ်က္ ဒုိင္အာခီအလုိမရွိ၊ ဟုမၼရူးမွ လုိခ်င္သည္ဟု ေၾကြးေၾကာ္ေတာင္းဆုိရန္ျဖစ္သည္။

ထုိအခ်ိန္က ႏုိင္ငံေရးတရားေဟာရာ၌ စိတ္ပါလက္ပါ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေဟာေျပာေတာ္မူေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးဓမၼကထိကမ်ားမွာ
ဦးဝိသုဒၶ၊
ေရႊမ်က္မွန္ဦးဝိဇယ၊
ဦးကုသလ၊
ဦးဝါယမိႏၵ၊
ဦးပ႑ိတ၊
ဦးသုဂႏၶရ၊
ဦးေတဇဝႏၲ၊
ဦးဝါသဝ၊
ဦးပညာဝံသျဖစ္၍
လူပုဂၢဳိလ္ဓမၼကထိကမ်ားမွာ
ဦးဘဦး၊
စီပီခင္ေမာင္၊
ဦးစိန္ဘ၊
ဦးသူေတာ္၊
ေရႊမန္းဦးလွ၊
ေက်ာင္းဆရာဦးဘတင္၊
ဝတ္လုံေတာ္ရဦးျမဦး စသည္တုိ႔ ျဖစ္ၾကေလသည္။